Jump to content

Bunnstoff flekking på jolle

kjetillunde

Recommended Posts

På en sånn jolle og basert på hva jeg ser på bildet så hadde jeg lagt på et strøk med bunnstoff og litt ekstra i vannlinjen rundt det hele inkl. hekken og latt det være med det. Skulle holde godt med en boks til den jobben og bruk gjerne en liten rulle for det blir jevnere/drøyere enn bruk med pensel.

Går du lett over med litt vannslipepapir først så skader det i allefall ikke, men ikke noen grunn til å fjerne noe av det som sitter.

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

• 1 måned senere...

Er dette riktig fremgangsmåte å klargjøre GH11 med slitt bunn/kjøl?:

1. Pusse stedet jeg skal sparkle (hvor mye skal pusses? skal gammelt bunnstoff vekk? skal jeg pusse ned mer?)

2. Rengjøre med Aceton

3. Påføre denne sparkelen fra biltema: http://biltema.no/no...ysparkel-30625/

4. Etter sparkelen har herdet pusser jeg med vannslipepapir (hvilket nr vannslipepapir?)

5. Påføre denne primeren fra biltema: http://biltema.no/no...syprimer-30623/

6. Etter primeren har herdet pusser jeg med vannslipepapir igjen.

7. Tilslutt påfører jeg dette bunstoffet fra biltema: http://biltema.no/no...nnstoff-363490/

Er dette riktig fremgangsmåte?

Hei Kjetillunde!

Er det ikke GH 10 du har?

Jeg har nettopp gjort det samme med min GH 11, og båten ble god som ny.

Slik går du frem:

1. Fjern alt bunnstoff/tidligere primere til du kommer ned til ren gelcoat, en malingskrape kan være et god verktøy, synes det tok alt for lang tid å pusse!.

2. Mattslip gelcoat'en for å få hefte

3. Om nødvendig, støp der det er skader

4. Påfør 2 strøk Jotun Anti-pest (denne er vanntett etter 3 strøk)

5. Påfør sparkel der dette er nødvendig, 2-komponent er å anbefale. Selv brukte jeg 2-komponent glassfiberarmert sparkel fra Plastic Padding. Denne er sterkere enn andre sparkler og herder etter 10 minutter.

6. Påfør deretter ytterligere 2 strøk Anti-pest over sparkelen, poenget er at sparkelen skal ligge i sandwich mellom to vanntette primere. Selv la jeg 2 gode strøk før sparkel, og 2 etter. Bruk rulle, da slipper du å tynne ut anti-pesten og kan legge tykkere strøk

Håper dette var til hjelp, lykke til!

Er enig med Hanto1, om kjølen er så slitt at den lekker vann er det ikke mye styrke igjen. Jeg trodde også det var kjølen min som lakk, men når jeg hadde fått av alt bunnstoffet oppdaget jeg at det var en sprekk langs steglisten på styrbord. Vil derfor anbefale deg å fjerne alt av bunnstoff til du kommer til ren gelcoat, slik at du eventuelt oppdager andre skader, bedre å gjøre det skikkelig når du først er igang.

Redigert av Mats-gh11 (see edit history)

Takk Mats. Ja jeg har GH10, skrev bare feil hehe.

Brukte du bare en malingsskrape for å få av bunnstoff/primer og komme ned til gelcoaten?

Jeg har allerede kjøpt sparkel og primer hos Biltema så jeg bruker de tenker jeg.

Så sparkelen skal ligge i en sandwich mellom to vanntette primere altså? Så forenklet blir det slik:

1. primer

2. sparkel

3. primer

også bunnstoff etter det?

Redigert av kjetillunde (see edit history)

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...