Jump to content

VP KAD300 - røyk fra dynamo


thomasd

Recommended Posts

Hei,

 

Sesongens første start av motoren (KAD300) gikk ikke helt som håpet. Den var unormalt treg å få start på, som om det var lite strøm på batteriet, til tross for at det er nesten nytt og nettopp fulladet.

 

Etter flere omganger med startmotor på til sammen kanskje 15-20 sek startet droget. Den sugde ikke vann som forventet (skjer ofte, skyldes min spesielle patent på land) stoppet jeg etter ca 10-15 sek. Da jeg åpnet motorlokket var det noe røyk og luktet svidd. Jeg synes å kunne snuse meg frem til at dynamo (eller heter det alternator?) var kilden.

 

Jeg måtte jo prøve en gang til; motoren startet raskt, jeg løp bak og tittet, og så da litt røykutvikling fra dynamo samt at reimen til dynamo "hoppet" litt. Alarmen til dynamo rakk akkurat så vidt å ule før jeg skrudde av igjen.

 

Dette har jeg ikke vært borti før - er det noen som har formening om hva som kan være feil?

 

- Kun litt løs reim? Det skaper vel ikke røyk og svidd lukt så raskt?

- Defekt dynamo? Hvordan kan det sjekkes?

- Om dynamo er defekt, må man da bytte hele skiten, eller bare deler? Er det sannsynlig at det er en annen feil et sted i systemet (en form for overledning) som har ødelagt den og som må identifiseres før ny settes inn - i så fall hvordan?

 

På forhånd, takk.

 

-Thomas

Redigert av thomasd (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Ta av reima på dynamo, og kjenn etter om den snurrer lett.kjenner du "rakling" så må lager(ene) byttes.Mål kvilespenning over batteret(ene). Sloknet ladelampa umiddelbart etter start? Prøv igjen dersom dynamo kjennes grei ut, mål så ladespenning ut fra dynamo, som nevnt over så kan det vere "Lave" batterier, kvilespenning bør vere over 12,6 V,ladespenning over 14 V. 14,4 e vel omtrent optimalt.

Link to post
Share on other sites

Første tanken her er også lagrene på dynamo.

Er den rusten (gjerne når den fikk noen dråper sjøvann før vinterlagring) da kan den enten sitte dønn fast

eller går så tungt at reimen bare slipper over.

Motoren kan i så fall også bremses s¨kraftig at startmotoren ikke kommer på turtall.

Så forklares det også alle andre tegn, inkl. røyk.

 

Lykke til!

 

:seeya:

Jørg

=>  Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja".

=> Leser Du også på Båtplassens MARKED ?
=> Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv.

Link to post
Share on other sites

Treg start=sultent batteri=dynamo må jobbe hardt, dynamoreim hopper=slakk reim=slurer=gummirøyk?

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle.

Link to post
Share on other sites

Hei,

 

Takk for gode forslag. Batteriet var helt nyladet, så det burde ikke være at det var sultent? Derimot så heller jeg mot at det kan være mekanisk feil/treghet i dynamoen, det kan vel forklare både at motoren var vond å starte (startmotoren måtte også jobbe med å dra rundt dynamoen) samt at reimen "hoppet". Skal ned og demontere reim for å se hvor lett den snurrer.

 

Eventuelle andre forslag mottas med takk. Sitter regulatoren eksternt eller inni dynamoen?

 

-Thomas

Link to post
Share on other sites

...var ikke den litt t for enkelt, SveinHa.

Vi ønsker jo å løse "ekte" problemer, eller. :confused:

 

Men litt drøfting. :smiley:

En o.k.-dynamo byr ikke nok motstand like ved starten.

Han forteller jo at motoren ikke ville komme i gang ved første startforsøk.

 

Cut-in hastigheten på dynamoen må overskrides først før den begynner å kreve nevneverdig kraft,

og den er mellom 1000 og 1600 1/min på de fleste dynamoer.

Så må motoren først komme på noe turtall og da er startmotoren i full gang allerede.

 

Men deretter kommer teorien din å bære med full tyngde. :yesnod:

 

Ønsker en strrålende søndag!

..jeg føler meg nå inspirert nok for å lodde litt jeg...

 

:seeya:

Jørg

=>  Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja".

=> Leser Du også på Båtplassens MARKED ?
=> Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv.

Link to post
Share on other sites

Takk for gode forslag. Batteriet var helt nyladet,

Ja, men i tillegg til det som Bitteliten sa har de fleste også både separat og ofte stor servicebank, vet du.

Det er også det som SveinHa antyder.

 

Sitter regulatoren eksternt eller inni dynamoen?

Kommer an på hva du eier.

Er det original grønn klump med sort lokk på baksiden da finner du regulatoren både der og såkalt påmontert.

Obs: Ikke bruk kraft ved å ta ut den.

Den ha også to "kroker" som holder fast venstre og høyre der regulatoren stikker kullbørstene inn i dynamoen.

Bruk en liten skrutrekker for å vippe krokene ut en millimeter, ellers brekker den.

 

:seeya:

Jørg

=>  Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja".

=> Leser Du også på Båtplassens MARKED ?
=> Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv.

Link to post
Share on other sites

Hei og takk igjen,

 

Nå skal jeg selvfølgelig ikke helt avvise dette med svake batterier og mye motstand, men også det lille servicebatteriet på ca 60 ah var fulladet. Det er også relativt nytt. Servicekretsen var ikke "på", men det lader/trekker vel uansett?

 

Må ned og titte/eksperimentere litt i ettermiddag.

 

-Thomas

Link to post
Share on other sites

...var ikke den litt t for enkelt, SveinHa.

Vi ønsker jo å løse "ekte" problemer, eller. :confused:

Jeg liker enkle løsninger fordi de har en lei tendens til å være riktige...

 

Skal selfølgelig ikke avskrive muligheten for at dynamolagrene har skåret seg eller er rustet fast men etter å ha hatt gamle biler og båter som hobby i en del tiår har jeg bare en eneste gang opplevd dynamolagre som har stått så fast at dynamoen har stoppet helt opp men slakk reim kombinert med høy ladestrøm er ganske så dagligdags...

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle.

Link to post
Share on other sites

Fint at du fant feilen. Helt klart et "ikke-elektrisk" problem. Reimskiven skal spinne lett rundt tilnærmet uten motstand.

 

Har du vannlekkasje eller kondensproblemer i motorrommet? Skal mye til før lagrene ruster fast...

 

Det pleier å være ganske enkelt å skifte lagrene men om du ikke kan gjøre det selv er det gjerne like billig å skifte hele dynamoen.

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle.

Link to post
Share on other sites

Fatta mod thomasd, hoppet är inte ute - en växelströmsgenerator är både enkel och stryktålig!

 

Hade ett sådant problem med en TAMD41 motor för en del år sedan. Sjövattenpumpen satt rakt över generatorn, och vid start efter vintern så slets remmen av. Generatorn var helt fastrostad och rostbrun överlag, men mest mellan ankaret och statorn. Det var läckage i sjövattenpumpen rakt ner på generatorn. Ganska lömskt för man kunde konstatera att sjövattendropparna träffade fläkten på generatorn och mer eller mindre 'atomiserades'.

 

Generatorn såg som sagt bedrövlig ut och jag hade väl inget större hopp att den skulle ge någon mer ström. Men jag tog i alla fall in den i verkstaden och satte upp den i ett skruvstäd för att kolla läget. Med hjälp av en skiftnyckel så lyckades jag med stor kraft rucka loss ankaret i generatorn och efterhand så gick den runt. Trodde väl inte att chansen var så stor att få igång den igen, men rostbrun kunden den ju inte vara så jag tog jag ut den på garageuppfarten och körde över den med våtsandbläster som jag hade. Den blev metallren och fin på utsidan. Sedan så monterade jag tillbaka den på plats på motorn utan vidare åtgärder. Och si - den fungerade oklanderligt flera år så länge jag hade båten!

 

Sällan man kommer så billigt undan...

 

 

:fishing:

 

PS, jo jag tätade förstås om sjövattenpumpen oxå.

Redigert av ebonita (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Hei,

 

Takk for innspill. Det er en del fukt/vann i motorrommet nesten kontinuerlig, jeg har egentlig aldri forstått hvorfor. Lurer på om konstruksjonen på disse Windy Miragene med deres lufteventiler på siden av motorrommet er litt halvveis slik at de slipper inn regnvann?

 

Uansett, det lukter svidd av dynamoen og er antydning til sot. Kan jeg på noen måte sjekke at ledningene som går til dynamo ikke er feilkoblet på noe vis? Hvilke skal gå til -, + og ingenting? Presterte nemlig å brenne en dynamo i veteranbilen for noen år siden da jeg koblet feil på polene i en mørk låve - men jeg har ikke gjort det her!

 

-Thomas

Link to post
Share on other sites

Da har jeg vært ute og "hentet" en ny dynamo. Får håper det løser det hele.

 

Takk for tipset ebonita, men jeg tror ikke jeg tør å satse på den gamle selv om jeg hadde fått den til å svive igjen.

 

Jeg skriver en oppdatering når det er montert og forhåpentligvis fungerer, men i mellomtiden takk til sailor85, solie, Joerg Becker, SveinHa, Bitteliten og Moyja.

 

-Thomas

Link to post
Share on other sites

Hei,

 

Da er ny dynamo på plass, og det hele sviver fint som bare det. Var ikke antydning til "tungstart" av motoren nå. Synes da heller ikke å være noe problem knyttet til filkobling/overledning noe annet sted.

 

Takk igjen for alle innspill!

 

Mvh

Thomas

 

PS: Jeg lurer på om jeg skal/bør lakkere dynamoen. Hva synes dere? DS

 

dynamo.jpg

Link to post
Share on other sites

Om Du skall måla generatorn är väl en smaksak, personligen tycker jag att den är prydligare omålad.

 

Men för säkerhets skull, känn efter under sjövattenpumpen så att det inte droppar sjövatten på generatorn eller remmarna, för då har Du nog problemet tillbaka efter nästa vinter...

 

 

:fishing:

Link to post
Share on other sites

feilen på disse er som følger: Lokket på sjøvannsfilteret lekker (lekker veeeldig lite). Den dråpen som kommer nå og da, den faller ned og treffer reima som går ganske fort. Vannet forstøves og suges inn i generatoren. Når man bruker den stadig vekk(slik som om sommeren) går det bra, men når den får stått litt så setter den seg noe så ille.

 

Feilen er altså i lokket på sjøvannsfilteret. Det skal strammes det du makter for hånd. Og ha et ekstra lokk som reservedel.

 

mvh

bavaria32sport

Ex KAD44 eier, bytet generator 2 ganger pga dette.

Redigert av Bavaria32Sport (see edit history)

Alt jeg skriver er synsing og vage spekulasjoner basert på hva jeg har lært oppigjennom.

 

Link to post
Share on other sites

Problemet er vannet. Et sted tar det veien :-)

Sjøvannsfilteret er en litt klønete konstruksjon. Men siden jeg fikik dette tipset og stramnmer lokket utavmilde, har jeg ikke erfart dette problemet etterpå.

 

mvh

bavaria32sport, dengang Joda310

Alt jeg skriver er synsing og vage spekulasjoner basert på hva jeg har lært oppigjennom.

 

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...