Kenneth75 Startet 29.April.2012 Del på Facebook Startet 29.April.2012 Jeg har en Evinrude e-tec 75 hk som står på en Nordkapp Enduro. I "dasjbordet" lyser det for "no oil" og motoren går som følge av det ned i et minimum av turtall. Problemet er at det ikke er lite olje på motoren. Det lyste ikke "low oil" heller før det viste "no oil". Ikke at jeg har den store kunnskapen, men kan det være en giver/føler som indikerer feil, eller kan det være mere prekært at den rett og slett ikke får olje selv om oljenivået viser mer enn nok? Andre som har vært borti noe slikt???? Svar mottas med takk. Sitér dette innlegget Link to post
Brakkvannsseiler Svart 29.April.2012 Del på Facebook Svart 29.April.2012 Du har vel brukermanual og selvfølgelig lest denne?? Sitér dette innlegget Link to post
Kenneth75 Svart 30.April.2012 Emnestarter Del på Facebook Svart 30.April.2012 Ja den har jeg lest. Eneste som står er at når dette inntreffer bør jeg etterfylle olje. Så det ble jeg ikke videre klok av. Sitér dette innlegget Link to post
Zhik Svart 30.April.2012 Del på Facebook Svart 30.April.2012 Dette er et kjent problem hvis man bruker std. E- tech olje i kjølige forhold. Prøv den syntetiske "100" olja i steden. Motoren må programmeres om, men det er fort gjort. Sitér dette innlegget www.SailTuv.no Link to post
Brakkvannsseiler Svart 30.April.2012 Del på Facebook Svart 30.April.2012 Nyere Suzuki, 90 DFATL, varsler om oljeskift ved at oljelampa blinker. Har opplevd at sytemet ikke er blitt nullstillt ved service, og da er det litt stressende når plutselig oljelampa blinker og det er ny og fin olje på peilepinnen. Men dette er fort gjort å nullstille. Sitér dette innlegget Link to post
Kenneth75 Svart 30.April.2012 Emnestarter Del på Facebook Svart 30.April.2012 Kjølige forhold har det på langt nær vært når jeg har kjørt, mange plussgrader. Fulgte med ca en liter av den såkalte originale E-tec-oljen når jeg kjøpte båten. Når den var brukt opp kjøpte jeg en helt "vanlig" olje for 2-taktere. Men ser jo etter litt mer studering i brukermanualen at skal jeg bruke en annen olje enn xd100 er det kun i nødstilfelle, og kun engangsbruk. Dette var jeg ikke klar over. Har heldigvis kun kjørt en kort distanse med den oljen jeg kjøpte. Så da er det vel bare å tappe tanken og fylle på "rett" olje. Skal for sikkerhets skyld ringe forhandleren og høre hva de anbefaler før jeg gjør noe mere. Tusen takk for svarene. Dere fikk meg i hvertfall til å gjøre det man bør gjøre først, lese manualen NØYE, så håper jeg motoren min har overlevd å få feilernæring :) Ha en fin båtsesong alle. Sitér dette innlegget Link to post
Kiekhaefer Svart 1.Mai.2012 Del på Facebook Svart 1.Mai.2012 Er motoren innstilt på normalprogrammet (innstilling) kan du bruke ALLE typer 2T oljer bare dei er TCW3 godkjent. Evinrude leverer sine motorer på denne innstillingen i fra fabrikk, det er kun ved forespørsel hos forhandler at vi kan be om XD 100 programering, er dette gjort da kan vi kun bruke denne oljen og intet annet. Sitér dette innlegget Link to post
TommyJ Svart 7.Mai.2012 Del på Facebook Svart 7.Mai.2012 Selv om min E-tec er programmert for XD50 olje så bruker jeg XD100. Både fordi at da får den iallefall den beste smøringen og fordi det står i manualen at skal du bruke motoren hvis det er kaldere enn 0 grader celsius så skal XD100 olja brukes. Og med en båtsesong som for meg varer fra mars til oktober så kjører jeg på XD100. Sitér dette innlegget Link to post
Kiekhaefer Svart 7.Mai.2012 Del på Facebook Svart 7.Mai.2012 (redigert) XD 100 olje på XD 50 innstilling er en utmerket `medisin` for motoren, da har du en glimrende smøring på motoren. Redigert 7.Mai.2012 av Verado (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Kenneth75 Svart 28.Mai.2012 Emnestarter Del på Facebook Svart 28.Mai.2012 Etter mye om og men har jeg endelig funnet ut hva problemet er. Det var ikke feil olje men luft i systemet. Selv om oljepumpa gikk fikk den ikke olje. Systemet måtte primes som det heter så fint, da ble alt i orden. Uansett takk for alle svar, ha en riktig så fin båtsommer alle. Hilsen fra kalde nord. Sitér dette innlegget Link to post
sognefjorden Svart 20.Mai.2013 Del på Facebook Svart 20.Mai.2013 Har ein Evinrude e-tec 130 hk. Her om dagen når eg var ute og kjørte, stoppa motoren, slik den gjer når eg går tom for bensin. Etterfylte så bensin og pumpa bensin bak for så å starte opp igjenn. Da først kom alarmen no oil opp. Det viste seg at eg hadde nok olje. Starta så opp igjenn og båten gjekk i safety mode. Skrudde så av motoren og starta opp igjenn og eg kunne kjøre i vanlig fart for 5 min. før no oil alarmen kom igjenn. Kjørte da heim i safety mode fart. (Var da kun 2 min fra kaien eg disponerer). Kjørte så vinterisize program uten at det hjalp. Ved ein tilfeldighet såg eg at kabelskoen til ein av oljesensorane var rett og slett aveira. Satte på ny kabelsko og tighta skrua, Har andre hatt dette problemet? Kan dette være årsak til no oil-low oil pressure alarmen? Sitér dette innlegget Link to post
Dagsven Svart 30.Juni.2013 Del på Facebook Svart 30.Juni.2013 Jeg fikk også opp NO oil og ned i saftymodus. Dette var dog når jeg lå ved kai og når jeg skulle ut igjen. Ikke når jeg kjørte. Hvordan primer man systemet? Sitér dette innlegget Link to post
pege Svart 30.Juni.2013 Del på Facebook Svart 30.Juni.2013 Priming av systemet er det samme som å ta "vinterkonservering". Prøv det og se om alarmen forsvinner. Sitér dette innlegget Link to post
Dagsven Svart 30.Juni.2013 Del på Facebook Svart 30.Juni.2013 Takk for det:) Lest litt på google, og dette er tydeligvis en kjent feil. Mange som har kjørt "vinterkonservering" uten at dette har løst problemet. Får satse på det beste!:) Sitér dette innlegget Link to post
Dagsven Svart 12.Juli.2013 Del på Facebook Svart 12.Juli.2013 Hei folkens! Dette med "No Oil" har blitt relativt et stort problem!! Arghhh...... Primet systemet flere ganger. Er på en måte ikke noe logikk på når feilen kommer. Motor kan gå 20 min så kommer ny alarm. Av på med med motor så går det fint en stund igjen. Har en tanke om at det kan være oljeløfteren som er gåen i og med at det kommer å går? Tok av dekselet igår og hvis jeg trykket på slangen som gikk inn i den oljedestilatorene (tror det er det) den som ser ut som et lite batteri med noe filter inni, kom det noen luftbobler. Noen som har tips eller er det bare å kjøre den til nærmeste forhandler. Garanti er ute så vil helst klare dette selv:) Sitér dette innlegget Link to post
Kiekhaefer Svart 12.Juli.2013 Del på Facebook Svart 12.Juli.2013 Ta og gå inn på www.etecownersgroup.com der er det mye god info å få fatt i. Sitér dette innlegget Link to post
Martinrindahl Svart 19.Juli.2014 Del på Facebook Svart 19.Juli.2014 Bruker man olje i bensinen på etec slik som på vanlige totaktere? Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.