Jump to content

Får ikke signaler til TV-antenne, noen med samme problem?

Merlis

Recommended Posts

Her var noe mer info:

(det er by-pass på den !)
Maximum MDA-100 BÅT / BOBIL / CARAVAN Active FM/VHF/UHF gain 17-21dB for RiksTV m.flere.

Package Content:
Antenna, various screws, two mounts (yacht/caravan mount + chassis for top of caravan), 12 V PSU, 3 m coaxial cable, power inserter

Features

• Can also be used for DAB and FM
  • Designed for reception of digital VHF/UHF terrestrial TV channels
  • Manufactured in strong plastic which is resistant to UV sunlight and salt corrosion
  • Max. wind speed 130 km/h (36 m/s)
  • PSU is included

Specifications

Frequency area UHF 470-870 MHz VHF 47-240 MHz

Gain UHF 17 dB +/- 3dB VHF 21 dB +/- 3 dB

Power supply 5 V DC from TV/receiver or from 12 - 24 V power inserter

Power supply unit Mains input 230 V AC / 12 V DC

Wind loading Max. wind speed 130 km/h (36 m/s)

Redigert av Worry II (see edit history)
Kjøp en Triax-antenne. Da slipper du å forsterke opp støysignalene på veien fra TVen og opp til antennen

Den teorien er grei nok den med stooor avstand mellom TV og antenne. Men for en "vanlig" motorbåt med avstander på under 5 meter og en kvalitetskabel, er dette kun teori.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

• 10 måneder senere...

Bruker denne gamle tråden jeg, jeg har bare ett spm rundt glomex antenna i båten.

Jeg har dekoder i båten uten noen form for kort. '

Jeg stiller inn kanaler på tv når jeg ligger til kais og får alltid inn nrk og noen ganger tvNorge.
Jeg er ikke ute etter flere kanaler, men jeg har funnet inni skapet mitt en vribryter som det står glomex på, som har tilknyttning til tv opplegget..

Men når skal den skrues på og , hvorfor skal den eventuelt skrues på?

Hva justerer denne bryteren?

Vi bor ved vannet, jobber med havet, lever på vannet og elsker havet :)

Dette er sansynligvis selve forsterkeren til antennen. Her kan du regulere forsterkningen etter behov. Den sitter mellom antennen og dekoderen.

Redigert av Lars H. (see edit history)

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

• 2 måneder senere...

Min erfaring.....er at RiksTv er noe elendige greier. Det er vel knapt mulig å få inn gode signaler noe sted i indre Oslofjord, uten en svær fæl

tilleggs antenne i masta.

Jada har antenneforsterker og hele pakka og trodde jeg var bra dekka, men akk nei.

Abonnement som selvsagt har et års bindingstid, skal sies opp på et års dagen.

Nei nett tv funker bedre, med 4G dekning som blir bedre og bedre for hver måned som går.

MaSa: Ser på dekningskartet at du nok befinner deg i et område som er i et "skille" for NRK-kanalene. Kanal 41 fra senderne som ligger vest for Kragerø, og kanal 60 fra senderne nord og øst. Viktig derfor å gjøre et nytt kanalsøk på hver eneste plass du "slenger ut ankeret"...

Ms Fortuna: Jeg tror at noe av årsaken til din misnøye er akkurat det du sier i siste setningen i innlegget ditt. 4G (aka LTE) rulles ut svært raskt om dagen. Disse signalene har desverre en svært negativ virkning på KVALITETEN på nyttesignalene til/fra Riks-TV. Dette spesielt hvis man har "antenneforsterker og hele pakka"... Og det har de fleste av oss i båt.. 4G/LTE signaler er i mange tilfeller mye sterkere enn TV-signalene og gjør at antenneforsterkeren "vrenger" (den produserer "støy") Dette ser man hvis man har et "signalmeter" i mottageren. Signalstyrke er høy/bra, men signalkvaliteten er dårlig/"jagende".

Jeg ser at det er noen her på forumet som har med seg en passiv Yagiantenne som benyttes når det vanlige oppsettet ikke fungerer. Dette er nok en god løsning, men det er kanskje ikke alle som har plass ombord til slikt, ihvertfall er det ikke det i vår båt...

Desverre er det ikke bare 4G/LTE som skaper problemer. Nye sendere for nødnett og DAB "spretter opp", ihvertfall her på østlandet. Dette systemet benytter også frekvenser i UHF-området, akkurat som TV-signalene. Det virker heldigvis ikke som at disse signalene er like sterke/forstyrrende.

ICE på 450Mhz er jo selvsagt også et problem noen steder...

Andres erfaringer og betraktninger ønskes velkommen... :-)

Jeppe

Redigert av Jeppe (see edit history)

Jeg satte inn et slikt filter (for sikkerhets skyld) sammen med ny Glomex-antenne og forsterker samtidig som jeg satte inn en Strong mottaker. Så langt fungerer det utmerket. Selv på Oscarsborg fikk jeg inn NRK og de 6 kanalene jeg har et gratisabonnemet på fra RiksTV. På Bolærne fungerte dette også utmerket, og også nå i helgen på BP-treffet Sand Hvaler. Der fikk jeg imidlertid antydning til hakking i bildet på NRK1 Østfold (!). Men senderen fra andre siden av fjorden kom fint inn. Best signal ved å skru forsterkeren helt av. LTE-filteret får du hos Seatronic.

Redigert av Lars H. (see edit history)

MaSa: Ser på dekningskartet at du nok befinner deg i et område som er i et "skille" for NRK-kanalene. Kanal 41 fra senderne som ligger vest for Kragerø, og kanal 60 fra senderne nord og øst. Viktig derfor å gjøre et nytt kanalsøk på hver eneste plass du "slenger ut ankeret"...

Jeg er klar over at området her er litt i grenseland, har hatt svake signaler fra risør til stavern!

Noen steder er det null signal overhodet andre steder hakker det fælt og enkelte plasser er det helt ok dekning .

Jeg søker inn hver eneste plass jeg kommer til uansett så det blir alltid gjort :)

Vi bor ved vannet, jobber med havet, lever på vannet og elsker havet :)

Sliter med min STRONG dekoder i hjemmehavna. Signalstyrken er 100 % bortsett fra når jeg skrur antenneforsterkeren ned mot min. Signalkvaliteten derimot, hopper mye frem og tilbake. LarsH har du merket noen forskjell om du slår av/på boksens interne forsterker?

Ved å skru Glomex forsterkeren helt ned, er det det samme som å bypasse den? Dvs. helt av?

Det er forskjell på 25cm og 37cm Glomex. Det er kun på den største at forsterkeren bypasses når du skrur forsterkeren helt ned. Som sagt ovenfor, ble det på Oscarsborg (med vanskelige forhold) best med forsterkeren på full guffe, mens det på Sand på Hvaler var best (utmerket) i bypass stilling. Og som også sagt, så har jeg bare brukt denne antennen noen få ganger. Så den er litt ny for meg.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...