mk414 Startet 26.April.2012 Link til dette innlegget Startet 26.April.2012 Hei alle sammen Rett før påske kjøpte vi oss en Fjord21DC med AQ145 B23 motor med 270 drev. I følge selger så var det bare vårpussen som måtte gjøres så kunne båten settes på vannet.. Så jeg satte i gang med det som var nødvendig. Service på motor, bytte av plugger, olje, oljefilter, bensinfilter o.l. Siden det var utført service på drevet i 2011 og dette ikke var noe behov for å gjøre hvert år så var ikke det nødvendig (i følge selger). Men jeg gjorde det alikevell.. historien ang drevet finner du her. Enden på den historien ble at drevet måtte av og det ble sendt til sjekk. Første gang motoren skulle startes var det ikke mye liv i den,, den gikk rundt med null tenning.. Etter litt detektiv arbeid så fant vi ut at coilen var dårlig/ødelagt så denne ble byttet, samt fordeler lokk og rotor. Etter det startet den på første forsøk.. Vi fant også ut at noen av instrumentene ikke fungerte så det ble besluttet å bytte ut alle og lage en nye instrumentplate. Samtidig med dette så ble en del av det elektriske lagt om og gjort om. Jeg er ikke så fan av den burgunder rød stripen på båten, men etter mange timer med skrubbing og polering så ble det greit, så det får duge for denne sesongen for når den er over så skal båten slipes og lakkes om. Bildene er ikke her kronologisk men etterhvert som "prosjektet" går så skal vi fikse på det. Kom gjerne med innspill og tips underveis. Sitér dette innlegget Link to post
mk414 Svart 26.April.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 26.April.2012 Gamle flaps av... Nye skal inn fra Bennett... Sånn så det ut etter at drevet ble tatt av... Sitér dette innlegget Link to post
mk414 Svart 26.April.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 26.April.2012 Merking og sortering av alle ledningene.. Mye av dette ble byttet og lagt om.. Gjenstår litt finpussing igjen før det blir helt bra.. men sånn skal det ca være... Regner med at alt dette blir gjort om igjen når båten skal lakkes om til høsten.. Sitér dette innlegget Link to post
Draco24styling Svart 27.April.2012 Link til dette innlegget Svart 27.April.2012 Skal du lakkere denne? synes den ser fin ut jeg. Lakk blir ikke like holdbart som gelcoat. kan du ikke vannslipe, og polere den opp igjen da! Sitér dette innlegget Norske båter er best! Link to post
Marida Svart 27.April.2012 Link til dette innlegget Svart 27.April.2012 img]https://baatplassen.no/bildearkiv/45/45227/20120421_123435.jpg[/img]Sånn så det ut etter at drevet ble tatt av... Innenfor her sitter det et lager, hvis det har vært vann inni denne belgen ruster dette lageret. Det er en fettnippel på innsiden. Hvis dette tørner rundt nå, bør du passe på å ha inn fett. Da kan du redde lageret. Det sitter 1 lager på firesylindrede utgaver og 2 på transom til V8. For å skifte dette må motor ut. Been there, done that Sitér dette innlegget Link to post
mk414 Svart 27.April.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 27.April.2012 Skal du lakkere denne? synes den ser fin ut jeg. Lakk blir ikke like holdbart som gelcoat. kan du ikke vannslipe, og polere den opp igjen da! Lakkere eller male, vet ikke hva jeg skal kalle det. Det er en del skår og edderkopsprekker både innvendig og utventig som jeg ønsker å ta. Jeg tenkte å bruke International Perfection. Selve skroget blir hvit med en marineblå stripe.. Det var hvertfall tanken. Men kjenner jeg meg selv rett så har det kommet mange andre fargekomboer. Sitér dette innlegget Link to post
mk414 Svart 27.April.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 27.April.2012 Innenfor her sitter det et lager, hvis det har vært vann inni denne belgen ruster dette lageret. Det er en fettnippel på innsiden. Hvis dette tørner rundt nå, bør du passe på å ha inn fett. Da kan du redde lageret. Det sitter 1 lager på firesylindrede utgaver og 2 på transom til V8. For å skifte dette må motor ut. Been there, done that Tusen takk for det tipset, det er tingen jeg har begynt å lure litt på. Skal det legges fett inn fra den siden som er vist på bildet eller er det lurere å bruke nippelen? Sitér dette innlegget Link to post
KSE Svart 27.April.2012 Link til dette innlegget Svart 27.April.2012 (redigert) Med fettnippelen får du presset inn fett fra innsiden. Jeg har også gjort denne operasjonen. Og her ser det desverre ut som det har vært vann inne i bildet. Du bør rengjøre aksling på utsiden, fjerne all gammel olje og skitt og "grave deg frem" til det ytre lageret. Dette for å inspisere aksling og ytre lager. Jeg vil tro du vil kunne se om det er rust å spore på aksling og lager. Hvis du kan se rust her, ville jeg skiftet lager. Og når du først er i gang. Både ytre, og indre (som sitter på innsiden, mot svinghjulet i svinghjulshuset). Det kan kanskje være mulig å redde lageret, men det er så mye kjekkere å vite at ting er i orden, når man skal på fjorden med kone og unger o.s.v. lykke til! Redigert 27.April.2012 av KSE (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
mk414 Svart 27.April.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 27.April.2012 Jeg har renset opp og vasket så langt inn jeg kommer fra utsiden. Og ut ifra det jeg ser så er det ikke noe rust der, det er blankt og fint. Jeg har sett at det er en ring med en leppe som peker innover.. Er det mellom der det skal være litt fett og eventuelt der rusten skulle vært? Neste spm: skal det være fett i knutekryssbelgen eller skal det bare være tørt.. Dvs at den belgen er der bare for å tette for vann o.l? Sitér dette innlegget Link to post
KSE Svart 27.April.2012 Link til dette innlegget Svart 27.April.2012 Det høres jo bra ut. Da er det bare å "dytte inn" med vannfast fett, både på lagerets utside og innside. Fint om du slipper å ta ut motoren da! Belgen er for tetning mot vann ja. Men det er bare bra om du smører inn knuten med WD40/ og eller fett. Er knuten OK? Det har jo vært vann inni belgen ser det ut for... Sitér dette innlegget Link to post
mk414 Svart 27.April.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 27.April.2012 Sånn ser det ut akkurat nå. Sitér dette innlegget Link to post
mk414 Svart 28.April.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 28.April.2012 Noen som vet om det er en kjempe jobb å sette inn en vp V8 i denne båten... Plass er det ikke mangel på, det jeg tenker på er plassering av motorfester, om ledningsnettet må byttes eller om det er noe som må byttes i det hele tatt? Finnes det en beskrivelse på hvordan dette gjøres og hva som trengs? Dette skal ikke gjøres før sesongen er over.. Tenkte å samle inn det som er nødvendig i løpet av sommeren. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.