Lars H. Svart 27.Mai.2013 Link til dette innlegget Svart 27.Mai.2013 er dette for dårlig arbeid? -en plate klemmes over kabelen, men er ikke lagt på og strammet til på bildet. Brutalt sagt: JA! Her er det løse trådender fra skjermen som fort kan lage kortsluttning mot innerledningen. Skjermen er minst like viktig som innerlederen. Tenker du deg en plastledning til en lampett, er begge trådene inne i den like viktige. For en antennekabel, er den ene lederen fra lampettledningen erstattet med skjermen. Og når du setter på en løs kontakt på en slik kabel, er det viktig at skjermen får god kontakt med ytterdelen på kantakten og ikke kotslutter til senterledningen. Den splitterboksen du henviser til, vil jeg ikke anbefale. Som bildet viser, har den en dempning på 4dB for hver utgang, og det kan fort bli for mye for et ellers kanskje svakt signal. Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Eureka Svart 27.Mai.2013 Link til dette innlegget Svart 27.Mai.2013 (redigert) Bra du sier det som det er. Når du sier "skjermen" mener du da trådene eller folien, eller er de begge en del av skjermen? Synes det var så lite tråder i denne kabelen.... Trådene skal ha kontakt med godset i boksen, eller folien? Redigert 27.Mai.2013 av Eureka (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Lars H. Svart 27.Mai.2013 Link til dette innlegget Svart 27.Mai.2013 Noen coax-kabler har kun flettet skjerm, og da er den som oftes litt tettere og penere vevet. Hos deg med både folie og fletting, er begge to tilsammen skjermen og skal altså ha god kontakt til gods i boksen begge to. Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
topa Svart 27.Mai.2013 Link til dette innlegget Svart 27.Mai.2013 Jeg har også et signalproblem på riks-tv. Kanskje noen har en forklaring eller samme erfaring. Jeg har en Grundig dekoder som er ca 5 år , Glamox antenne med 12v separat strømforsyning og bare NRK kanalene. Problemet er: I min hjemmehavn i Asker får jeg NRK klart og fint. Men i prinsen var jeg i Drøbak gjestehavn og der fikk jeg ikke NRK etter kanalsøk. Så oppdager jeg at nabobåten har NRK klart og fint og han hadde også Glamox antenne og en Grundig dekoder. Det var kanskje 5 meter mellom båtene. I Drøbak gikk jeg inn på dekoderens kanalinfo og ser at kvaliteten på signalet=0 og styrke= middels. Jeg tok flere kanalsøk , men fikk bare inn Romerike lokaltv tror jeg det var. Tilbake i Asker måtte jeg ta nytt kanalsøk og får da NRK klart og fint og kvaliteten på signalet viser=100 % Sitér dette innlegget Link to post
Lars H. Svart 27.Mai.2013 Link til dette innlegget Svart 27.Mai.2013 Takk for IM. Dette er ikke noen ukjent situasjon. I Drøbak og på Oscarsborg der vi ofte ligger, er det signalene fra Tryvann en bruker. Jeg har også hat helt OK signal på NRK noen steder i havnen på Borgen, og andre steder bare få meter unna har jeg hatt store problemer. Signalene for TV har svært høy frekvens, ca. 450 - 800MHz, og da skal det ikke store hindringer mellom sender og mottaker for at signalet omtrent forsvinner. Og fra sendestajonen sendet de forskjellige kanalene ut på forskjellig frekvens med NRK-kanalene med den høyeste frekvensen som er mest utsatt for demping. Du har kanskje sett under kanalsøk at det detter inn med mange andre kanaler som ligger på 4 andre frekvenser som er lavere. Så dersom antennen din, kabler og kontakter er bra, er det lite du kan gjøre annet enn å legge båten litt nærmere der den andre båten ligger. Eller du kan gjøre som meg å anskaffe en retningsvirkende antenne (en slik med mange pinner på) og rette den inn mot senderen. Slike antenner er mer følsomme enn en slik rund antenne du har. Ellers sier de som har forsøkt både den Glomex-antennen på 25cm og den på 37cm, at den største er adskillig mye bedre når signalene er svake. Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Guest Avmønstret# Svart 27.Mai.2013 Link til dette innlegget Svart 27.Mai.2013 Og, om det er glemt i farten, bruk "manuelt søk", eller "oppdatering av kanalliste", eller "installasjon" slik at du ikke bare søker på de gamle frekvensene som virket sist men faktisk søker hele spekteret. Og er det svake signal så er vel det enkleste det beste, signalkabel mest mulig uavbrutt rett i TV eller dekoderboks. Når jeg kobler koax så tenker jeg på det fletta greiene utenpå som grunn og den i midten som minus, og det må ikke kortsluttes. Men om det kortsluttes så får en signal allikevel, men dårlig. Som igjen betyr at det kan være en feilkilde når man tror at det "bare" er dårlig signal. En annen sak er at jeg syns det meste av plugger man får kjøpt til koax bare er dritt som fort ender med dårlig kontakt, brudd osv. Men det er sikkert noen som vet hvor en kan få tak i ordentlige saker? --------------- Som feilsøk kan en jo, om mulig, ha en kabel som går uavbrutt fra antenne til TV/boks. Så kan man koble inn forsterker osv for å se om det gjør ting bedre/værre og ta det derfra. Sitér dette innlegget Link to post
topa Svart 27.Mai.2013 Link til dette innlegget Svart 27.Mai.2013 Alle dine forslag har vært prøvd Pinkvin både oppdatering og full installasjon av kanalene. Jeg har også ohmet kablene og det er ikke kortslutning i coaxen. Jeg har også prøvd med en lokal V antenne og ca 1 meter kabel til dekoderen, men jeg ser at Glamox antenna gir et sterkere signal på dekoderens signal meter. Sitér dette innlegget Link to post
Knut T. Svart 28.Mai.2013 Link til dette innlegget Svart 28.Mai.2013 Jeg har den store Glomex antennen med denne forsterkeren innebygd i ett skap rett over der TVen og Digitalboksen står plassert. Får stort sett TV de fleste plassene, men jeg merker at forsterkeren er veldig ømfindtlig når det gjelder innstilling. Når jeg slår på forsterkeren, må den stort sett stå helt på minimum, og bare finjusteres ørlite opp for å få best signal. Om jeg forsøker å skru opp litt for mye, forsvinner signalene helt eller delvis. Sitér dette innlegget Besøk min hjemmeside Bayliner 2355 Ciera (solgt) Saga 32 (kjøpt) Link to post
Bitteliten Svart 28.Mai.2013 Link til dette innlegget Svart 28.Mai.2013 Samme erfaring har jeg. Svært sjelden jeg bruker antenneforsterkeren. Men vi må alltid rette antenna mot senderen for best signaler. Sitér dette innlegget Link to post
Mix Svart 28.Mai.2013 Link til dette innlegget Svart 28.Mai.2013 Om jeg forsøker å skru opp litt for mye, forsvinner signalene helt eller delvis. Opplever det samme når signalene er sterke. Må faktisk skru helt av forsterkeren noen ganger. Heldigvis har den store Glomex bypass funksjon, det er det ikke alle antenner som har. Bl.a. den lille Glomexen har ikke. Sitér dette innlegget Link to post
Lars H. Svart 28.Mai.2013 Link til dette innlegget Svart 28.Mai.2013 (redigert) Jeg har den lille Glomex antennen (noen som har den store og vil bytte, he he), og med den blir det best når forsterkeren er skrud nesten på fullt. På fullt, blir det dårligere igjen. Redigert 28.Mai.2013 av Lars H. (see edit history) Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
topa Svart 28.Mai.2013 Link til dette innlegget Svart 28.Mai.2013 Hvordan justeres forsterkeren. Sitér dette innlegget Link to post
Bitteliten Svart 28.Mai.2013 Link til dette innlegget Svart 28.Mai.2013 Vri på knappen Jeg har en Glomex 37 cm komplett til overs. Fra 2008 Sitér dette innlegget Link to post
topa Svart 28.Mai.2013 Link til dette innlegget Svart 28.Mai.2013 Jeg har sjekket dokumentasjonen til båten og det en Triax antenne jeg har. Den har separat strømforsyning og forsterker i selve antenna, men jeg ser ingen justering på min i dokumentasjonen. Sitér dette innlegget Link to post
Lars H. Svart 28.Mai.2013 Link til dette innlegget Svart 28.Mai.2013 (redigert) Er det et tilbud om en god handel Bitteliten, så takker jeg for tilbudet. Men jeg ser nå at den antennen er forbedret det siste året, så da tror jeg nok jeg ville angret om jeg kjøpte en fra 2008 dersom i ikke prisen var alt for god. Men har du en pris, kan du jo sende meg en IM. Og til topa: Det er helt korrekt, du kan ikke justere forsterkningen på den. Lars H. Redigert 28.Mai.2013 av Lars H. (see edit history) Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
topa Svart 28.Mai.2013 Link til dette innlegget Svart 28.Mai.2013 Her kan det bli flere som ønsker din antenne Bitteliten. Problemet er om din antenne gir et bedre signal enn den jeg har. Jeg ser at Maritim har en forbedret utgave og det er vel det Lars har sett også. Lars: I fjor testet jeg en liten retningsstyrt antenne med mange pinner, men den ga et dårligere signal på signal meteren til Grundig dekoderen en Triax antenna Sitér dette innlegget Link to post
Lars H. Svart 28.Mai.2013 Link til dette innlegget Svart 28.Mai.2013 Men hadde den antennen forsterker? Jeg har en liten 5-elements Yagii antenne med forsterker, og med den redder jeg som oftes TV-kvelden når Glomex'n ikke klarer det. Og husk, at har en slik Yagii antenne mange elementer, så blir den svært retningsvirkende og må rettes nøyaktig inn mot senderen. Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
topa Svart 28.Mai.2013 Link til dette innlegget Svart 28.Mai.2013 Ja, den hadde forsterker. Det var en fra CO ala denne http://www.clasohlson.com/no/Innendørsantenne/Pr382917000 Sitér dette innlegget Link to post
Bitteliten Svart 28.Mai.2013 Link til dette innlegget Svart 28.Mai.2013 (redigert) Jeg monterte Glomex Polaris i fjor, super antenne. Antenna til overs er en Glomex "ufo" 37 cm med forsterker Redigert 28.Mai.2013 av Bitteliten (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Lars H. Svart 28.Mai.2013 Link til dette innlegget Svart 28.Mai.2013 Ja, den hadde forsterker. Det var en fra CO ala denne http://www.clasohlson.com/no/Innendørsantenne/Pr382917000 Den CO antennen din topa er kun "leketøy". Jeg mente en "ordentlig" Yagii antenne som feks. denne fra BT. Min er lik denne, men med kun 5 elementer. Lars H. Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
topa Svart 29.Mai.2013 Link til dette innlegget Svart 29.Mai.2013 Takk Lars, da får jeg se hva jeg gjør. Sitér dette innlegget Link to post
Roger jo Svart 29.Mai.2013 Link til dette innlegget Svart 29.Mai.2013 men jeg merker at forsterkeren er veldig ømfindtlig når det gjelder innstilling. Når jeg slår på forsterkeren, må den stort sett stå helt på minimum, og bare finjusteres ørlite opp for å få best signal. Om jeg forsøker å skru opp litt for mye, forsvinner signalene helt eller delvis. Ja her er løsningen sammen med den store Glomex. 2008/9. Sitér dette innlegget Kokekyndig maskinist kjent på kysten. Link to post
Guest Avmønstret# Svart 29.Mai.2013 Link til dette innlegget Svart 29.Mai.2013 Om en først tar steget ut til retningsbestemt antenne så anbefaler jeg Jula sin fremfor Biltama sin. Jula sin er kraftigere bygd og virker mye mer solid enn Biltema. Men en slik antenne tar jo en del plass i en båt.... Sitér dette innlegget Link to post
Bitteliten Svart 29.Mai.2013 Link til dette innlegget Svart 29.Mai.2013 http://www.glomex.it/product_details.asp?lang=eng&id=v9130 Sitér dette innlegget Link to post
Astor Svart 29.Mai.2013 Link til dette innlegget Svart 29.Mai.2013 Et godt råd fra en fagmann til meg foreleden.: Kjøp en Triax-antenne. Da slipper du å forsterke opp støysignalene på veien fra TVen og opp til antennen. Forsterkeren sitter i selve antennen og gir absolutt beste resultat. Jeg kjøpte Triax og den siste Grundig-TVen som leverer 5 volt til antennen. Glimrende bilder på en sylskarp skjerm. Den gamle Glomexen gikk rett i søpla. Noen ganger lønner det seg å gå til en faghandel som bvet hva de selger. Sitér dette innlegget Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16. Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.