catano Startet 29.April.2012 Link til dette innlegget Startet 29.April.2012 Hei. Er det noen som har forsøkt vaselinolje på kalesjen? Jeg leser på min flaske at den kan brukes på tekstil også. Jeg har brukt vaselinolje på mine skinn mc støvler og da er de tett resten av sesongen. mvh Catano Sitér dette innlegget Mvh catano Link to post
index Svart 29.April.2012 Link til dette innlegget Svart 29.April.2012 Høres ut som en fin måte å ødelegge kalesjen på... Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Pettern1972 Svart 29.April.2012 Link til dette innlegget Svart 29.April.2012 jeg bruker vaselinolje på mye rart, skinnsko, tråsykkel, plast-utemøbler, båtskrog, skaiputer, teak, metall, ja egentlig det meste som skal smøres inn med ett eller annet lurium pleier å få vaselinolje av meg. Og det funker på det utroligste. Har dog ikke prøvd det på kalesja. Om det ødelegger kalesja har jeg mine tvil om, men det kan kanskje bli litt sjolder. Tviler på om du ødelegger kalesja. Sitér dette innlegget Reder og Captain's bitch på M/S Fars Vilje Østfoldtreffet 2017 Link to post
Figaro Svart 30.April.2012 Link til dette innlegget Svart 30.April.2012 Ville nok ikke brukt det på hele kalesjen, men det funker utmerket på plastvinduene. De blir klare og fine igjen etter en behandling med vaselinolje. Sitér dette innlegget Not like everybody else----owner of metal boat and plastic car (Think) + MGB 68 mod. Link to post
Lazyjack Svart 30.April.2012 Link til dette innlegget Svart 30.April.2012 Prøvde det på bikkja men det var ikke vellykket Sitér dette innlegget Link to post
catano Svart 30.April.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 30.April.2012 Hei. Det er spesielt kjekt med seriøse svar. Jeg forsøkte på et lite sted og skal si vannet prellet av og mer en med noe annet jeg har forsøkt. Det som så er viktigt er om noen har forsøkt tidligere og kan si noe om resultat over tid. mvh Catano Sitér dette innlegget Mvh catano Link to post
Lazyjack Svart 30.April.2012 Link til dette innlegget Svart 30.April.2012 Litt spøk må det vel være plass til... At det er bra på plastvinduer er jo kjent men jeg ville holde meg til tradisjonell impregnering på duken. Sitér dette innlegget Link to post
Hakkannen Svart 30.April.2012 Link til dette innlegget Svart 30.April.2012 Ville også holdt meg til mer tradisjonelle produkter til selve kalesjeduken. Har ikke prøvd å impregnere duken med vaselinolje selv, men brukt olja på mange andre typer flater, den er veldig god til sitt bruk. Ser for meg at duken ikke tørker skikkelig og derfor at vaselinolja vil smitte av ved kontakt, i alle fall en god stund etter påføring. Det er i alle fall erfaringen med filler som er brukt til påføring, selv etter å ha hengt lenge etter bruk er de seige og fettete når jeg tar i dem (bruker gjerne filler om igjen med enkelte produkter). Men det kunne jo vært interessant med et forsøk på et lite stykke kalesjeduk over tid, verden går ikke videre ved å aldri prøve noe nytt Sitér dette innlegget Link to post
TICORA Svart 30.April.2012 Link til dette innlegget Svart 30.April.2012 Dumt spørsmål kanskje, men hvor får en kjøpt dette vindundermiddelet? Sitér dette innlegget Link to post
Lars H. Svart 30.April.2012 Link til dette innlegget Svart 30.April.2012 Det får du kjøpt i en hvilken som helst fargehandel, jernvare eller byggvarehus. Noen båtsjapper har det også. Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Hakkannen Svart 30.April.2012 Link til dette innlegget Svart 30.April.2012 Til og med IKEA har vaselinolje, til en gunstig pris. Selv kjøper jeg alltid vaselinolja der. Sitér dette innlegget Link to post
TICORA Svart 30.April.2012 Link til dette innlegget Svart 30.April.2012 Hakkannen skrev On 30.4.2012 at 13.53: Til og med IKEA har vaselinolje, til en gunstig pris. Selv kjøper jeg alltid vaselinolja der. Hehe da er det jo i hus! Kona flr på Ikea hele tiden så Skydd har vi. Sitér dette innlegget Link to post
Mariell Svart 30.April.2012 Link til dette innlegget Svart 30.April.2012 Figaro skrev On 30.4.2012 at 9.24: men det funker utmerket på plastvinduene. De blir klare og fine igjen etter en behandling med vaselinolje. Fremgangsmåte Pls. Sliter med å få kalesjevinduene skikkelig klare. Ser halvmøkkete ut uansett hva jeg har prøvd. prøvd med, Vann, såpe og vann, Jif vindusspray, Ajax vinusvask, Ajax multispray. Sitér dette innlegget MEDLEM I KNBF VP41a. I love "Smoke on the water". Song performed by Deep Purple. Smoke produced by VP Link to post
skhauge Svart 30.April.2012 Link til dette innlegget Svart 30.April.2012 På kallesjevindu test meguiars plast-x. Det fungerte overraskende bra på mine vindu. Sitér dette innlegget Link to post
Lars H. Svart 30.April.2012 Link til dette innlegget Svart 30.April.2012 (redigert) Ja, Meguiars Plast-x er MEGET bra. Det har en svakt polerende virkning og legger igjen en beskyttende film slik at vinduene holder seg rene lenger og bare trenger en fuktig klut for rengjøring lenge etter. Selv svakt melkehvite vinduer blir "klare som dagen". Lars H. Redigert 30.April.2012 av Lars H. (see edit history) Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
PiperBill Svart 30.April.2012 Link til dette innlegget Svart 30.April.2012 Nesten som oljelerret da? Bill Sitér dette innlegget And always remember the wire should have a higher rating than the fuse as otherwise the wire becomes the fuse! Link to post
catano Svart 30.April.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 30.April.2012 Hei. Du kan bruke en vilken som helst polering for å få frem blankheten i kaesjevindu, bare ikke det er noe rubb i den. mvh Catano Sitér dette innlegget Mvh catano Link to post
Pettern1972 Svart 30.April.2012 Link til dette innlegget Svart 30.April.2012 Vaselinolje kan også kjøpes på biltema. Selges der under navnet parafinolje Sitér dette innlegget Reder og Captain's bitch på M/S Fars Vilje Østfoldtreffet 2017 Link to post
Teerex Svart 8.Juli.2016 Link til dette innlegget Svart 8.Juli.2016 Parafinolje kan vel ikke være det samme som vaselinolje? Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post
Andboats Svart 8.Juli.2016 Link til dette innlegget Svart 8.Juli.2016 Parafinolje er supert til treverk, og er ikke det samme som vaselinolje! Sitér dette innlegget Link to post
Guest Avmønstret# Svart 8.Juli.2016 Link til dette innlegget Svart 8.Juli.2016 catano skrev On 30.4.2012 at 19.34: Hei. Du kan bruke en vilken som helst polering for å få frem blankheten i kaesjevindu, bare ikke det er noe rubb i den. mvh Catano Min erfaring også. Hvilken som helst polering uten rubb på kalesjevindu gjør susen. Sitér dette innlegget Link to post
Guest Avmønstret# Svart 8.Juli.2016 Link til dette innlegget Svart 8.Juli.2016 Og ja, også på vanlige vinduer på båten, og på bilen. Men opplever rain-x osv som mer effektive. Sitér dette innlegget Link to post
Nikk Svart 9.Juli.2016 Link til dette innlegget Svart 9.Juli.2016 Andboats skrev On 8.7.2016 at 22.25: Parafinolje er supert til treverk, og er ikke det samme som vaselinolje! Datablad for vaselinolje: Vaselinolje er en mineralolje som er fremstilt av råolje. Den går også under en rekke andre navn, f.eks: mineral oil, petrolatum, paraffinum liquidum, vaselin, parafin, petroleum, hvit mineralolje, medisinsk hvitolje med mer. Vaselinolje har en smørende evne og begrenser rustdannelse. Skjellakkbehandling: Vaselinolje benyttes som en av ingrediensene ved denne type behandling. Plastmøbler: Ved å påføre vaselinolje med en klut, beskytter og frisker det opp fargen. Treverk: Kan benyttes som en giftfri impregnering til benkeplater og kjøkkenredskaper. Beskytter og polerer. Påføres med pensel/kost. Fliser: Til vedlikehold av klinker, tegl og keramiske fliser. Påfør med klut. Smøring: kan benyttes til smøring av alle slags låser inne og ute. Dør- og skaphengsler. Maskiner i næringsmiddelindustri. Hvite skjolder på polerte møbler: Varm opp vaselinoljen i vannbad og hell forsiktig den varme oljen på flekken. Poler etter 10-12 timer. Sitér dette innlegget Link to post
Fjordgubbe Svart 9.Juli.2016 Link til dette innlegget Svart 9.Juli.2016 Vasselinolje på kalesja har eg liten tru på. Må være klissete, Her finnest mykje god impregnering. Men vasselinolje, nei. Sitér dette innlegget Link to post
Teerex Svart 9.Juli.2016 Link til dette innlegget Svart 9.Juli.2016 Det var vel snakk om kalesjevinduet tror jeg. Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.