Jump to content

Oljenivå viser "no oil" på Evinrude e-tec 75 hk

Kenneth75

Recommended Posts

Jeg har en Evinrude e-tec 75 hk som står på en Nordkapp Enduro. I "dasjbordet" lyser det for "no oil" og motoren går som følge av det ned i et minimum av turtall. Problemet er at det ikke er lite olje på motoren. Det lyste ikke "low oil" heller før det viste "no oil". Ikke at jeg har den store kunnskapen, men kan det være en giver/føler som indikerer feil, eller kan det være mere prekært at den rett og slett ikke får olje selv om oljenivået viser mer enn nok? Andre som har vært borti noe slikt???? Svar mottas med takk.

Kjølige forhold har det på langt nær vært når jeg har kjørt, mange plussgrader. Fulgte med ca en liter av den såkalte originale E-tec-oljen når jeg kjøpte båten. Når den var brukt opp kjøpte jeg en helt "vanlig" olje for 2-taktere. Men ser jo etter litt mer studering i brukermanualen at skal jeg bruke en annen olje enn xd100 er det kun i nødstilfelle, og kun engangsbruk. Dette var jeg ikke klar over. Har heldigvis kun kjørt en kort distanse med den oljen jeg kjøpte. Så da er det vel bare å tappe tanken og fylle på "rett" olje. Skal for sikkerhets skyld ringe forhandleren og høre hva de anbefaler før jeg gjør noe mere.

Tusen takk for svarene. Dere fikk meg i hvertfall til å gjøre det man bør gjøre først, lese manualen NØYE, så håper jeg motoren min har overlevd å få feilernæring :) Ha en fin båtsesong alle.

Er motoren innstilt på normalprogrammet (innstilling) kan du bruke ALLE typer 2T oljer bare dei er TCW3 godkjent. Evinrude leverer sine motorer på denne innstillingen i

fra fabrikk, det er kun ved forespørsel hos forhandler at vi kan be om XD 100 programering, er dette gjort da kan vi kun bruke denne oljen og intet annet.

Selv om min E-tec er programmert for XD50 olje så bruker jeg XD100. Både fordi at da får den iallefall den beste smøringen og fordi det står i manualen at skal du bruke motoren hvis det er kaldere enn 0 grader celsius så skal XD100 olja brukes. Og med en båtsesong som for meg varer fra mars til oktober så kjører jeg på XD100.

• 3 uker senere...

Etter mye om og men har jeg endelig funnet ut hva problemet er. Det var ikke feil olje men luft i systemet. Selv om oljepumpa gikk fikk den ikke olje. Systemet måtte primes som det heter så fint, da ble alt i orden. Uansett takk for alle svar, ha en riktig så fin båtsommer alle. Hilsen fra kalde nord.

• 11 måneder senere...

Har ein Evinrude e-tec 130 hk.

Her om dagen når eg var ute og kjørte, stoppa motoren, slik den gjer når eg går tom for bensin. Etterfylte så bensin og pumpa bensin bak for så å starte opp igjenn. Da først kom alarmen no oil opp. Det viste seg at eg hadde nok olje. Starta så opp igjenn og båten gjekk i safety mode. Skrudde så av motoren og starta opp igjenn og eg kunne kjøre i vanlig fart for 5 min. før no oil alarmen kom igjenn. Kjørte da heim i safety mode fart. (Var da kun 2 min fra kaien eg disponerer). Kjørte så vinterisize program uten at det hjalp. Ved ein tilfeldighet såg eg at kabelskoen til ein av oljesensorane var rett og slett aveira. Satte på ny kabelsko og tighta skrua, Har andre hatt dette problemet? Kan dette være årsak til no oil-low oil pressure alarmen?

• 1 måned senere...
  • 2 uker senere...

Hei folkens!

Dette med "No Oil" har blitt relativt et stort problem!! Arghhh...... Primet systemet flere ganger. Er på en måte ikke noe logikk på når feilen kommer. Motor kan gå 20 min så kommer ny alarm. Av på med med motor så går det fint en stund igjen. Har en tanke om at det kan være oljeløfteren som er gåen i og med at det kommer å går? Tok av dekselet igår og hvis jeg trykket på slangen som gikk inn i den oljedestilatorene (tror det er det) den som ser ut som et lite batteri med noe filter inni, kom det noen luftbobler.

Noen som har tips eller er det bare å kjøre den til nærmeste forhandler. Garanti er ute så vil helst klare dette selv:)

• 1 år senere...

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...