Jump to content

Anbefalinger – service på Yanmar 3Qm30 i indre Oslofjord

Dorsken

Recommended Posts

I vår noe eldre båt, Viksund 880 1979, sitter det en Yanmar 3Qm30. Motoren er lettstartet - men har i løpet av vinteren fått en del ulyder - og har også fått en markert hvit eksosrøyk.

Etter å ha lest litt her på forumet så skjønner jeg at eksosrøyken kan komme av uforbrent diesel. Men sammen med disse nye lydene føler jeg at den bør få en helsesjekk hos dertil kompetente personer.

På Yanmar sin hjemmeside oppgir de følgende servicesteder i indre Oslofjord:

Krogsrud Marine Service AS

Drammensvn. 160

La-Sa Båt og Motor A/S

Drammensvn. 214

Sjøsenteret Killingen AS

Killingen,

Blommenholm Motorverksted AS

Sandviksveien 120

Vollenslipp AS

Slemmestadvn. 424

Er det noen som har spesielle anbefalinger om, erfaringer fra, disse stedene, og gjerne også andre kyndige, i forhold til pris og kvalitet?

Redigert av Dorsken (see edit history)
Jeg har en dårlig karakter

- og den har gitt meg mye glede

Hvit eller gråhvit røyk:

1. Ved høyt turtall og lett belastning, mulig unormal lukt på eksos: For lav temperatur på motor.

2. Ved høyt turtall og lett belastning, mest synlig ved kald motor. Farge skifter til sort ettersom temperatur stiger: Insprøytningstidspunkt for sent.

Ved lett belastning og normal driftstemperatur, mulig bankelyd fra motor: Lekkasje i en eller flere dyser

Hvit røyk trenger ikke å være farlig. Min 3qm30 røyklag hele fjorden nesten på en kald dag.. Var bare massa hvit røyk bak meg, men var antagelvis bare pågrunn av det var kaldt i lufta. Nå skal det sis at motoren min er temp på rundt 42 grader hele tiden,.....

Redigert av Retox_93 (see edit history)

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...