kjetillunde Startet 26.April.2012 Del på Facebook Startet 26.April.2012 Jeg vet ikke hvaslags bunnstoff som er på denne båten fra før annet enn at forrige eier kjøpte bunstoffet på biltema. Holder det å pusse litt med sandpapir og flekke denne båten med hvitt selvpolerende bunnstoff fra biltema? Eller bør jeg ha noe annet i tillegg? Primer? Sitér dette innlegget Link to post
kjetillunde Svart 26.April.2012 Emnestarter Del på Facebook Svart 26.April.2012 Må jeg pusse av alt det gamle hvite bunnstoffet? Eller kan jeg bare flekke der det mangler? Sitér dette innlegget Link to post
Mouche Svart 27.April.2012 Del på Facebook Svart 27.April.2012 På en sånn jolle og basert på hva jeg ser på bildet så hadde jeg lagt på et strøk med bunnstoff og litt ekstra i vannlinjen rundt det hele inkl. hekken og latt det være med det. Skulle holde godt med en boks til den jobben og bruk gjerne en liten rulle for det blir jevnere/drøyere enn bruk med pensel. Går du lett over med litt vannslipepapir først så skader det i allefall ikke, men ikke noen grunn til å fjerne noe av det som sitter. Sitér dette innlegget Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and! Link to post
kjetillunde Svart 27.April.2012 Emnestarter Del på Facebook Svart 27.April.2012 Ok, takk for hjelpen Mouche. Det kan hende jeg må sparkle litt da det lekker litt vann inn i dobbeltbunnen. (muligens kjølen) Må jeg da påføre antipest etter sparkling? Sitér dette innlegget Link to post
Mouche Svart 28.April.2012 Del på Facebook Svart 28.April.2012 Det ble en litt annen problemstillig og et annet/nytt problem. Vet du hvor lekkasjen er? Og hvordan vet du det? Sitér dette innlegget Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and! Link to post
kjetillunde Svart 30.April.2012 Emnestarter Del på Facebook Svart 30.April.2012 Det ble en litt annen problemstillig og et annet/nytt problem. Vet du hvor lekkasjen er? Og hvordan vet du det? Ikke sikker enda men anta kjølen har blitt så slitt etter å bli dratt opp på stranda at det lekker inn der. Sitér dette innlegget Link to post
kjetillunde Svart 14.Juni.2012 Emnestarter Del på Facebook Svart 14.Juni.2012 Er dette riktig fremgangsmåte å klargjøre GH11 med slitt bunn/kjøl?: 1. Pusse stedet jeg skal sparkle (hvor mye skal pusses? skal gammelt bunnstoff vekk? skal jeg pusse ned mer?) 2. Rengjøre med Aceton 3. Påføre denne sparkelen fra biltema: http://biltema.no/no...ysparkel-30625/ 4. Etter sparkelen har herdet pusser jeg med vannslipepapir (hvilket nr vannslipepapir?) 5. Påføre denne primeren fra biltema: http://biltema.no/no...syprimer-30623/ 6. Etter primeren har herdet pusser jeg med vannslipepapir igjen. 7. Tilslutt påfører jeg dette bunstoffet fra biltema: http://biltema.no/no...nnstoff-363490/ Er dette riktig fremgangsmåte? Sitér dette innlegget Link to post
Mats-gh11 Svart 14.Juni.2012 Del på Facebook Svart 14.Juni.2012 Hei Kjetillunde! Er det ikke GH 10 du har? Jeg har nettopp gjort det samme med min GH 11, og båten ble god som ny. Slik går du frem: 1. Fjern alt bunnstoff/tidligere primere til du kommer ned til ren gelcoat, en malingskrape kan være et god verktøy, synes det tok alt for lang tid å pusse!. 2. Mattslip gelcoat'en for å få hefte 3. Om nødvendig, støp der det er skader 4. Påfør 2 strøk Jotun Anti-pest (denne er vanntett etter 3 strøk) 5. Påfør sparkel der dette er nødvendig, 2-komponent er å anbefale. Selv brukte jeg 2-komponent glassfiberarmert sparkel fra Plastic Padding. Denne er sterkere enn andre sparkler og herder etter 10 minutter. 6. Påfør deretter ytterligere 2 strøk Anti-pest over sparkelen, poenget er at sparkelen skal ligge i sandwich mellom to vanntette primere. Selv la jeg 2 gode strøk før sparkel, og 2 etter. Bruk rulle, da slipper du å tynne ut anti-pesten og kan legge tykkere strøk Håper dette var til hjelp, lykke til! Sitér dette innlegget Link to post
hanto1 Svart 14.Juni.2012 Del på Facebook Svart 14.Juni.2012 Er det så slitt i kjølen at det lekker vann inn holder det ikke med sparkel. Du må pusse ned og legge på ny matte, polyester & coat. Så må området primes. Da er alt klart til stoffing Sitér dette innlegget Link to post
Mats-gh11 Svart 14.Juni.2012 Del på Facebook Svart 14.Juni.2012 (redigert) Er enig med Hanto1, om kjølen er så slitt at den lekker vann er det ikke mye styrke igjen. Jeg trodde også det var kjølen min som lakk, men når jeg hadde fått av alt bunnstoffet oppdaget jeg at det var en sprekk langs steglisten på styrbord. Vil derfor anbefale deg å fjerne alt av bunnstoff til du kommer til ren gelcoat, slik at du eventuelt oppdager andre skader, bedre å gjøre det skikkelig når du først er igang. Redigert 14.Juni.2012 av Mats-gh11 (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
kjetillunde Svart 14.Juni.2012 Emnestarter Del på Facebook Svart 14.Juni.2012 (redigert) Takk Mats. Ja jeg har GH10, skrev bare feil hehe. Brukte du bare en malingsskrape for å få av bunnstoff/primer og komme ned til gelcoaten? Jeg har allerede kjøpt sparkel og primer hos Biltema så jeg bruker de tenker jeg. Så sparkelen skal ligge i en sandwich mellom to vanntette primere altså? Så forenklet blir det slik: 1. primer 2. sparkel 3. primer også bunnstoff etter det? Redigert 14.Juni.2012 av kjetillunde (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Mats-gh11 Svart 14.Juni.2012 Del på Facebook Svart 14.Juni.2012 Stemmer det, brukte kun malingsskrape, og 60-papir til å matte ned gelcoaten. Virker som du har en god plan, dette burde bli bra! Sitér dette innlegget Link to post
kjetillunde Svart 14.Juni.2012 Emnestarter Del på Facebook Svart 14.Juni.2012 Så bra! :) Takk for hjelpen. Lenge leve GH. Sitér dette innlegget Link to post
Mats-gh11 Svart 14.Juni.2012 Del på Facebook Svart 14.Juni.2012 Ikke noe problem! Lykke til! Lenge leve GH Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.