Jump to content

Får ikke signaler til TV-antenne, noen med samme problem?

Merlis

Recommended Posts

Hei!

Jeg var i båten i går og fikk innstallert et digitalt tv kort fra Riks TV. Da jeg skal søke opp kanalene får jeg ingen treff og det virker ikke som det er signaler til antenna på targabøylen.

Er det noen som har en Finlux tv i båten med rikstv kort?

Antennen er av merket Glomex eller noe liknende og skal egentlig være av grei kvalitet etter som jeg har forstått. Nå er nok denne antennen ca 4-5 år gammel, så jeg har tenkt på at denne kanskje ikke støtter de digitale tv signalene.

Jeg har forsterker til antennen som er koblet på et av forbruksbatteriene i båten uten at dette var til noe hjelp.

Det kan selvfølgelig være at det ikke er dekning i havna i Fredrikstad. Synes det er litt rart at det ikke er dekning så nær en by, men det mye som er rart her i livet..

Noen som kan hjelpe meg? :flag_bp:

Elektronikk er nok ikke min aller sterkeste side :thumbsup:

Redigert av Nidelv_lykke (see edit history)

Det er mulig at antennen er aktiv og trenger matespenning. Mulig den forsterkeren du har ikke kan kombineres men antennen. En aktiv antenne har en innebygd forsterker og dersom denne ikke får riktig spenning hjelper det ikke at du har en annen forsterker i kjeden.

Kjenner ikke til det utstyret du har, men mitt tips er at du sjekker ut dette med antennen.

Så vidt jeg vet skal alle RiksTV godkkjente mottakere ha muligheter for å gi mating til aktive antenne.

I menyen vil det da være et valg som heter noe sånn som aktive antenne - av/på.

Redigert av Lett match (see edit history)

Hei.

Jeg har finlux 24' TV og Glomex antenne montert i masten. (begge helt nye, og av siste modell ca)

Jeg kan desverre ikke hjelpe med spm, men "låner" tråden for å stille et annet lignende spm:

Jeg har tatt strøm til TV og antenneforsterker fra leselampen i forpiggen. Når jeg installerte TV og antenne, virket det greit (uten bruk/stilling av antenneforsterkeren) men når jeg får litt dårlige signal, og skal stille antenneforsterkeren på (dvs den blir aktiv, og lyser sterkere og sterkere) mister jeg signalet helt. Jeg mistenker at jeg kanskje har for tynn kabel til leselampen i forpiggen, og at det ikke kommer nok strøm til den. Kan det stemme, og evnt noen måte jeg kan sjekke dette? (batteriene er ok, gjelder både om jeg ligger på landstrøm, eller ikke) TVen får strøm inn via 12 inntaket på TVen (var med en kabel til 12 uttak, som jeg klippet opp og koblet direkte mot 12V nettet til båten, dvs ikke strøm via inverter)

Navigare neccesse est, vivere non est neccesse.

Jeg har en Glomex antenne med forsterker. Dette fungerer utmerket med en Grundig TV jeg har. Det jeg gjorde var å sette "Aktiv antenne" til AV på selve TV apparatet og skru antenneforsterkeren (tilhørende Glomex antenna) til full effekt. Jeg har 100% på mottak og kvalitet.

Jeg ville satt det opp slik og målt spenningen ut på antenna - skal gi ca 5 V - ser også noen opererer med 6 V.

Redigert av dante (see edit history)

Når du har skjekka opp i allt det som er nevnt i posten fra før.

ta en kjikk på pluggen i antenna, se etter irr, knekt, eller andre svakheter. ta av pluggen og se på kabelen, er skjermen brungrøn så har kabelen trekt vann og er mest sansynelig ubrukelig. Kutt vekk 10-20cm om du har nok kabel til det og se om det ser bedre ut lenger inne på kabeln, sett isåfall på pluggen igjen og test :)

Takk for gode svar folkens! :flag_bp:

Jeg skal ned i båten i kveld og teste det dere har rådet meg til. Jeg skal gå gjennom instillingene på tven bra og se etter muligheter. Jeg skal også sjekke antennekabelen om denne kan være dårlig. Tror jeg skal ha nok ledning til å kunne kappe av ca 10 cm.

Tusen takk for all hjelp så langt!

Betyr det at du mater antennen med 12v? Jeg trodde at de fleste antennene var beregnet på 5v.
Forsterkeren til Glomex antennene sitter ikke i antennen, men inne i båten og skal ha 12volt. Så her er det strømløst fra forsterkeren og ut til den passive antennen. Men antenner med innebygget forsterker skal som du sier vanligvis ha 5volt selv om nok noen godtar 12volt og selv regulerer ned til 5volt eller 3volt som moderne elektronikk bruker. Det er på samme måte som stereoanlegget hjemme, du mater inn 230VAC, men kretsene går på lave DC-spenninger etter omforming.

Lars H.

Redigert av Lars H. (see edit history)

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Jeg har akurat samme oppset som trådstarter, ca 10 år gammel antenne med forsterker og finlux tv fra i fjord høst, jeg måtte bare koble antenneledningen direkte fra antenne til tv uten forsterker da ble allt supert og funket helt 100 mange plasser, ikke mellom høye øyer og ikke rettning til øsfold eller vestfold, kjørt på bare nrk i fjord og fått tak ikort i dag som jeg satte inn, alle kanaler kom etter 3min ca, om ikke det funker er det mulig dårlig kontakt i en plugg eller i forsterkeren din, prøv oten forsterker

Hva slags antenne er det du har Cathrine., Glomex, Triax eller hva? Og det du kaller forsterker, er det egentlig en forsterker eller bare en strømforsyning til en antenne med innebygget forsterker slik Triax har?

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Hva slags antenne er det du har Cathrine., Glomex, Triax eller hva? Og det du kaller forsterker, er det egentlig en forsterker eller bare en strømforsyning til en antenne med innebygget forsterker slik Triax har?

Lars H.

mener det er glomex antenne, det jek kaller forsterker er lik den som er på bilde lenger opp i tråden her, jeg er ganske oppegående på elektro men ikke på tv signaler og slikt. men min funker supert uten den justerbare dingen men ikke med, har ikke vært inne i menyen og gjort noen innstillinger, bare søkt opp kanaler

mener det er glomex antenne, det jek kaller forsterker er lik den som er på bilde lenger opp i tråden her, jeg er ganske oppegående på elektro men ikke på tv signaler og slikt. men min funker supert uten den justerbare dingen men ikke med, har ikke vært inne i menyen og gjort noen innstillinger, bare søkt opp kanaler

Grunnen til at man kan få problemer med antenneforsterker tilkoblet, er at de fleste tunere ikke tåler mer enn 74dBuV.

RF inn bør ligge mellom 60-74dBuV.

På analoge sendinger ses dette som moare (intermodulasjon, 2 og 3 ordens), på digitale ses det som mosaikk eller helt bortfall av bilde (bredbåndstøy QAM).

Antenneforsterkeren har et gain fra xdB til xdB. Ligger man tett inntil en sender(nær kysten) med fri sikt med antenneforsterkeren på minimum gain, kan allikevel signalet overstige anbefalt innivå på tuneren pga minimum gain i forsterkeren.

Jeg har ikke min antenneforsterker tilkoblet nettopp pga dette.

Kan det ikke også være et problem at antenneforstærkeren forstærker signaler i et frekvensområde for de gamle analoge sendinger mens de nye digital ligger et helt andet sted? Kan det ikke give støj på signalet fordi den ikke slipper de relevante signaler igennem? Eller ligger DTT-sendinger i samme frekvensområde som de analoge signaler?

Red: Jeg ligger tæt på en sender og har samme problem som Dykker nævner i sin fine forklaing ovenfor. Måske vil det hjælpe med at have en løs stueantenne i dette tilfælde? Den kan måske sørge for tilpas dæmpning af signalet?

Redigert av MajorAndy (see edit history)

Forsterkeren til Glomex antennene sitter ikke i antennen, men inne i båten og skal ha 12volt.

Lars H.

Er du sikker på at selve forsterkeren sitter i innendørs enheten? Jeg vil tro at det er en styringsenhet som sitter i innedørsenheten, og denne mater forsterkeren i antenne med riktig spenning. Det kan også være en forsterker i denne enheten.

På hjemmesidene til Glomex står det følgende:

Polaris is equipped with two amplifiers, an inner and an outer one with by-pass (50030,) assuring high noise squelching and by-pass capacity.

Dersom man er i et området med svake signaler (dårlig mottak) er det en fordel om forsterkeren sitter nærme antennen, spesielt dersom antenne kablen er lang. Hovedpoenget med en forsterker er å kompansere for dempningen i kablen, er antenne kablen ca 15 m lang vil taper kunne være på 6dB. (ca 1/4 av effekten slipper gjennom) Er kablen på 1 m betyr det ikke så mye hvor forsterkeren sitter.

Derfor forundres jeg over at disse antennene som er bergenet for maritim bruk, der antennen ofte monteres i mastetoppen og avstanden på kablen for blir 10 til 20 m benytter forsterker nærme mottakeren.

Kan det ikke også være et problem at antenneforstærkeren forstærker signaler i et frekvensområde for de gamle analoge sendinger mens de nye digital ligger et helt andet sted? Kan det ikke give støj på signalet fordi den ikke slipper de relevante signaler igennem? Eller ligger DTT-sendinger i samme frekvensområde som de analoge signaler?

Analog TV ble sendt i 2 frekvensområder VHF og UHF. DTT sendes kun i UHF, så dersom du har en antenne/forsterker som kun er beregnet for VHF så har du et problem.

Selv om vi snakker om digital TV så er signalene som går gjennom luften i aller høyeste grad analoge. Så antennene forholder seg stort sett til elektromagnetisk ståling der frekvens og antenne (dipol) lengden må stå i forhold til hverandre.

Red: Jeg ligger tæt på en sender og har samme problem som Dykker nævner i sin fine forklaing ovenfor.

Da har du sikkert den lille 25cm Glomex antennen. Denne har ikke Bypass av forsterkeren.

Glomex Marine Master 37cm har bypass. Og er en også en mye bedre antenne ved svake signaler.

Meget kjekt å ha bypass når en ligger nær en kraftig sender.

Redigert av Mix (see edit history)

• 9 måneder senere...

Hva ble løsningen her?

Jeg har nesten samme problem.

Jeg får inn kanalene på det automatiske kanalsøket, men når jeg forsøker å se på f.eks. NRK 1 så sier TVn ingen signal.. Har Glomex ant. med forsterker. Jeg har testet med full forsterkning og ingen med samme resultat. Sjekket pluggen også, men den ser bra ut (fabrikk krympet). Kan man bruke multimeteret å måle noe fornuftig i antennepluggen?

• 3 måneder senere...

Nok en svett dag med klargjøring av båt som skal på sjøen.

Fant en ikke alt for gammel trå her som er i samme sporet som mitt og håper at tv-signal-antenne-koblingsboks-ledning-pokker-heller-guruene melder seg på.

Først av alt, kan noen fortelle meg hva bestanddelene i antennekabelen er, hvilken funksjon de har og hvordan de korrekt skal monteres?

Sikkord er :

Tynne matalltråder under ytterste lag med strømpe. -Funksjon og hvordan den skal kobles i kontakten. (hvordan skrelle av ytterste stømpe uten å kutte/ miste for mange tråder...

Metallfolie under disse metalltrådene? -funksjon og hvordan jeg forholder meg til denne.

Innerste leder er vel igrunn innlysende...

Oppskrift på å montere sammen kabel og kontakt er fint.

Så mitt problem:

Skulle montere ferdig tv-antenneoppleg i Grandezzaen en i dag.

Triax antenne montert på tagabøylen. Kabel tukket frem til salongen.

Koblet på en kontakt og satt den i tv'n, som er en Grundig-sak som er 2 år gammel, med rikstv og slikt... stilte inn tv'n for aktiv antenne, og fikk inn alle kanaler. Jeg unnlot å montere forsterkeren som også er kjøpt inn, da jeg ville prøve først uten.

Så, plukket av antennekontakten, koblet denne til en uttaksboks/ veggkontakt for å gjøre det hele litt mere gjennomført og skikkelig.

Tror du jeg fikk noe bilde da? -neida! Demontere og satte sammen igjen, intet helle. Koblet utenom uttaksboksen på nytt, og bilde var på plass.

Er det antenneuttaksboksen som lager krøll og kutter strømmen til antennen? -og er det da slik at jeg MÅ koble til forsterkeren for at antennen skal få strøm? -I så fall må vel da forsterkeren monteres mellom uttaksboks og antenne, og ikke mellom tv og uttaksboks?

Det er jo åpenbart at KISS er passende i denne sammenheng, tv-kabel- antenne, og ikke tv-kabel- veggkontakt- kabel-forsterker(med tilkoblet strøm- kabel- antenne. For det er jo førstnevnte som funker.

Men så har jeg jo kjøpte den driten her og har jo lyst til å gjøre det skikkelig.

mvh en nodus på tvsignal...

funker

27.05.2013_020.jpg

funker ikke

27.05.2013_017.jpg

er dette for dårlig arbeid? -en plate klemmes over kabelen, men er ikke lagt på og strammet til på bildet.

27.05.2013_019.jpg

Redigert av Eureka (see edit history)

Dersom den boksen du kaller "forsterker" er beregnet på en Triax antenne, er det ingen forsterker, men kun en boks for å mate inn spenning til forsterkeren som sitter inne i selve Triax antennen. De vanligste Glomex-antennene har imidlertid ikke forsterker, så her trenger man en forsterkerboks (som trenger 12V for å virke).

der kom guruen jeg ventet på...

her er boksen jeg ikke har montert enda...skal erkjenne at jeg ikke har studert den nøye. men er det vegguttaket som kutter strømmen fra tv, når den er stilt inn på aktiv antenne?

http://bestmarin.no/Produkter/Navigasjon,-lyd-og-bilde/Stereo/radio-og-TV/DVD/Antenne/Triax-filter-splitter--2-utganger--12V--228184-p0001666074.aspx

planen var å lage til to vegguttak. et nede i salongen og ett oppe i salongen.

Siden boksen er en splitter, vil det da funke å koble til en kabel som går til ett nytt vegguttak oppe? og la den andre utgangen gå til vegguttaket nede. Tv'n skal stå på egen fot og flyttes etter behov.

Skjematisk: ( fra antenne...)

Antenne- kabel- splitter med 12v- uttak1 til veggkontakt nede, uttak 2 til veggkontakt nede.

Dropper jeg å sette tv på aktiv antenne, når det er egen boks som gir strøm?

I samme slangen, denne boksen skal vel ha egen sikring samt egen bryter for at den ikke skal bruke strøm når tv ikke brukes?

Redigert av Eureka (see edit history)

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...