Jump to content

Strøm til pc fra sigarettenneruttak - hvordan?

Bjolbre

Recommended Posts

Har brukt en fra Clas Ohlson i flere år, og det har fungert greit. Den kom med et antall utskiftbare plugger og et power supply hvor man kunne stille inn voltstyrken.

Jeg vet også at altitec.no har varianter av slike, og de har jeg veldig god erfaring med. Superraske på levering.

-----------------------------------------------------------------------------------
Engelsk bil og trebåt..... sertifisert utilregnelig!
Fritidsklubb for voksne gubber - http://blogg.cdd.no - aka Gubbeklubben - Wiksten Trebåtklubb: http://wikstenklubben.no
-----------------------------------------------------------------------------------

Hvorfor i alle dager driver dere og maser om invertere fra 12VDC til 230VAC? Er det ikke enklere å kjøpe en omformrmer fra båtens 12VDC direkte til den spenningen PCn skal ha?

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Det er klart Lars har rett. Den jeg har fra Clas Ohlson er en omformer fra 12V til 16V (tror jeg det er pc'en min skal ha). Sjekk først hva pc'en din skal ha inn, slik at den du kjøper kan levere riktig, og selvfølgelig at den leveres med en plugg som passer til pc'en din.

Engelsk bil og trebåt..... sertifisert utilregnelig!
Fritidsklubb for voksne gubber - http://blogg.cdd.no - aka Gubbeklubben - Wiksten Trebåtklubb: http://wikstenklubben.no

Du kan trygt handle omformeren fra clasohlson, den har plugg som passer til HP. Bruker den samme selv på både compaq, hp og Packard Bell. Vær litt oppmerksom på strømforbruket.

70 watts utgaven er litt i snaueste laget for de fleste pc-er med 17 tommere, sjekk hvor stort orginalpoweret ditt er. For mini-pc holder som regel 70 watten, men for større skjerm ville jeg valgt 120watten.

Clas Ohlson har Vanson Eliminatorer i 2 størrelser. 70 Watt og 120 watt

Reder og Captain's bitch på M/S Fars Vilje Østfoldtreffet 2017

En skikkelig inverter vil være en dyr løsning. Inverteren som det blir linket i denne tråden er en billig minivariant som ikke akkurat kan brukes til støvsugeren for å si det slik, og som det antydes heller ikke engang fungerer på pc. Gå heller for Clas Ohlson-omformeren dersom denne har plugger som passer til din pc. Tror egentlig denne fungerer på de fleste pc'er unntatt IBM/Lenovo.

Vet noen om den fra Clas Ohlson passer til Hp pc?

HP har mange ulike plugger, Du må lese nøye på pakken før kjøp. noen HP passer, andre ikke.

I stedet for universal converter, kan du bestille spesiell converter til din PC, fra bla. altiteck eller utlandet eller fra HP support (dyrest), noen ganger skiller det ikke stort i pris.

Intet problem er så stort og komplisert at man ikke kan løpe fra det......

Jeg vet at det finnes anordninger som en kan plugge inn i sigarettenneruttaket, for så å få ut "vanlig" strøm til pc og sånt.

Hva heter dette?

Noen som har anbefalinger på hva jeg bør kjøpe? Og hvor?

På forhånd takk for svar! :-)

Hvorfor i alle dager driver dere og maser om invertere fra 12VDC til 230VAC? Er det ikke enklere å kjøpe en omformrmer fra båtens 12VDC direkte til den spenningen PCn skal ha?

Lars H.

Jo... de fleste vet jo at kansje at en omformer

er det klokeste valget mellom 12 V og Pc , men er det det` trådstarter spør om ?

Vanlig strøm til PC og sånt tolker virkelig jeg som 230 V .

Kansje...han ville ha mulighet til å lade telefonen sin evnt. Ipad , hvem vet ?

:smiley:

Kansje...han ville ha mulighet til å lade telefonen sin evnt. Ipad , hvem vet ?

Da finner man en dings med tre "sigarett-tenner"-kontakter og med omformer til 5V til en USB-kontakt. Med den kan man bruke USB-kabelen til nettbrettet eller telefonen.

En inverter kan være grei å ha, naturligvis, men det går med noe effekt til å lage 230V av de 12, og deretter å lage 5V av de 230. For laptop og USB-lading anbefales omformere.

Jan, Hvaler. Båter: 1977-2016 kano; 1987-1994 Nidelv 24; 1994-2009 Hvalerskøyte 29'; 2008 -- Winga Princess; 2016 -- kajakk

Flott, takk for mange svar. Jeg er fortsatt litt forvirret, men nå på et mye høyere nivå. Tror jeg går for "omformer", men har altså lært at det finnes noe som heter "inverter". Jeg skal nok få puttet ordet inn i en eller annen sammenheng hvor det er behov for å imponere. :-)

Kjært barn har mange navn. Her er det to "barn", som har mange navn som lett kan mikses

1) På "nynorsk" kalles det inverter rett og slett fordi gjør det motsatte av en konverter. former om fra likestrøm til vekselstrøm. Det tekniske utrykket, ("gammelnorsk"), er vekselretter, fordi den lager 230 volt vekselstrøm (tilnærmet sinus) av likestrøm fra batteriet.

2) Konverter som du skal kjøpe, transformerer spenningen fra f.eks 12 v til 17 volt eller ned til 3 volt. Det lkalles også DC/DC converter ("nynorsk") eller likestrømsomformer ("gammelnorsk").

Håper disse forklaringene hjelper, og ikke bare bidrar til ytterligere høynivåforvirring.

Redigert av Runner (see edit history)

Intet problem er så stort og komplisert at man ikke kan løpe fra det......

Det er nok lurt med en slik omformer. Selv har jeg brukt en inverter av det billige slaget i over 10 år. Denne har fungert fint, men den liker seg dårlig i sola og hvis det blir veldig varmt.

Pc`en bruker bare 70 watt og inverteren er på 150 watt. Det burde riktignok ha vært en slik med sinus, men de er jo så vanvittig dyre at.

Men har disse omformerne sånn "sinuskurve"?

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...