Jump to content

Rana 18 Cabin i hus! :) Prosjekt påbegynt!


Roksoy

Recommended Posts

Ja, folkens! Da har vi gått til anskaffelse av båt for første gang, et lite prosjekt attpåtil :) Dro fra harstad til bodø igår, slengte båten på hengeren (som for øvrig var helt genial, takk til arbeidsgiver for lån) og suste hjemover! :D

Idag tidlig startet vi prosessen med å få fikset den opp! Det er som tittel sier, en Rana 18 Cabin 1978 mod med en 85HK Yamaha fra 1995 vi har skaffet oss:) Vi visste at det kom til og bli endel arbeid for å få dette til å bli en båt vi kan si oss fornøyd med, men vi er ved godt mot, så dette skal vi greie, til tross for at vi er ferskinger!

 

Jeg kommer til å dokumentere det meste som blir gjort her, og satser også på at det blir godt med bilder, så dere får et innblikk i hvordan framgangen er. Har naturligvis endel spørsmål under veis, så jeg setter stor pris på deres meninger og forslag :)

 

Oversiktsbilde, pen langt ifra, men lang ifra pen egentlig :P

img_0708.jpg

 

Nydelig comfort og førerposisjon!

img_0718.jpg

 

Instrumentpanel helt makabert plassert..

img_0721.jpg

 

Ser lyst på tilværelsen! :)

img_0726.jpg

 

Bærer preg av en eldre eier, så her må det skrubbes!

img_0736.jpg

 

Far og bror er godt igang med rengjøringa! :)

img_0743.jpg

 

Kjekt med sorte søppelsekker!

img_0747.jpg

 

Ikke akkurat det vakreste elektriske anlegget jeg har sett, avbitern ble flittig brukt og nå er stort sett alt borte! ;)

img_0750.jpg

 

Skjønte først ikke hvorfor ikke ekkoloddet ville slå seg på, men det var enkel feilsøking..

img_0753.jpg

 

Undertegnede igang med avbitern, bort med detn utdaterte pussemotorn!

img_0765.jpg

 

Plutselig kom muttern ut med hyggelig overraskelse! Uten mat og drikke:D Har funnet meg til rette i kapteinsstolen!

img_0771.jpg

 

Her skrubbes det for harde livet, mosen har fått godt feste nemlig! :S

img_0786.jpg

 

Grundig vask!

img_0793.jpg

 

Stoler, ratt, instrumenter osv er forsvunnet! Gler oss allerede til mandag og noe nyere skal på plass!

img_0794.jpg

 

Etter noen timer med demontering og rydding, så ble det litt utstyr på garasjegulvet, så bilen får stå ute inatt! :P

img_0797.jpg

 

 

Helt til slutt tar jeg med et par bilder av motoren! Om noen kan fortelle meg hvor jeg skal koble meg inn når jeg nå også ønsker et forbruksbatteri hadde jeg blitt fornøyd, for det aner jeg ikke :P

 

https://baatplassen.no/bildearkiv/40/40231/dsc01168.jpg

 

https://baatplassen.no/bildearkiv/40/40231/dsc01171.jpg

 

Roksøy

Link to post
Share on other sites

Det kan så godt hende:) Nå får gammel babyen din en fix-up!

 

Noen som vet om man får kjøpt pakninger for vinduene metervis, eller må man spesialbestille disse?

 

Hvor kan jeg få tak i billig kalesje for båten (HT) ?

 

Hvilket materiale bør jeg lage ny "dørk" av? Ligger gamle forskalingsplatter der nå, som ikke har tålt saltvann over tid selvsagt..

 

 

Roksøy

Link to post
Share on other sites

Plutselig var søndagen også over, og vi har fått gjort en god del! Det er ofte slik at om man begynner en rive seanse, så stopper det aldri, AKKURAT det har skjedd hos oss :p

Etter en god del riving har det dukket opp nye utfordringer og problemer som MÅ fikses, så jeg er glad vi rev såppass mye at alt kan ordnes opp i! :D Bilder kommer om litt, første først, MAT :D

 

Noen som har vettuge svar og komme med til tidligere spørsmål?

 

 

Roksøy

Link to post
Share on other sites

Har vært stille en stund nå grunnet overtid på jobb, men har klart og skvise inn noen timer likevell :)

 

Her er under vaskinga, vi så da at rutene var helt ødelagt! Riper overalt, og pakninger som ikke fungerte!

img_0790.jpg

 

Fattern bestemte seg plutselig for å rive alle bort og skaffe nye, her er det påbegynt! Denne jobben var helt jæ... vanskelig, men resultatet ble helt kanonbra! :D

img_0873.jpg

img_0874.jpg

 

Fattern igang med litt reparasjonsarbeid!

img_0799.jpg

 

Fram med skrubb og zalo vann, det så grusomt ut!

img_0806.jpg

 

Trenger ikke lensepumpe vi, støvsuger og hevert prinsippet funker knallbra! ;)

img_0808.jpg

 

Sparkler veggen i forgrunn, pusser vegg i bakgrunn!

img_0850.jpg

 

 

Har også fått montert nye lanterner og lakket veggen første strøk, men disse bildene kommer når jeg har samlet opp litt mer :)

Nå begynner også det elektriske inni båten om noen dager, blir spennende! Snekker svigerbror kommer siste uke i juni for å montere dørk/sitteplater osv! Gleder meg stort til disse tingene er kommet på plass :) Håper vi har en sjødyktig båt til siste helga i juni! :)

Vi skal også få ny kalesje om noen lurer på det:p

 

 

Roksøy

Link to post
Share on other sites

TerjeS: Har du bilder av ditt prosjekt, så sleng de opp! Spennende og se hvordan andre gjør det :)

 

karlespen: Pen båt det der, satser på at vår blir noe lignende ;) Vi tok ut de gamle vinduene og pakningene og leverte alt til en glassmester her i byen. Han skar nye plexiruter og fikk med nye pakninger (Både vindu og stoppepakning) Dette kom på ca 4500. Vi hadde 7 vinduer av variabel størrelse!:) Om du skal gjøre jobben selv, så husk å få lånt med deg spesialverktøy, ellers vil det bli mye bannskap.. :p

 

 

Ellers så drar jeg en tur til Tallin imorgen med jobben og er borte et par dager, så da blir det nok en pause.. Satser på et kjempeoverskudd når jeg kommer hjem igjen, så vi klarer og bli ferdig mens det enda er sommer her nord :)

 

 

Roksøy

Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...

Da har vi fått gjort endel igjen! :thumbsup: Svigerbror snekker er kommet til byen og da skjer det ting, iløpet av et par timer fikk vi plutseli ny dørk i båten! :D Hurra!

I tillegg er det blitt sol og finvær her oppe igjen, så motivasjonen er nok en gang på topp.

 

Her er noen bilder tatt idag:)

 

Ny dørk! Her blir det lakket i skjøtene og muligens lagt matte over, men den blir brukt til endel fiske, derfor må det ikke være "for fint" ;)

img_0902.jpg

 

Nye lanterner på nylakka "dekor"

img_0903.jpg

 

Ny viskemotor på nytt vindu :)

img_0904.jpg

 

Nytt bilde av dørk, kassen hvor førerstolen står blir ny imorgen!

img_0905.jpg

 

Under montering, jeg gikk for DIN skinne med rekkeklemmer :)

img_0906.jpg

 

LED spotter montert for de sene nattetimer :D

img_0908.jpg

 

Noen kabler kommet på plass, tror det blir bra til slutt dette!

img_0911.jpg

 

 

Setter stor pris på tilbakemeldinger:) Om noen har forslag til andre (bedre?) løsninger tar jeg imot de, da jeg er fersk i "båtbygger bransjen" :flag_sw:

 

Roksøy :)

Link to post
Share on other sites

Bestilt ny kalesje idag (mørk blå) :)

Men den måtte sys først, så det tok opptil 8 uker før den er i våre hender! Leeenge til, den vi har nå lekker som en sil, så her må vi på med Gaffa-tape! Billigere enn antatt faktisk, 7300,- inkl mva!

 

Idag fortsetter jeg med det elektriske, bilder kommer :D

 

 

Roksøy

Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...
  • 5 måneder senere...

Hei igjen dere! :D Er utrolig mye som har skjedd siden sist nå! Jeg får lastet opp noen flere bilder imorgen og skrevet en liten stil om prosjektet, ikke alt er like oppløftene dessverre, men dere skal få info :sailing:

 

Hyggelig at dere er interessert i dette, kommer mer imorgen! :wink:

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...