BØstrøm Startet 26.April.2012 Del på Facebook Startet 26.April.2012 Etter å ha vært eier av nevnte motor ett år, har jeg forsøkt å sette meg inn i bruk og vedlikehold av den. Motoren starter lett, og ryker ikke. Den er 30 år gammel, men har vært jevnlig og lite brukt (seilbåt)Jeg kontaktet Ringstad i Fredrikstad for å få en mekaniker til å se på motoren, samt justere dyser mm. Det ble jeg nærmest frarådet da motoren gikk greit, i tilfelle dette ville gå utover båtsesongen. Det måtte eventuelt gjøres på høsten????? Er ikke det en smal sak for en mekaniker å justere en slik motor, og kanskje måle trykk for å bestemme tilstanden? Ville gjerne også ha ettertrekt toppen, da jeg har lest at dette bør gjøres. Videre er det mange og tvetydige råd om dieseltilsetninger. 2 taktsolje og Hammerdown for å nevne noen. Jeg forstår at dette ikke er nødvendig for å få motoren til å gå, da den jo har gått fint for meg i ca 200timer, men er det en fordel. Noen som vet, og ikke syns at den går bedre osv. Skal nevnes at jeg tapper noe vann ut av vannutskiller. Om smøreolje står det spesifikt i manualen at man skal bruke mineralsk smøreolje. Et annet sted her på båtplassen leste jeg at "bare man brukte syntetisk smøreolje av god kvalitet" var motoren nærmest uslitelig. Hva er riktig? Manualen oppfordrer også til å skifte olje etter hver 50`time, Kan det være nødvendig? Sammenliknet med bil, som jo ikke er "industridiesel" ville det bli etter hver 2500 kjørte kilometer i 50km pr time. Mistenker at dette har noe med tilgjengelig kvalitet på smøreolje i 1970-80 å gjøre sammenliknet med idag. Men jeg vet ikke. Noen som vet. Sitér dette innlegget Link to post
Janoho Svart 26.April.2012 Del på Facebook Svart 26.April.2012 (redigert) Hei, er nok tilbøyelig til å være enig med Ringstad, funker alt fint så ikke endre på noe :-) Hvis det hadde vært noe med dysene ser du det som regel på røyken, hvis det er lettstartet også er nok alt iorden. Ville ikke brukt noe tilsetningsstoff i dieselen, du klarer deg godt uten. Ikke bruk syntetisk olje på denne. Bruk f.eks denne mineraloljen (lurt å sette seg inn i hva spec'en betyr) http://www.bestmarin.no/Produkter/Motor--og-tilhengerutstyr/Olje-og-kjemikalier/Olje/Pennzoil-Marine-15W-40,-motorolje-1,0-liter-103741-p0000048387.aspx Denne har viskositet 15W-40 som passer bra bruksområdet og temperatur en båt brukes i. eller tilsvarende olje av annet merke. Grunnen til at du ikke bør bruke syntet er pga. fare for sylinderglasering er jeg blitt fortalt. Jeg bruker denne mineraloljen på min ganske ny iveco dieselmotor. Du bytter olje og filter på høsten etter hver sesong og kjører på denne oljen året etterpå. Da er alt gjort riktig. Lykke til videre og ha en flott sesong Redigert 26.April.2012 av Janoho (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Haba Svart 26.April.2012 Del på Facebook Svart 26.April.2012 Syntes den P.. oljen du fikk anbefalt var priset høyt. Du skal bruke mineralolje SAE 15-40. Du får riktig og rimelig olje på Felleskjøpet i 4l kanner den heter Mineral Super turbo 15-40W og har kvalitet API: CG4 som er helt utmerket. Du får den også på Statoil som Power Way mineral diesel olje 15-40, men til en annen pris. Sitér dette innlegget Link to post
Janoho Svart 26.April.2012 Del på Facebook Svart 26.April.2012 Koster endel mindre i 4 liter kanne. Felleskjøpet som du anbefaler passer også helt fint Sitér dette innlegget Link to post
Ronald Svart 26.April.2012 Del på Facebook Svart 26.April.2012 (redigert) Jeg har i alle fall de (ca) 10 siste årene brukt "vanlig" Biltema-olje beregnet for 4-takts diselmotorer på denne motoren. Husker i farta ikke betegnelsen, kryssjekket spec'en for sikkerhets skyld. Jeg tror det er denne jeg har pleid å bruke (uten ansvar for at jeg husker feil, dobbeltsjekk spec'en!) Redigert 26.April.2012 av Ronald (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
GeirKS Svart 27.April.2012 Del på Facebook Svart 27.April.2012 Jeg kjørte min på Felleskjøpets Turbo D5 15W-40 hele tiden. Det er egentlig en Statoil-olje i følge HMS-databladet. Dyser justerte eller byttet jeg aldri, kan kanskje være en ide hvis den ryker mye eller er tungstartet som varm. Ventilklaring kan du jo enkelt sjekke selv. Ettertrekking av topp gjorde jeg aldri. Kjørte aldri over 2350 rpm, 3000 var max med min propell. Olje byttet jeg en gang i året, ca hver 100-150t. Geir Sitér dette innlegget Link to post
Motordoktoren Svart 28.April.2012 Del på Facebook Svart 28.April.2012 (...) Er ikke det en smal sak for en mekaniker å justere en slik motor, og kanskje måle trykk for å bestemme tilstanden? Ville gjerne også ha ettertrekt toppen, da jeg har lest at dette bør gjøres. Skal nevnes at jeg tapper noe vann ut av vannutskiller. (...) Manualen oppfordrer også til å skifte olje etter hver 50`time, Kan det være nødvendig? (...) Noen som vet. I min maskinistkarriere brukte jeg 10 min på å kontrollere og justere en innsprøytningsventil (jo da, jeg kontrollerte flere ventiler totalt). Hvis jeg måtte åpne en ventil for å skifte dyse, gikk det en ekstra halvtime. Indikering av motoren tok vel 5 min per sylinder. Hammerdown tar vannet ut av tanken. Det gjør ikke 2-taktoljen. Jeg solgte en 25 år gammel Mercedes 200 (bensin) som jeg hadde vært eier av i 20 år. I løpet av de 20 årene skiftet jeg filter hver 5000 km, men aldri smøreolje - bare etterfylte. NSB testet oljen etter 15 år og bekrefet at den oppfylte alle krav til videre bruk. Ettertrekking av topp gjorde jeg aldri. (...) Olje byttet jeg en gang i året, ca hver 100-150t. Geir Kjenner meg igjen. Sitér dette innlegget Link to post
BØstrøm Svart 1.Mai.2012 Emnestarter Del på Facebook Svart 1.Mai.2012 Så Hammerdown er å anbefale? Sitér dette innlegget Link to post
Motordoktoren Svart 6.Mai.2012 Del på Facebook Svart 6.Mai.2012 Det er ikke min jobb å anbefale et tilsetnigsstoff foran et annet, men regn etter hva bruk av 2-taktolje eller de forskjellige tilsetningsstoffene koster i bruk per liter forbrukt brennstoff, så sier det seg selv hva man bør velge. Sitér dette innlegget Link to post
BØstrøm Svart 6.Mai.2012 Emnestarter Del på Facebook Svart 6.Mai.2012 Det fårsto jeg ikke. Skal det være rimeligst eller dyrest mulig? Sitér dette innlegget Link to post
Motordoktoren Svart 7.Mai.2012 Del på Facebook Svart 7.Mai.2012 Det fårsto jeg ikke. Skal det være rimeligst eller dyrest mulig? Jeg ønsker at ting skal fungere og at de skal være rimelige i anskaffelse. Ingen vil vel antyde at noe skal være dyrerst mulig. Bruk av et par prosent 2-taktolje som tilsetningsstoff i dieseloljen, koster mer i bruk enn f.eks. Hammerdown - mye mer. Og 2-taktolje har ikke samme evne til å løse koks som tilsetningsstoffene har. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.