Jump to content

vaselinolje på kalesje?

catano

Recommended Posts

jeg bruker vaselinolje på mye rart, skinnsko, tråsykkel, plast-utemøbler, båtskrog, skaiputer, teak, metall, ja egentlig det meste som skal smøres inn med ett eller annet lurium pleier å få vaselinolje av meg. Og det funker på det utroligste. Har dog ikke prøvd det på kalesja. Om det ødelegger kalesja har jeg mine tvil om, men det kan kanskje bli litt sjolder. Tviler på om du ødelegger kalesja.

Reder og Captain's bitch på M/S Fars Vilje Østfoldtreffet 2017

Hei.

Det er spesielt kjekt med seriøse svar.

Jeg forsøkte på et lite sted og skal si vannet prellet av og mer en med noe annet jeg har forsøkt.

Det som så er viktigt er om noen har forsøkt tidligere og kan si noe om resultat over tid.

mvh

Catano

Mvh

catano

Ville også holdt meg til mer tradisjonelle produkter til selve kalesjeduken. Har ikke prøvd å impregnere duken med vaselinolje selv, men brukt olja på mange andre typer flater, den er veldig god til sitt bruk. Ser for meg at duken ikke tørker skikkelig og derfor at vaselinolja vil smitte av ved kontakt, i alle fall en god stund etter påføring. Det er i alle fall erfaringen med filler som er brukt til påføring, selv etter å ha hengt lenge etter bruk er de seige og fettete når jeg tar i dem (bruker gjerne filler om igjen med enkelte produkter).

Men det kunne jo vært interessant med et forsøk på et lite stykke kalesjeduk over tid, verden går ikke videre ved å aldri prøve noe nytt :smiley:

men det funker utmerket på plastvinduene. De blir klare og fine igjen etter en behandling med vaselinolje. :thumbsup:

Fremgangsmåte Pls.

Sliter med å få kalesjevinduene skikkelig klare. Ser halvmøkkete ut uansett hva jeg har prøvd. prøvd med, Vann, såpe og vann, Jif vindusspray, Ajax vinusvask, Ajax multispray.

MEDLEM I KNBF

VP41a. I love "Smoke on the water". Song performed by Deep Purple. Smoke produced by VP

Ja, Meguiars Plast-x er MEGET bra. Det har en svakt polerende virkning og legger igjen en beskyttende film slik at vinduene holder seg rene lenger og bare trenger en fuktig klut for rengjøring lenge etter. Selv svakt melkehvite vinduer blir "klare som dagen".

Lars H.

Redigert av Lars H. (see edit history)

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

• 4 år senere...

Parafinolje kan vel ikke være det samme som vaselinolje?

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Guest Avmønstret#

Hei.

Du kan bruke en vilken som helst polering for å få frem blankheten i kaesjevindu, bare ikke det er noe rubb i den.

mvh

Catano

Min erfaring også. Hvilken som helst polering uten rubb på kalesjevindu gjør susen. 

Parafinolje er supert til treverk, og er ikke det samme som vaselinolje!

Datablad for vaselinolje:

Vaselinolje er en mineralolje som er fremstilt av råolje. Den går også under en rekke andre navn, f.eks: mineral oil, petrolatum, paraffinum liquidum, vaselin, parafin, petroleum, hvit mineralolje, medisinsk hvitolje med mer. Vaselinolje har en smørende evne og begrenser rustdannelse. Skjellakkbehandling: Vaselinolje benyttes som en av ingrediensene ved denne type behandling. Plastmøbler: Ved å påføre vaselinolje med en klut, beskytter og frisker det opp fargen. Treverk: Kan benyttes som en giftfri impregnering til benkeplater og kjøkkenredskaper. Beskytter og polerer. Påføres med pensel/kost. Fliser: Til vedlikehold av klinker, tegl og keramiske fliser. Påfør med klut. Smøring: kan benyttes til smøring av alle slags låser inne og ute. Dør- og skaphengsler. Maskiner i næringsmiddelindustri. Hvite skjolder på polerte møbler: Varm opp vaselinoljen i vannbad og hell forsiktig den varme oljen på flekken. Poler etter 10-12 timer.

Det var vel snakk om kalesjevinduet tror jeg.

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...