Jump to content

Blir motorolje utslitt ?


Brutus

Recommended Posts

...eller blir den bare forurenset.. :confused:

 

Siden man er begynt å fundere på innenbordsmotor, så må man vel bytte litt olje av og til.

Vanlig intervall er vel rundt 200 timer+/- eller ved opplag på høsten. Men har lest og fått litt info om at motorolje med de additivene den består av ikke blir slitt så fort. Ser også at enkelte produsenter bruker to filtre. Et vanlig med full gjennomstrømning og et by-pass finfilter som bare filtrerer en liten del av oljen om gangen (f.eks. i VP D6). Mercruiser 4,2 hadde ikke by-pass originalt, men mulighet for å montere som tilleggsutstyr.

 

Etter som jeg forstår så finnes det by-pass oljefiltre helt ned i 1 micron som både skiller ut sot, vann og drivstoff fra oljen. Når man ser på peilepinnen til en dieselmtor, så blir oljen fryktelig fort svart. Vann i motoroljen er jo greit å bli kvitt, siden svovel+vann=svovelsyre. Ikke moro å ha i motorn.

 

Hvis dette har noe for seg, så må det jo bety at man kan utvide oljeskiftperioden litt? Det kan jo være litt lønnsomt også for folk med store innenbordsmotorer. Eller bør man skifte som vanlig, og heller få en mye renere olje i driftsperioden mellom skift? Og kanskje tyne 2-3tusen timer ekstra ut av motorn?

 

Noen som har erfaringer eller synspunkter rundt dette...?

Link to post

Vet ikke jeg ... har ikke skiftet oljen på mine TAMD 60C endnu ... det kommer nok, de går på synth og har gjort det siden de var innkjørt og vil fortsette med det. Har tenkt å skifte olje og filter hver 150 timer eller så.

 

På mine motorsykler har jeg skiftet konsekvent både filter og olje hver 3.000 km. På den jeg har nå er oljen så ren at den fortsatt "kan drikkes" når den skiftes, men jeg gjør det likevel. Like mye for "peace of mind" som av ren kjærlighet ... :yesnod:

I've always been crazy, it has kept me from going insane.
vimpel_entusiast_signatur.gif

www.baatjuss.no  |  www.judiciumblawg.no

Link to post

Jeg tror 150 timer er unødig ofte,særlig hvis du bruker syntetisk. På bilen bytter jeg hver 15000 og den olja er så ren at den kan drikkes å se til. På motorsykkelen brukte jeg syntetisk dengang Ørnhild lot seg lure til til å la meg kjøre høypotente tohjulinger og den byttet jeg 1 gang i året. Nå kjører jeg en pensjonistmoped som må piskes for å gå litt og den olja som ble tappet av der så ut som kaffe.

Antagelig er det viktigste å huske på oljefilteret. Selv skjønner jeg ikke hvorfor folk bytter olje og ikke filter.

Link to post

Hørte om en kar i USA som mente at dagens oljer er så gode at de blir skiftet alt for ofte. Han hadde selv kjørt over 500.000 km UTEN oljeskift, kun filterskift når instruksjonsboka ville ha oljeskift. Etterfylte så kun med den oljemengden som forsvant ved filterskift. Ikke så verst det men dette var bensinmotor og jeg ville ikke prøvd det på en diesel.......

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle.

Link to post

En motorolje har flere funksjoner/ egenskaper. Den skal selvfølgelig smøre bevegelige deler ved å lage en tynn oljefilm, den opptar også trykk i f.eks råde og bærelager. Den tetter i mellom sylinder og stempelringer. Den kjøler ved å transportere bort varme for så å avkjøles i bunnpanne eller oljekjøler. Den opptar forurensninger og tar partikler med seg via filtert hvor de "største" partiklene blir liggende igjen. En del forurensninger bindes opp i oljen. Mens en del motorer bruker olje kan man også oppleve att oljenivået øker, dette pga av att drivstoff kommer i olje pga. dårlige tetting mellomm sylinder/ringer, innsprøytningsdyser som lekker ol. Mange motorer kan nok gå veldig lenge uten olje skift, men dette er veldig avhengig av bruksmønster. Har selv hatt mercedes diesler som har gått over en million km hvor det ved overhaling ikke har vært antydning til slitasje på bære/rådelager. En motor som går kontinuerlig kan nok gå veldig langt mellom skiftene. tror nok allikevel att mange skifter olje litt vel ofte på sine båtmotorer(100-150 timer). Til sammenligning så er vanlig intervall på landbruk/ anleggsmaskiner 500 timer++. disse går nok i ett tøffere miljø enn båter. Men bedre å skifte for ofte. Selv så skifter jeg hver vår og etter 250 timer.

Link to post

Les hva Motordoktoren skrev om temaet for en tid tilbake:

 

Etter ca. 500 timer (3 år) driftstid fikk jeg utført analyse på smøreoljen i en dieselmotor uten at oljen har vært skiftet (bare etterfylling for å kompensere for forbrukt smøreolje). TBN på ny olje var 14. Nå er den på 8,8. Det er altså igjen mer enn nok basisk stoff til å nøytralisere eventuelt svovel som kommer med dieselen i den nærmeste fremtid også. De øvrige tilsetningsstoffene er det også nok igjen av. På min gamle Mercedes med bensinmotor har jeg ikke skiftet smøreolje siden 1988 (over 400 000 km) - bare etterfylt når nivået nærmer seg nedre merke på peileteinen. Også dens smøreolje har tilstrekkelig høyt basetall. Men jeg har skiftet smøreoljefilter på begge motorene etter ca. hver 100 timer.

 

Det er nok mange som skifter smøreolje p.g.a. redselen for at svovel skal skade motoren. Og oljeselskapene hvisker hurra.

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson

Link to post

Vi er kanskje en haug med duster som skifter olje hvert år, fordi vi alltid har gjort det, og fordi "alle" andre gjør det, og for sikkerhets skyld. Stoler liksom ikke helt på slike uttalelser som Motordoktern kommer med, men hvorfor gjør vi ikke det???? Og så er det jo kanskje ikke oljeutgiftene som tar knekken på økonomien. Så derfor fortsetter vi å skifte olje som vi alltid har gjort. Duster. Meg selv inkludert.

Link to post

Og så er det jo kanskje ikke oljeutgiftene som tar knekken på økonomien. Så derfor fortsetter vi å skifte olje som vi alltid har gjort.

Det hjelper godt på økonomien å kjøpe olje på tank/bunkersanlegg i 20 liters dunker. Jeg spurte en gang på en bensinstasjon hva de skulle ha for en 20 liters dunk og fikk pris tilsvarende 20x1 liter.... så der handlet jeg ikke.....

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle.

Link to post

Fant noen interessante filtre på nettet. Racor får du jo i Norge. Det som kalles PuraDYN har jeg ikke vært borte i før , men prinsippet er det samme. Dette er filtre som kvitter seg med vann, sot, aske, tjære i størrelser helt ned i 1 micron (~1/100 av tykkelsen til et hårstrå).

For dem som fyller 15-20l. helsynt. på hvert skift kan det kanskje være fine saker.

 

-PuraDYN

-Racor oljefilter

Link to post

Jeg har i alle fall etter nærmere 25 år med gamle biler konstatert at det er ingenting som sliter ut en motor så fort som dårlig olje! Nå kunne kanskje noe av dette vært unngått med hyppige filterskifter, men jo eldre en motor blir desto mer griser den til oljen med vann og dritt.

 

Skifter derfor olje litt oftere enn anbefalt, minimum en gang i året (helst to). Og skifter alltid filter samtidig. Det er mulig at dette ikke alltid er helt nødvendig, men jeg ser på det som en god forsikring for minimal slitasje på motoren. Og noen liter olje er jo mye billigere enn en ny motor da!

 

Jeg velger å tro at jo eldre motoren er, desto viktigere er det å skifte olje ofte for å få ut avfallstoffene fra motoren. En ny. moderne motor kan ofte gå lengre intervaller mellom skiftene, da denne er mye tettere samt har en mer optimal forbrenning, og forurenser derfor oljen betydelig mindre. Dette viser jo også på det faktum at oljen ser ren ut ved peiling selv etter et års bruk.

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post

jeg lærte på et flymekaniker kurs som det var en forleser som faktisk hadde doktorgrad eller noe sånt på oljer at vi bytter altfor ofte.... det er som om at Osram skulle be oss bytte lyspærene 1 gang pr. mnd. :crazy:

 

Så det som motordoktoren sier er helt i tråd med hva jeg har lært. Resultat av dette er at jeg bytter oljefilter på bilen ved hver 8000 og olje engang i blant (30000 kanskje....) men på nyere biler og sikkert også båtmotorer er det jo som oftest en garanti og da må man jo følge anbefalt (av esso??)interval...

 

Men på båten bytter jeg hvert år uansett, helt sikkert bortkastede penger, men de få kronene den lille volvoen bruker i olje gir meg den roen i sjelen som ble nevt...

Stor er den som vet, men større er den som vet hvor man skal spørre

Link to post

Bytter olje og oljefilter hver høst når jeg setter inn båten båten for vinteren.

Har dette som en del av høstservicen.

Koster ikke all verden (Mercruser V8 bensin) for min del.

Har også valgt å holde meg til anbefalt olje fra motorlevrandøren.

Som flere skriver her er det sikkert å kaste penger ut av vinduet å skifte olje og filter så ofte, men som tidligere nevnt utgjør dette så lite av det totale båt regnskapet at jeg gjør dette allikevel.

Mener også å ha lest at det er best å skifte olje om høsten før vinteropplag?

Aldri en dag uten båt.

Medlem KNBF. NSSR. Båten reg. i Skipsregisteret og Småbåtregisteret

Link to post

Oljen slites nok ikke ut - det er forurensningen som forringer smøreegenskapene.  :eek:

<{POST_SNAPBACK}>

Det er korrekt at smøreoljen ikke slites ut. Hydrokarbonene som den består av, endrer ikke sin kjemiske sammensetning. Det er oljens tilsetningsstoffer som forbrukes. Omkring 30% av smøreoljen kan være tilsetninger, og hvis smøreegenskapene forringes, skyldes det bl.a. at det kan ha blitt for lite av noen tilsetningsstoffer. Men dette er ikke så vanlig som mange tror. Redusert smøreevne kan like gjerne skyldes partikler som oljen har tatt opp i seg (det er jo en av dens oppgaver), men som ikke er blitt filtrert ut fordi filterskifte ikke er blitt utført ofte nok (det er din oppgave). Disse partiklene sliter på lagerflatene og kan både lage riper og virke som slipepasta (for å overdrive litt).

 

Hvis oljen du kjøper har riktig API-betegnelse, har den de rette tilsetningsstoffene i korrekte mengder UANSETT HVEM SOM HAR PRODUSERT DEN. Da er du trygg på at du har en olje som smører motoren og holder den ren, men du må huske å skifte filter ofte nok. Hvis du har manometer som registrerer oljetrykk før og etter filteret, får du nok informasjon til å kunne skifte filter til riktig tid.

 

Hvis jeg skulle utforme et smøresystem, kunne jeg tenkt meg et system hvor all oljen passerte gjennom en syklon i serie med et grovfilter og deretter til lagrene. I tillegg ville jeg ha et uttak etter grovfilteret slik at noe olje fikk strømme gjennom et finfilter i by-pass med oljen som går til lagrene. Men kost-/nytteverdien for dette er vel for høy.

Redigert av Motordoktoren (see edit history)
Link to post

Hvis jeg skulle utforme et smøresystem, kunne jeg tenkt meg et system hvor all oljen passerte gjennom en syklon i serie med et grovfilter og deretter til lagrene. I tillegg ville jeg ha et uttak etter grovfilteret slik at noe olje fikk strømme gjennom et finfilter i by-pass med oljen som går til lagrene. Men kost-/nytteverdien for dette er vel for høy.

<{POST_SNAPBACK}>

Scania hadde ett system med syklon och filter på olje røret till turbon

rengjøring av syklon en gång i uka olje skift var 6 uka

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...