Jump to content

Fjord21DC over langen "prosjekt"

mk414

Recommended Posts

Hei alle sammen

Rett før påske kjøpte vi oss en Fjord21DC med AQ145 B23 motor med 270 drev.

I følge selger så var det bare vårpussen som måtte gjøres så kunne båten settes på vannet.. Så jeg satte i gang med det som var nødvendig. Service på motor, bytte av plugger, olje, oljefilter, bensinfilter o.l. Siden det var utført service på drevet i 2011 og dette ikke var noe behov for å gjøre hvert år så var ikke det nødvendig (i følge selger). Men jeg gjorde det alikevell.. historien ang drevet finner du her. Enden på den historien ble at drevet måtte av og det ble sendt til sjekk.

Første gang motoren skulle startes var det ikke mye liv i den,, den gikk rundt med null tenning.. Etter litt detektiv arbeid så fant vi ut at coilen var dårlig/ødelagt så denne ble byttet, samt fordeler lokk og rotor. Etter det startet den på første forsøk..

Vi fant også ut at noen av instrumentene ikke fungerte så det ble besluttet å bytte ut alle og lage en nye instrumentplate. Samtidig med dette så ble en del av det elektriske lagt om og gjort om.

Jeg er ikke så fan av den burgunder rød stripen på båten, men etter mange timer med skrubbing og polering så ble det greit, så det får duge for denne sesongen for når den er over så skal båten slipes og lakkes om.

Bildene er ikke her kronologisk men etterhvert som "prosjektet" går så skal vi fikse på det.

Kom gjerne med innspill og tips underveis.

img]https://baatplassen.no/bildearkiv/45/45227/20120421_123435.jpg[/img]Sånn så det ut etter at drevet ble tatt av... 20120421_123450.jpg

Innenfor her sitter det et lager, hvis det har vært vann inni denne belgen ruster dette lageret. Det er en fettnippel på innsiden. Hvis dette tørner rundt nå, bør du passe på å ha inn fett. Da kan du redde lageret. Det sitter 1 lager på firesylindrede utgaver og 2 på transom til V8.

For å skifte dette må motor ut. Been there, done that

Skal du lakkere denne? synes den ser fin ut jeg. Lakk blir ikke like holdbart som gelcoat. kan du ikke vannslipe, og polere den opp igjen da!

Lakkere eller male, vet ikke hva jeg skal kalle det. Det er en del skår og edderkopsprekker både innvendig og utventig som jeg ønsker å ta. Jeg tenkte å bruke International Perfection. Selve skroget blir hvit med en marineblå stripe.. Det var hvertfall tanken. Men kjenner jeg meg selv rett så har det kommet mange andre fargekomboer.

Innenfor her sitter det et lager, hvis det har vært vann inni denne belgen ruster dette lageret. Det er en fettnippel på innsiden. Hvis dette tørner rundt nå, bør du passe på å ha inn fett. Da kan du redde lageret. Det sitter 1 lager på firesylindrede utgaver og 2 på transom til V8.

For å skifte dette må motor ut. Been there, done that

Tusen takk for det tipset, det er tingen jeg har begynt å lure litt på. Skal det legges fett inn fra den siden som er vist på bildet eller er det lurere å bruke nippelen?

Med fettnippelen får du presset inn fett fra innsiden.

Jeg har også gjort denne operasjonen. Og her ser det desverre ut som det har vært vann inne i bildet. Du bør rengjøre aksling på utsiden, fjerne all gammel olje og skitt og "grave deg frem" til det ytre lageret. Dette for å inspisere aksling og ytre lager. Jeg vil tro du vil kunne se om det er rust å spore på aksling og lager.

Hvis du kan se rust her, ville jeg skiftet lager. Og når du først er i gang. Både ytre, og indre (som sitter på innsiden, mot svinghjulet i svinghjulshuset). Det kan kanskje være mulig å redde lageret, men det er så mye kjekkere å vite at ting er i orden, når man skal på fjorden med kone og unger o.s.v. lykke til! :thumbsup:

Redigert av KSE (see edit history)

Jeg har renset opp og vasket så langt inn jeg kommer fra utsiden. Og ut ifra det jeg ser så er det ikke noe rust der, det er blankt og fint. Jeg har sett at det er en ring med en leppe som peker innover.. Er det mellom der det skal være litt fett og eventuelt der rusten skulle vært?

Neste spm: skal det være fett i knutekryssbelgen eller skal det bare være tørt.. Dvs at den belgen er der bare for å tette for vann o.l?

Noen som vet om det er en kjempe jobb å sette inn en vp V8 i denne båten... Plass er det ikke mangel på, det jeg tenker på er plassering av motorfester, om ledningsnettet må byttes eller om det er noe som må byttes i det hele tatt? Finnes det en beskrivelse på hvordan dette gjøres og hva som trengs?

Dette skal ikke gjøres før sesongen er over.. Tenkte å samle inn det som er nødvendig i løpet av sommeren.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...