mhemil Svart 16.Juni.2014 Link til dette innlegget Svart 16.Juni.2014 I en annen post skrev jeg dette:Signalmeteret viser 100 % på "Styrke", men med veldig varierende % på "Kvalitet". BER er 1.0E-03, Signalstyrke er -40 dBm. Prøver å skru litt på Glomex antenneforsterkeren, uten at dette hjelper nevneverdig. Slo også av boksens antenneforsterker uten at jeg merket noen forskjell. Noen idé? Sitér dette innlegget Link to post
mhemil Svart 16.Juni.2014 Link til dette innlegget Svart 16.Juni.2014 Strong SRT8950. Sitér dette innlegget Link to post
Lars H. Svart 16.Juni.2014 Link til dette innlegget Svart 16.Juni.2014 Desom du mener muligheten for å legge spenning ut til en aktiv antenne, er selvfølgelig det slått av. Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
mhemil Svart 16.Juni.2014 Link til dette innlegget Svart 16.Juni.2014 En annen ting jeg observerer er at TV2 er vanskeligere enn NRK kanalene. Sitér dette innlegget Link to post
mhemil Svart 16.Juni.2014 Link til dette innlegget Svart 16.Juni.2014 Ja, trodde den skulle være av, default var den satt til på, men som sagt, merket ikke forskjell. (Om ikke dekoderen må restartes etter dette valget er gjort da). Sitér dette innlegget Link to post
Lars H. Svart 16.Juni.2014 Link til dette innlegget Svart 16.Juni.2014 (redigert) Det stemmer noen steder, og andre steder er det omvendt. NRK og TV2 bruker ikke samme MUX og sender derfor på forskjellig frekvens. Generelt sett er det den MUX'n som bruker høyest frekvens som kommer dårligst inn. Dår det gjelder spenning ut fra mottakerboksen, ser det ikke ut til at forsterkeren til Glomex antennen tar skade av om den får spenning derfra eller ikke. Den har jo uansett 12volt fra båtens strømforsyning. Redigert 16.Juni.2014 av Lars H. (see edit history) Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
mhemil Svart 16.Juni.2014 Link til dette innlegget Svart 16.Juni.2014 Tror du, eller har du testet, om LTE filteret ditt er av (stor) betydning? Sitér dette innlegget Link to post
Lars H. Svart 16.Juni.2014 Link til dette innlegget Svart 16.Juni.2014 Som sagt ovenfor: Jeg monterte ny Strong-boks og ny antenne med forsterker og LTE-filter samtidig og har ikke tenkt å fjerne filteret for å teste. Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Trophy Svart 4.Juli.2014 Link til dette innlegget Svart 4.Juli.2014 (redigert) Får ikke inn signal noen plasser og får bare bitfeilnivå 2000. Virker bra i nærheten av tettsteder. Har antenne av merke Status. Den står montert på targa'n under radar stativet, noe som e har forstått er dårlig...tips ønskes Redigert 4.Juli.2014 av Trophy (see edit history) Sitér dette innlegget Maxum 4100 scb, Chenette III Link to post
Trophy Svart 4.Juli.2014 Link til dette innlegget Svart 4.Juli.2014 (redigert) Kan nevne at det er en Samsung 220v tv. Har forsterker på kabel til antenna. Kom forresten folk i nabobåten no og der fungerer det 100 %. De har en rørantenne, formet omtrent som en kantete fotball. Er denne antenna som eg har dårlig ? Kan nevne at når vi lå ved tettstedet så hadde vi signalkvalitet 70 til 90 med forsterker. Uten forsterker var den ca 50 til 74. Tok så antennekabel ut av forsterker og da var signalkvalitet litt under 50... og bildet like bra 8-() Bitfeilnivå på null Redigert 4.Juli.2014 av Trophy (see edit history) Sitér dette innlegget Maxum 4100 scb, Chenette III Link to post
Trophy Svart 4.Juli.2014 Link til dette innlegget Svart 4.Juli.2014 Signalkvalitet er signalstyrke ;-) signalkvaliteten var faktisk 100 Håper det ble forståelig... Sitér dette innlegget Maxum 4100 scb, Chenette III Link to post
Trophy Svart 5.Juli.2014 Link til dette innlegget Svart 5.Juli.2014 Sjekket forsterker idag og den gir null volt til antenna. Det lyser et rødt lys som indikerer at den er påslått. Da er vel kretskortet kaputt ? Sitér dette innlegget Maxum 4100 scb, Chenette III Link to post
Lars H. Svart 5.Juli.2014 Link til dette innlegget Svart 5.Juli.2014 Dersom det virkelig er en forsterker du snakker om, skal den ikke legge ut noen spenning til selve antennen som da ikke har noen egen forsterker og ikke skal ha strøm. Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Normarco Svart 5.Juli.2014 Link til dette innlegget Svart 5.Juli.2014 Jeg har to antenner i båten og to TV, én Glomex med orginal forsterker som er standard montering fra verft og én Triax som er aktiv via TV meny. Det viser seg at signal kvalitet og styrke er høyere/bedre på Triax antenner enn på Glomex antennen, selv med tweeking av forsterker. Nå leser jeg her at noen har satt på et LTE filter på Glomex anlegg, hva gjør ett slikt filter? (Kan sikkert google meg frem til dette, men er nå en gang litt moro med dialog også :-) -NORMARCO- Sitér dette innlegget Link to post
Trophy Svart 5.Juli.2014 Link til dette innlegget Svart 5.Juli.2014 Dersom det virkelig er en forsterker du snakker om, skal den ikke legge ut noen spenning til selve antennen som da ikke har noen egen forsterker og ikke skal ha strøm. Når antennekabel er satt i "antenne inn" skal det da ikke være mulig å måle noe på utgang til tv når forsterker er påslått ? Sitér dette innlegget Maxum 4100 scb, Chenette III Link to post
Lars H. Svart 5.Juli.2014 Link til dette innlegget Svart 5.Juli.2014 Nei, du skal ikke måle hverken 5 eller 12VDC på hverken iinngangen til forsterkeren eller utgangen til TV'n. Der er det kun høyfrekvent TV-signal. Måler du spenning mot TV'n, går du inn i menyen for TV'n og slår av der det er valg mellom aktiv og ikke aktiv antenne. Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Trophy Svart 5.Juli.2014 Link til dette innlegget Svart 5.Juli.2014 (redigert) Her er bilde. Er bryter " low - nml" justering av garn ? Redigert 5.Juli.2014 av Trophy (see edit history) Sitér dette innlegget Maxum 4100 scb, Chenette III Link to post
Trophy Svart 5.Juli.2014 Link til dette innlegget Svart 5.Juli.2014 Garn skal være gain Sitér dette innlegget Maxum 4100 scb, Chenette III Link to post
Lars H. Svart 5.Juli.2014 Link til dette innlegget Svart 5.Juli.2014 Hva står det i manualen/bruksanvisningen? NML betyr vel "normal", men om "low" betyr lav forsterkning eller lavt/svakt signal, kan en lure på. Det er jo bare å se hva som gir best bilde. Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Trophy Svart 5.Juli.2014 Link til dette innlegget Svart 5.Juli.2014 (redigert) Bruksanvisning finnes ikke. Har gitt opp heile antenna. Kjøpe ny over helga. Trur e slår til på en Triax. Har satt ei lita bordantenne oppnå radaren og lagt opp en skjøteledning til så vi får justert gain. Fikk inn 35 kanaler og det er Ikkje så rart når tv senderen er bare 2 km unna og synlig fra båten.... Redigert 5.Juli.2014 av Trophy (see edit history) Sitér dette innlegget Maxum 4100 scb, Chenette III Link to post
Bonus Svart 4.Mai.2015 Link til dette innlegget Svart 4.Mai.2015 Løfter tråden litt. Har (nyere) Glomex Nashira (37cm) antenne med tilhørende forsterker og 22'' Finlux TV med CAM modul. RiksTV fungerer rimelig bra. Bedrev litt testing i båten i ettermiddag; Med Antenneforsterker i bypass (av) tar jeg inn NRK, TV2 og alle kanaler i min RiksTV pakke i god kvalitet. Rimelig høy og stabil signalstyrke og kvalitet. Perfekt bilde og lyd over flere timer. Gjorde denne testen uten landstrøm tilkoblet, hadde da fulladede batterier og ca. 12,7V til TV og Antenneforsterker. Så slår jeg inn landstrømmen og spenningen stiger (som den skal) opp mot 14V. Da ble TV signalene veldig mye dårligere og ustabile. Prøvde flere ganger, forskjellen var den samme. Noen som har en ide om hva dette kan være? Jeg har montert en spenningsstabilisator på 12V forsyningen til TV'n, Glomex antenneforsterkeren går direkte på båtens 12V. Sitér dette innlegget Link to post
bc45 Svart 4.Mai.2015 Link til dette innlegget Svart 4.Mai.2015 Løfter tråden litt. Har (nyere) Glomex Nashira (37cm) antenne med tilhørende forsterker og 22'' Finlux TV med CAM modul. RiksTV fungerer rimelig bra. Bedrev litt testing i båten i ettermiddag; Med Antenneforsterker i bypass (av) tar jeg inn NRK, TV2 og alle kanaler i min RiksTV pakke i god kvalitet. Rimelig høy og stabil signalstyrke og kvalitet. Perfekt bilde og lyd over flere timer. Gjorde denne testen uten landstrøm tilkoblet, hadde da fulladede batterier og ca. 12,7V til TV og Antenneforsterker. Så slår jeg inn landstrømmen og spenningen stiger (som den skal) opp mot 14V. Da ble TV signalene veldig mye dårligere og ustabile. Prøvde flere ganger, forskjellen var den samme. Noen som har en ide om hva dette kan være? Jeg har montert en spenningsstabilisator på 12V forsyningen til TV'n, Glomex antenneforsterkeren går direkte på båtens 12V. Kan være batteriladeren din som lager støy. Sitér dette innlegget Link to post
Bonus Svart 4.Mai.2015 Link til dette innlegget Svart 4.Mai.2015 Kan være batteriladeren din som lager støy. Det er klart en mulighet ja. Har en følelse av at det ikke er for høy spenning som er selve problemet. Får forske litt videre i morgen. Prøve noen filtere o.l. samt en annen 12V forsyning. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.