Jump to content

Hvordan reparere småskader på glassfiberbåt?

Roksoy

Recommended Posts

Hey fellow boaters! :)

Nå er båten endelig kommet på land og står trygt plassert på noen paller rett utenfor huset, og mor er kjempefornøyd med det.. :lol:

Ifjor sommer hadde jeg et uhell som gjorde at båten ble liggende i fjæra å slå mot endel steiner og nå ser vi resultatet.. Jepp, skader langs kjølen!

Jeg trenger en skikkelig guide til hvordan jeg fikser disse? Fattern har sprøyte, så vi har bestemt oss for å lakke hele båten med 2 komponent, men det er en god del arbeid før den tid som jeg lurer på.

Noen som tar oppgaven med og forklare meg? :thumbsup:

dsc_0096.jpg

dsc_0097.jpg

dsc_0098.jpg

Beklager dårlige bilder..

Redigert av Roksoy (see edit history)

Til slike gelcoatskader under vannlinja , så kan man bruke epoxysparkel. Den er vanntett.

Over vannlinja eller hvis det må bygges opp mer, så bruker jeg gjerne glassfibersparkel i bunn, gelcoatsparkel på topp, evt bare topcoat oppå.

Med litt søking her så burde du finne mange gode tips

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

• 1 måned senere...

Takk for svarene:) Jeg har søkt opp de fleste trådene som inneholder ordet "glassfiber" nå, som vanlig er det uttallige produkter og forskjellige svar, så man går seg fort bort i jungelen^^

Derfor poster jeg et par bilder til slik at det skal bli enklere å se hva utfordringen er:p

Kan dere eksperter si meg om det er en omfattende reparasjonsjobb jeg står ovenfor her, eller vil det gå fint med et glassfibermatte og polyester for å tette? Er ikke dobbelt skrog, så jeg kommer fint til fra innsiden, problemet er vell heller at jeg blir liggende som en *** på utsiden..

Jeg har boret et Ø5mm hull der hvor jeg har tegnet en rød sirkel, for å drenere ut vann og deretter pusset noenlunde ned. Materialet kjennes hardt og fint ut etter pussing, så hvor mye jobb skal jeg egentlig gjøre her? Syns dere det ser "bra" ut?

https://baatplassen.n...31/dsc_0252.jpg https://baatplassen.no/bildearkiv/40/40231/dsc_0250.jpg

Redigert av Roksoy (see edit history)

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...