Jump to content

Fortøyning av båt i blåse/ bøye


Tommy E

Recommended Posts

Hei :smiley:

 

Skal lage meg en fortøyning i blåse/ bøye der jeg drar inn og ut båten fra land. Har sittet å lest litt på tidligere innlegg, men må si at jeg blir ikke helt klok på hvilken løsning jeg bør gå for.

Båten er en 14 fot på ca 200 kg + motor (30hk) i div.

 

Har noen et bra forslag?

 

Gjærne bilder eller tegning :smiley:

Link to post
Share on other sites

slipp ut noe tungt, hvor du har festa en skikkelig kjetting (med sjakkel til det tunge), så den ikke så lett gnager ved bevegelse. Fest tau med blåsa i, her må det heller ikke kunne gnage noe særlig. Så et langt tau gjennom øyet på blåsa og inn til land. I tauet har du ei løkke som du knytter båten fast i.

Til den båten trenger du ikke mye dersom den ligger litt skjerma, men jeg er ingen ekspert!

Christian Rikardson

Hjemmesiden min

Link to post
Share on other sites

Her bør veiledningen modifiseres litt:

Sørg for at tauet ikke går rett opp fra moring til bøye, men at det vektes ned noen meter langs bunnen med kjetting e.l.

Se på denne skissen.

www.maritimstart.no/moring.shtml

Den viser vanlig fortøyning til land, men moringsbiten angir hvordan du bør gjøre det.

 

Årsaken er at selv en lett båt kan løfte en tung moring hvis det bygger seg opp litt sjø.

En gang fant jeg 17-foteren langt oppe i steinura etter en vindfull natt.

Båt og motor veide ca. 100 kg, og moringen bestod av rundt 40-50 kg stein - festet til nærmest stram line.

:sailing:

Redigert av ezach (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Er jo en egentlig grei løsning dette da. Men vær obs på at dersom det er mye tang å andre plantevekster, kan dette resultere i at du ikke får båten inn til land når du vil :confused:

Derfor jeg har gått for løsningen fast fortøyning.

Invistere heller i en liten jolle, så kommer du deg i allefall ut til båten.

Link to post
Share on other sites

Artig at en vestlending gir en helgelending oppskriften på en tradisjonell draghale.

;-)

 

Nordlending og nordlending fru Blom, Vefsning tror jeg vi sier. Ellers så synes jeg personlig en 25 l dunk er i minste laget, men det kommer jo selvsagt an på bunnforholdene. Er det i vefsna leiro så holder det rikelig. Og husk å ta god høyde for flo og fjære.

Det er lettere med våtslipepapir en rubbing. Det er lettere med et til 2 strøk lakk en polering. Trebåt er ikke mere arbeid

Tidligere Båter: 21 fots tresjark m/sabb 22 (Tequila Sunrise) • 23 fots tresjark m/sabb 16 (Neptun) • 17 fots speilbåt i tre med vindskjerm og 25hk yamaha (Gjeld-frid I)

Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...
Svart (redigert)

Er ikke vefsninger Nordlendinger??

 

Utover det så har jeg ikke drevet med båt før, derfor dette spørsmålet....

 

Når jeg ser på tegningen som du har lagt ut Kurt-Inge så ser jeg at tauet som går til land er festet i øvre ring. Mener jeg har lest at dette skal gå gjennom ringen som er under blåsa...?

Redigert av Tommy E (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Hvorledes gikk det med ankringen din. Fant du en løsning ?

 

Innlegg #5 viser deg prinsippet, men jeg ville brukt en "garnring" (tror det kalles for dette) til å føre landtauet ut/inn. Mindre slitasje. Denne ringen kan du binde fast i ei blåse eller et par gamle fendere. 25 liters dunk høres lite ut da denne mister mye av vekten - avhengig av dybden og bunnforholdene - på vei nedover i dypet. Stikker du hull i dunken og trer gjennom noe tung armeringsjern og noe flatjern, før du helle i betong, som stikker godt ut vil dette forankre dunken vesentlig bedre og dunken med betong veier jo ikke så mye at en ikke skulle få denne ut i sjøen. Er du i tvil kan du jo lage deg to (eller flere) dunker på samme måte og binde disse fast i til et kraftig tau/trosse i løkke og slippe disse nedover (med drag bort fra land) den første forankringen. En vesentlig sak en bør ha i mente er at ringen / landtauet festes til forankringstauet dersom en bruker blåse med jernstang. Denne kan ruste ganske fort og da finner du båten oppe på land. Vefsen har ganske mye flo/fjere så ta høyde for at ikke båten kommer for langt opp mot land. Og husk et lensesystem i båten dersom du forlater denne over tid.

The old don't have to worry about avoiding temptation. When you're old temptation avoids you.

Link to post
Share on other sites

et annet punkt, kompis sin båt sleit seg da land-tauet ble gnagd i stykker av ringen på blåsa. Han har nå montert i underkant av en halvmeter kjetting på den delen av tauet som går igjennom blåsa når båt er dradd ut.

 

Om tauet skal gå igjennom øyet over eller under blåsa er usikker på. Avhenger vel litt hvordan ringen på toppen av blåsa er forankra videre, for det er jo her all vekt av båt overføres.

Christian Rikardson

Hjemmesiden min

Link to post
Share on other sites

Tauet må ikke gå gjennom ringen under bøya. Da kan en likegodt la dette gå igjennom den øverste ringen. Problemet med disse jernstengene er jo nettopp at de ruster på tross av galvaniseringen.

 

Tre normale fendere bundet sammen parallelt i endene gjør seg bedre pluss en garnring i den øverste enden av fenderne. Gjerne noe vekt under fenderne slik at de blir stående rett i vannet. Landtauet vil uansett for det meste bli liggende under vann.

 

Har brukt dette opplegget i flere år nå og det eneste problemet med dette er at en må kontrollere landtauet jevnlig for slitasje, samt problemet med sjøgress og tang som kan binde seg ganske fast i begge delene av landlina. Klarer en å holde landlina over sjøen er jo dette siste problemet løst. Dette systemet er forankret i en dregg som har ligget i sjøen i minst 20 år. 9+ fots joller er i bruk på dette og ikke større båter på 20+ fot.

Redigert av Jawik (see edit history)

The old don't have to worry about avoiding temptation. When you're old temptation avoids you.

Link to post
Share on other sites

Vekten på loddet til bunnen er ca 70 kg, håper det er nok :sweat: Tror det vil sette seg en del i bunnen....

Ellers så er alt kjøpt inn og klart til montering.

 

70 kg = ca. 40kg i vann

70 kg er ikke det 70 kg for lite ?

Kokekyndig maskinist kjent på kysten.

Link to post
Share on other sites

  • 6 år senere...

Grunneieren på hytta sa at jeg aldri måtte sette tauet i øyet på bøylen. det beste når man har landtau er å feste en plastikring til undersiden av bøya som landtauet går inn i! helt uproblematisk å dra inn.. hadde den gang en 16foter før vi lagabryggeanlegget.

Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv

Link to post
Share on other sites

Code0 skrev On 1.2.2019 at 11.01:

@mingebretsen Tommy E var sist aktiv på forumet i 2012, tror ikke han ser ditt innlegg... men om du søker på forumet er det mange nyere tråder på temaet, med gode figurer og tips. Men det vet du vel..., siden du fant dette innlegget fra 2012.

Hvis du sikter til en spesifik tråd her, gjerne send meg en link :)

Prøvde å søke etter flere tråder, men fant lite, søker sikkert med feil ord. 

Link to post
Share on other sites

mingebretsen skrev for 4 timer siden:

Hvis du sikter til en spesifik tråd her, gjerne send meg en link :)

Prøvde å søke etter flere tråder, men fant lite, søker sikkert med feil ord

Hvis du søker på ‘moring’ får du 38 sider (!) . Hvordan fant du denne tråden fra 2012..?

Redigert av Code0 (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...