27 hasla Startet 27.April.2012 Del på Facebook Startet 27.April.2012 Hei! Etter å ha hatt en skikkelig sjau med bytte av dieselfiltre,slanger og boret hull for rengjøring av min aluminiumstank lurer jeg på om jeg skal montere krane for avtapping av diesel? Problemet er,etter å ha sett på mulighetene for en slik løsning at ideelt sett burde avtappingskranen vært montert på siden da det er vanskelig å komme til under tanken. Har nå rengjort tanken innvendig med zalovann og filler og må eventuelt montere dette nå. Mitt spørsmål er som følger, 1 Er det nødvendig med en slik avtapping? 2 Har det noen hensikt å montere krana på siden i nedre hjørne av tanken,eller er det slik at denne skal stå under tanken dersom det skal være hensiktsmessig? 3 Hva med eventuelle lekkasjer,er det vanskelig å få det til å holde tett? Takker for innspill og svar! Sigurd Sitér dette innlegget Link to post
Ingar Svart 27.April.2012 Del på Facebook Svart 27.April.2012 Skal det ha noen hensikt må det monteres "jur" under tanken, altså en fordypningen hvor vannet vil samle seg og som har kran i bunnen for avtapping/sjekking av vann. Ideelt system som var vanlig før i tiden, i dag skal man ha kostbar vannutskiller med elektrisk alarm... Sitér dette innlegget Link to post
27 hasla Svart 27.April.2012 Emnestarter Del på Facebook Svart 27.April.2012 Hei! Har en god vannutskiller som heter raeco.Det er montert et parker filter R60 med mulighet for avtapping i bunn.Er dette tilstrekkelig?Etter at jeg laget mannhull er det enkelt å rengjøre tanken ved senere anledninger,Har også gått til innkjøp av Mr funnel trakt fra Maritim,denne skal filtrere og skille ut vann ved påfylling av diesel. Sitér dette innlegget Link to post
Ingar Svart 27.April.2012 Del på Facebook Svart 27.April.2012 I praksis umulig å si om dette er tilstrekkelig. Selv har jeg gjennom 25år aldri opplevd problemer med vann, mens andre har motsatt erfaring. Kommer vel mest an på hvordan påfylling og utlufting er gjort på båten. Har du allerede Racor utskiller bør du være godt sikret, spes. om du har alarm i tillegg. Sitér dette innlegget Link to post
27 hasla Svart 27.April.2012 Emnestarter Del på Facebook Svart 27.April.2012 Hei! Har ingen alarm,men da jeg åpnet tanken for å rengjøre den var det ikke spor av vann og bare litt bunnfall.Jeg har utlufting gjennom skroget og påfyllingen har skikkelig O-ringstetning.Har rengjort endel tanker tidligere da jeg jobbet som bussmekaniker og denne tanken hadde ikke spor av den gørra som såg ut som gele.Filtrene mine var heller ikke skitne, eller bar spor av urenheter.Noe jur under tanken er det ikke plass til og jeg tror jeg konkluderer med at opplegget er bra.Føler meg mye tryggere nå som tanken er gjort ren og at jeg har mulighet til å inspisere den. Sitér dette innlegget Link to post
nordan family 27 Svart 28.April.2012 Del på Facebook Svart 28.April.2012 Min mr funell ble returnert og jeg fikk penger tilbake. Alternativet til hull nede er hull på toppen med fast sugerør ned og skrulokk/ blindskrue. En del brukt av bl.a Fairline? Da kan du sette kran og slange på sugerøret i stedet. Sitér dette innlegget Link to post
27 hasla Svart 28.April.2012 Emnestarter Del på Facebook Svart 28.April.2012 Hvorfor returnerte du Mr funnel?Vannutskilleren min skal jo gjøre jobben sin og jeg har aldri sett noe vann,tanken min var minimalt skitten innvendig .Jeg har hatt båten i 5 år og jeg aner ikke om den noengang er blit gjort ren.Tror det er liten sjangse for det siden jeg måtte lage 2 mannlokk for å inspisere den.Bruker alron tilsettingsmiddel i dieselen. Sigurd Sitér dette innlegget Link to post
27 hasla Svart 28.April.2012 Emnestarter Del på Facebook Svart 28.April.2012 Jeg tenkte å bruke Mr funnel trakten til å rense de 220 liter med diesel som har stått på tanken siden ifjor. Sitér dette innlegget Link to post
27 hasla Svart 28.April.2012 Emnestarter Del på Facebook Svart 28.April.2012 (redigert) Er det noen som vet hvor mye mannlokk fra wema i plast skal trekkes til? Redigert 28.April.2012 av 27 hasla (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
nordan family 27 Svart 28.April.2012 Del på Facebook Svart 28.April.2012 Jeg hadde en funell med to tårn som skulle kler 45-55 liter per minutt. Je fylle 500-1000 liter om gangen, og en slik kapasitet på trakten skulle klare en normal dieselpumpe. Men den klarte unna bare en brøkdel av det opplyste, og det tok meg mange minutter å få noen få tiltales liter forbi. S til mitt bruk var den uegnet. Men til det du nevner, når du i tillegg har god tid, er den antagelig glimrende Sitér dette innlegget Link to post
Laholm Svart 28.April.2012 Del på Facebook Svart 28.April.2012 På min Viknes har tanken "jur" og tappekran (med dobbeltsikring i form av bolt i åpningen i tillegg til kranløsning). Jeg har aldri funnet noe galt ved avtapping, men i dag var resultatet som følger: Jeg gjorde selvsagt flere avtappinger, og de senere var uten vann i bunnen. Tapping av dieselfilteret nærmest tanken viste at det der ikke var vann, men jeg tror nok jeg kommer til å skifte det i morgen. I forrige båt hadde jeg ikke denne muligheten, heller ikke et skikkelig mannhull. Der spadde jeg ut en halv bøtte med "jord" av tanken på 180 liter. Jeg er glad for muligheten som ligger klar i denne båten, men har merket meg at det vil være en nærmest umulig jobb å få renset tankene fysisk. Det å få dem flyttet til et sted hvor det er tilgang blir en kjempejobb som jeg nok utsetter så lenge jeg tør. Sitér dette innlegget Laholm Link to post
Ingar Svart 28.April.2012 Del på Facebook Svart 28.April.2012 Du verden, virker som om Viknes har tenkt på det meste. Noen som kjenner til andre norske serieproduserte båter som har "jur"? Sitér dette innlegget Link to post
Viksund Bravo Svart 28.April.2012 Del på Facebook Svart 28.April.2012 Viksunden min har jur på den tanken den henter diesel fra. Har fått ut litt vann der innimellom. Sitér dette innlegget Jeg er veldig impulsiv bare jeg får tenkt meg om.... Link to post
27 hasla Svart 29.April.2012 Emnestarter Del på Facebook Svart 29.April.2012 Jur er vel noe som ikke nyere båter har,eller?Det er ihvertfall en kjempeløsning. Men.min båt er fra 1983 og det tror jeg dieseltanken er også.Dersom det ikke er mer forurensing på 30 år enn det som var i bunn på tanken min når jeg åpnet den for rengjøring ser jeg ikke behovet for jur på min båt.Ved å ha muligheten for å inspisere tanken via mannlokk føler jeg meg nå rimelig trygg.Selvom jeg hadde hatt jur er det allikevel en trygghet ved å ha gjort rent inni tanken. I mitt tilfelle var det ikke helt nødvendig.Så alt arbeidet med å demontere innredning,skjære hull i tanken er faktisk verdt det bare for å vite.Faktisk en virkelig god følelse å vite at det er rent inni der. Jeg har samtidig byttet alle dieselslanger og filtre.Har bestilt Mr Funnel trakt fra Maritim som skal brukes ved påfylling av diesel.I tillegg har jeg en skikkelig raeco vannutskiller med avtapping i bunn.Regner med at det går noen år før jeg tenker mer på dieseltanken..... Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.