Jump to content

Hvordan fjerne bunnstoff og få tak i topcoat farge snekkegul 3008?

Leon KAD502

Recommended Posts

Hallo

Da er sesongen snart i gang igjen. Etter et lite uhell i fjor sommer i sterk vind så slet båten seg og ble liggende og slå motytre hjørnet på brygga der det var et h**ve**s vinkeljern. Båten er en Skarpnes 30 fra 1981. Får ikke tak i den orginale fargen på gelcoat til båten min. Den har gått ut av produksjon. Har vært i kontakt med både Jotun som produserte den i sin tid og de som har tatt over rettighetene på det maritime som Jotun hadde. Fargekoden er snekkegul 3008. Er det noen som kan hjelpe meg og få tak i denne/sette meg i kontakt med noen? Skaden er ikke stor. Området som skal sparkles og slipes er på ca 5X10 cm. Så jeg trenger ikke så mye.

Så et annet spørsmål: Jeg har båten i ferskvann. Er det da egentlig vitts med bunnstoff? Jeg ser det er mange rundt meg i båtforeningen som har på nytt lag hvert eneste år. Mye unødvendig slit tenker jeg. Så det jeg lurer på er "hva som er den enkleste måten og få av dette på og fremgangsmåte?

Jeg er også på utkikk etter en propell til båten min. Skulle hatt en ny/brukt propell til båten. Eneste som jeg finner av data på den er 18F20. Det er en messingpropell Håper at dette sier noen noe der ute?

Finn.no og andre steder er forsøkt ang. gelcoat og propell, men ingen svar. Håper noen her på Båtplassen kan hjelpe meg.

Mvh. Leon

1981 mod. Skarpnes 30 - Havna i Røykenvik/Brandbu

Fargekoden er snekkegul 3008. Er det noen som kan hjelpe meg og få tak i denne/sette meg i kontakt med noen? Skaden er ikke stor. Området som skal sparkles og slipes er på ca 5X10 cm. Så jeg trenger ikke så mye.

Original fargekode til en eldre båt vil uansett ikke bli optimalt, da fargen på båten forandrer seg med årene. Jeg har hatt samme problem som deg. Jeg erfarte at det beste er å oppsøke en fargehandler og få lånt seg en elektronisk fargekodemåler. Da får du mest mulig korrekt farge i forhold til hvordan din båt er pr. i dag. Jotun bengalakk (som egner seg bra til båt) kan blandes i alle farger. Bruk standard hvit gelcoat først, så kan du deretter evt. bruke spraypistol (kompressortypen) for påføring av lakk i riktig farge. Det er også mulig å få lakken over på sprayboks, men det er ikke alle fargehandlere som tilbyr dette.

Det kan være ett problem. Er mest glad i NCS eller RAL systemet. Nå er det med farger svært vanskelig, og ingen eksakt vitenskap. Øyet er faktisk ett utrolig bra instrument til fargedektektering. Problemet er at ett fargeoppstrøk kan se helt like ut i ett kaldt lys f.eks, men bli ganske forskjellige i varmt lys. Dette etter hvilke brekkfarger som er brukt for å komme frem til denne fargen. Det beste er å få tak i originalfargen fra originalleverandøren. Alt annet blir som regel omtrentlig.

Takk for alle gode svar. Jeg kan forsøke og ringe til han du ga meg nummer til Pettern1972.

Kan noen fortelle meg hva disse tallene på propellen betyr og hva de står for (20F18)?

Tanken har vært <t jeg bare lar bunnstoffet sitte og slites av, så det blir nok til det.

Kan jo bruke høytrykkspyler før jeg setter den ut og når jeg sjøsetter og etter jeg har tatt den opp hver vår og høst.

Mvh. Leon

Ok, takk skal du ha for opplysningene Polarn. Det står ikke 20X18 på min propell (mulig du satte inn X som ukjent?). Det står 20F18 på min propell(F står opp ned i forhold til til 20 og 18). Hva betyr den F'en? Kom på at jeg må vel måle akselen også. Får se på det i morgen. Hvor mye skal du ha for den propellen du skal selge, og hvilket materiale er den produsert i. Ser at propellen din har litt andre specs enn min. Hvor mye vil det ha å si for turtallet, bensinforbruket, fart mm. på båten min tror du Polarn?

Mvh. Leon

Min er produsert i bronse og passer 40 mm aksel. Han jeg kjøpte den av sa at den skulle passe 35 mm, men det gjorde den ikke. Pris kan jeg sende på IM. RT Fritid selger propeller til din om du vil ha helt ny. Ser at en ny til din koster 6648,- Hvor mye en en 19X21 vil si i forhold til en 20X18 vet jeg ikke dessverre. Av egen erfaring så ble den propellen jeg ble anbefalt til min for lett. Har nå fått tak i propell fra Worry II her på forumet som skal testes ut i år. Håper den er mere rett.

Eneste miljøvennlige er å kjøre grønt, host..hark <Gjør det ordentlig eller gi faen!> -->Vinner av OT-Entusiast 2011<--

• 2 uker senere...

Ang. nevnte propell så har jeg sjekket litt. Som sagt så står det 20F18. Jeg sa også at F står opp ned. Se bort fra dette. F står ikke opp ned. Det er en L. Så det riktige er 20L18. Nå har jeg fått vite at det er en 20 toms propell med en stigning på 18. Så da er det greit. Det jeg lurer på nå er hva denne L'en stå for? Noen som kan svare meg på det?

Mvh. Leon

Da har jeg funnet ut litt mer ang. propellen. Tror disse opplysningene vil gi dere som forsøker og hjelpe meg litt mer svar.

Jeg fant en gammel faktura fra Sabb Motor i Bergen der det står at motor ble levert med følgende girkasse og propell:

PRM gir, red. 3:1

Rustfri aksling 40mm X 1,65 akselflens.

Fast 3-bladet propell 21 X 17" LH.

Som dere ser på data for propellen som står at motor ble levert med så stemmer ikke disse med dataene som på propellen som sitter på i dag som er 20 L 18.

Har noen spørsmål ang. dette også.

- Er det noen spess. tenkelig grunn til at forrige eier har satt på en annen propell enn anb. fra Sabb Motor?

- Hva tror dere her inne at bytte til annen propell har gjort med båt/motor mtp. fart og forbruk?

- Ville dere guruer her inne på BP anb. og gå tilbake til til den propellen som er anb. fra Sabb Motor?

Mvh. Leon

De to propellene går vel mer eller mindre opp i opp med tanke på fart. Kanskje en tidligere eier har ment at diameteren ble for stor og derfor gikk ned i diameter og opp i stigning? Oppnådd max turtall er vel det som sier noe om propellen er for stor eller for liten. Oppnår du max er den rett, for lite så er den for stor og for høyt maxturtall tilsier for liten propell. Hver tomme i stigning utgjør ca 200 rpm opp eller ned. Hvordan var maxturtallet før i forhold til oppgitt?

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi

De to propellene går vel mer eller mindre opp i opp med tanke på fart. Kanskje en tidligere eier har ment at diameteren ble for stor og derfor gikk ned i diameter og opp i stigning? Oppnådd max turtall er vel det som sier noe om propellen er for stor eller for liten. Oppnår du max er den rett, for lite så er den for stor og for høyt maxturtall tilsier for liten propell. Hver tomme i stigning utgjør ca 200 rpm opp eller ned. Hvordan var maxturtallet før i forhold til oppgitt?

Jeg kjøpte båten med den tro at propellen som satt på var etter mål oppgitt fra Sabb, men nå viser det seg at forrige eier har byttet til en annen propell.

Har ikke funnet noe om hva som er max turtall på motoren, men kan tenke meg at det ligger på 3500 - 4000 RPM. utifra det jeg brukte båten i fjor. Dvs. Jeg vet ikke hva som er forskjellen på turtallet før og etter propellbytte.

Det jeg imidlertig vet er at motoren gir maks ytelse ved 3600 RPM.

Vet ikke om dere ble noe klokere av det, men jeg håper.

Mvh. Leon

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...