Jump to content

Iskra-dynamo går varm ved belastning


janlon

Recommended Posts

Jeg byttet ut alt elektrisk i båten rett etter jul.

På 2 mnd har jeg rukket å brenne opp en dynamo. Kjøpte ny, og fikk samme "problemet" med denne. Men denne fikk jeg byttet ut til en større, 95A, dynamo.

Problemet er varmgang. Og da snakker vi MYE varme ved belastning.

 

Dette skjer:

Jeg starter motoren og ladelampen slukker. Dynamo lader med ca. 15-20A med en spenning på 14.4V. Forbruket fra batteri er nå på 5-6A og det til instrumentpanel og magnetventiler til motor osv.

Jeg kan ta på dynamo uten problemer, og dynamoen blir ikke nevneverdig varm.

Men så til problemet; jeg belaster forbruket med f.eks 30A +/-. Det kan være fra forskjellige forbrukere. Alt fra lanterner og innerbelysning til kun 230 inverter. Uansett hvilke forbruker jeg setter på, går det 30 sekunder og dynamoen begynner å lukte. Det lukter ikke direkte svidd, men noe som kan sammenlignes. Jeg kan nå ikke ta på dynamoen uten at lukten går fra "svidd" elektronikk til svidd kjøtt.

 

Det er vel på sin plass å si at alle batteriene er testet hos en lokal batteributikk, og alle batteriene er 100% i orden.

 

Jeg legger ved et eleding koblingsskjema som viser kjapt hvor kablene går.

 

Batteriisolator er en Victron ARGO-FET 2/100A.

 

 

Hva kan være problemet? Har prøvd alt, og søkt overalt uten hell.

 

 

 

 

koblbatteri.png

Link to post

Min umiddelbare tanke (uten at jeg har slått det opp) er at kanskje 35 mm2 er litt snaut? Jeg har vel brukt 70 mm2 på mine hovedkabler....

 

Blir kablene varme? Hvis ikke er vel det greit.... det kommer nok snart svar fra noen større og sterkere enn meg...

-----------------------------------------------------------------------------------
Engelsk bil og trebåt..... sertifisert utilregnelig!
Fritidsklubb for voksne gubber - http://blogg.cdd.no - aka Gubbeklubben - Wiksten Trebåtklubb: http://wikstenklubben.no
-----------------------------------------------------------------------------------

Link to post

Burde ikke være noe problemer med dette, for det er nok tverrsnitt på kabler fra starter til batterier, og fra dynamo til batterier. Vil vel si at jeg tror at dynamoen sliter pga alt for mye batterier å lade på. Ville nok hatt en ekstra dynamo som lader startbatteriet separat. For det andre er det normalt at dynamo blir varm når den lader 14,4V, og batteribanken trenger strøm pga forbruk. Viktig at det er nok sirkulasjon i motorrommet slik at det er gode kjøleforhold for dynamoen, for varmen innvirker også på ladespenningen på en del dynamoer som har innebygget regulator. :smiley:

Inn til barten, og borte vart`en Classiske Motorbåter

Link to post

Hei :smiley:

 

Intressant sak det der , har selv samme tendens...!

Min har til og med røyklagt maskinrommet...og jeg kobler rett og slett ikke hvorfor :wflag:.

For : når en dynamo er merket feks.95A slik som din , er det vel gitt at denne strømmen KAN forekomme i en "kortere" periode

Da KAN en vel forvente ihvertfall halve strømstyrken over tid og det uten varmgang og svilukt

Jeg ser ikke helt for meg at dynamoen sliter med for mye belastning da den ikke lader mer en halvparten av kapasiteten.

Svi lukten i min båt kommer allerede ved 1/3 bruk av merkestrømmen på dynamoen :headbang:

Vedr. kjøling har jeg sjekket rotasjon på vifta , den ser ut til å suge bakfra og fram som visst nok skal være riktig i følge andre tråder...jeg har lest.

 

Var ikke meningen og overta her altså...beklager

Vel...da håper vi på svar fra ekspertisen :worry:

Redigert av nimba (see edit history)
Link to post

...

Men så til problemet; jeg belaster forbruket med f.eks 30A +/-.

...

Hvis du mener at dynamoen nå lader med 30 amp, bør den ikke bli (for) varm. Det er jo en 95 amp dynamo det er snakk om. Hvor stor er ladespenningen med 30 amp belastning? Iskra har en innebygd temp.føler som setter ned spenningen hvis den blir for varm. Kanskje det er denne som ikke funker?

Link to post

Har ikke, og har aldri hatt, tendenser til varme i kabelnettet. Så det tror jeg er å utelukke.

Jeg har også prøvd å koble vekk to av AGM-batteriene uten hell. Størrelsen på batteribanken ser ikke ut til å være problemet her.

Jeg har selvfølgelig også sjekket rotasjonsretningen på dynamoen, og den stemmer. Den blåser ganske fint!

Ladespenningen synker fra 14.4V til 14.1V ved 30A belastning.

 

Jeg har tenkt å feste en enkel temperaturmåler på godset til dynamoen for å måle tempen. Tåler dynamoen 100 grader, så skader det vel ikke om tempen er 98 grader. Selvom det kanskje ikke er idéelt. Noen som forresten vet hvor mye en dynamo tåler?

Link to post

Hadde to dynamoer i snekka mi, og husker at de ble rimelig varme under gange. Har ikke tenkt så mye på det, men dynamoen i bilen blir ikke så varm for ladespenningen pleier normalt ikke overgå 14V. Mulig det har blitt bedre på nye biler, men det var skjelden jeg målte ladespenningen til å være mere enn 14V for en del år siden. :smiley:

Inn til barten, og borte vart`en Classiske Motorbåter

Link to post

Hei.

 

Når du sier 30A belastning, hva mener du egentlig med det? At det går 30A til diverse forbrukere er lite interessant, men hvor mange ampere går det ut fra selve dynamoen når den begynner å lukte og blir varm?

 

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post

"Går vel ut av dynamoen"? Jeg mener hvor mange ampere måler du rett ut fra dynamoen, her trenger vi fakta. 40A ut av en dynamo som skal kunne gi 95A skal ikke gjøre at den blir varm i det hele tatt.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post

Jo, den blir varm med 40A, men å kjenne med handen er subjektiv siden de fleste mennesker ikke tåler mer enn 60°C.

Men dog skal dynamoen vel ikke lukte mer enn en to ganger og det først etter "full" belastning.

 

Neste spørsmålet er jo om den går med turtall. (se datablad/effektkurven)

Hvis den leverer 40A ved litt over tomgang da blir den varm.

Og dette kan være "ganske ordentlig" fordi med lav turtall mangler den også lufting.

 

Men et sted her på forum snakte vi om en annen splitterny "Iskra 100A" som ikke var arbeidsvillig ved mer enn 30A.

Kanskje det er lurt å sette din dynamo også på testbenk for å kjøre riktig belastning på den?

 

I alle fall kan det være bedre enn å ringe først til slepebåten,

da forsvinner dynamoen etter hvert likevel.

 

Lykke til og ha en fin helg!

 

:seeya:

Jørg

=>  Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja".

=> Leser Du også på Båtplassens MARKED ?
=> Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv.

Link to post

Med 2000 1/min blir det vel antakeligvis minst 3600 1/min på dynamoen.

Mer turtall betyr samtidig mindre belastning og bedre kjøling så sant den kan puste.

Men hvis motorrommet er åpen fordi du kjenner på dynamoen, da får den jo mer luft allerede.

 

Enda mer varme på tross av det betyr vel også enda mer effekt.

Men hvis den da ikke leverer mer strøm ut da går det vel kanskje strøm inne.

 

Teori, ja, nå gjetter vi bare.

Men har den noe isolasjonsfeil, eller feil på f.eks. diode, da går slik videre uten varsel.

Som vanlig når det er mest upassende.

 

Så, ikke kødd med det men skaff deg riktige data.

Dynamoer kan også brenne og vannet er vel fortsatt litt for kjølig for en svømmetur. :worry:

 

:seeya:

Jørg

=>  Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja".

=> Leser Du også på Båtplassens MARKED ?
=> Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv.

Link to post
janlon : Jeg kan ta på dynamo uten problemer, og dynamoen blir ikke nevneverdig varm.

Men så til problemet; jeg belaster forbruket med f.eks 30A +/-. Det kan være fra forskjellige forbrukere. Alt fra lanterner og innerbelysning til kun 230 inverter. Uansett hvilke forbruker jeg setter på, går det 30 sekunder og dynamoen begynner å lukte. Det lukter ikke direkte svidd, men noe som kan sammenlignes. Jeg kan nå ikke ta på dynamoen uten at lukten går fra "svidd" elektronikk til svidd kjøtt

Kanskje du heller skulle se på selve anlegget fremfor dynamoen. Kan det være en kortslutning i en usikra krets eller i en krets hvor sikringen er stor (over 30 amp) Tross alt har du jo prøvd med to dynamoer allerede og begge går varme. Sikker på du ikke har koblet noe galt når du fornyet kabelopplegget? De forbrukere du slår på, tilsier de 30 amp? Synes det høres mye ut, men det kan jo være en del av strømmen går til batterilading også.

Hvor mange amp går ut av batteri når motor ikke er i gang? Er det mer amp enn det forbrukerene skal trekke? Hvis ja, så er det kanskje anlegget det er noe galt med og ikke dynamo.

Link to post

Jeg velger å utelukke det elektriske opplegget. Jeg har prøvd å belaste batteriet utenom det elektriske opplegget. Dynamoen går fortsatt varm.

Det er noe jeg overser, eller så er det faktisk ingenting å gjøre. Har nå installert ekstra vifter i motorrommet, så få vi se hva som skjer. Kommer også til å installere termometer direkte på dynamo en perdiode, så jeg får fulgt med hva som skjer og når det skjer.

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...