Erlend_H Startet 30.April.2012 Del på Facebook Startet 30.April.2012 Ettersom det er artig med tilbakemeldinger og innspill fra andre, tenkte jeg det kunne være på sin plass å legge ut prosjektet som jeg og min far holder på med. Vi har så lenge jeg kunne huske, hatt en båt stående i naustet, som ikke har vert i bruk. Men vistnok skal jeg ha sittet å plasket med beina bak i motorbrynnen når jeg var liten, og ettersom jeg nå er 28 år, skjønner dere at båten har stått lenge :P Min far har nå funnet ut at han vil pusse den opp, men har nok gruet seg også, med tanke på hvor mye jobb det er :P Planen er at det skal bygges overbygg, så man kan sitte godt i høstkulda også :P Men styreposisjonen blir ute, og det blir vel to seter der. Må også være litt plass helt bak, slik at det går an å fiske litt. Jeg vet ikke hvilken båt det er, men etter litt søk på nettet, er vi ganske så sikre på at det er en Polar 17. Legger ved noen bilder av prosessen så langt, og skal prøve å oppdatere etterhvert også :) Som sagt...stakkars båten har ikke hatt noe særlig til båtliv di siste årene :P Her er det meste plukket av... Kjølen var i ganske dårlig tilstand, så det ble mye jobbing for å få den bra. Og ettersom man ikke har allverden med plass, eller takhøyde, så måtte båten bare ligge på siden, som her. Og det gjorde ikke akkurat plastingen noe lettere :P Løsningen på det ble å bruke baderoms finèr til forskaling. Skrudde den fast og la duk under, for så å fylle på med polyester..men ble en del pussing, og flere runder med plasting før det ble bra... Vi holder nå på med innsiden, da sidene er ganske myke/tynne, så skal det på et lag til duk og plast. Skal prøve å oppdatere mer fortløpende heretter :P og skal hive ut flere bilder når jeg skal hjem til helga. Sitér dette innlegget Link to post
Erlend_H Svart 2.August.2012 Emnestarter Del på Facebook Svart 2.August.2012 Har ikke oppdatert noe her, ettersom det ikke var noe respons.... Men jeg håper noen kan hjelpe meg litt med en sak. Jeg lurer på om noen vet om det er skum under bunnen i denne båten? Jeg vet at feks selco har dette, og mange tar opp hele bunnen for å få ut dette. Men har ikke så lyst å ta ut bunnen, for den er veldig stiv og den gir lite etter, så det virker som at alt er bra under...men man vet jo ikke, så en løsning kan jo være å lage et lite hull, midt i, får å se hva som er der. Men hadde håpet noen vet noe om dette :) Sitér dette innlegget Link to post
Polar 17 Svart 2.August.2012 Del på Facebook Svart 2.August.2012 Beklager at det ikke har vært noen respons fra meg. Denne tråden har nok glippet under radaren. Som allerede sagt i IM så tror jeg ikke det er skum i bunnen på disse, Det er lekter/bjelker med en plate over. Regner med at det er en eller annen form for finer-plate. Min båt har en sprekk i dørken tvers over rett foran forsetene. Har er det tydelig en bjelke tvers over, og en plate oppå. Båten er også såpass lett, at jeg ikke kan tenke meg at det er masse vått skum i den. Og dersom du fortsatt lurer på om det er en Polar 17 ? Det er det definitivt. Fortsett å poste oppdateringer. Det er flott at vi kan ta vare på klassikere som dette ! Sitér dette innlegget Snipe - Serious sailing - Serious fun Link to post
Erlend_H Svart 2.August.2012 Emnestarter Del på Facebook Svart 2.August.2012 Kan godt legge ut flere bilder ja :) Men det har ikke vert så mye fremgang, da det er så mye annet å gjøre også..som takreparering osv :P Men er ikke noe krise da denne sommeren (hvertfall i nord :P ) ikke har vert mye å skryte av.. Er nok en polar ja, så det gjorde hvertfall min far mer ivrig, da han liker designene til Jan Herman Linge veldig godt :) Men da tror jeg nesten ikke at det er noe vits å ta hull på bunnen..for hvis platen er dårlig, ville vel det merktes når man går frem og tilbake i båten? Sitér dette innlegget Link to post
Polar 17 Svart 2.August.2012 Del på Facebook Svart 2.August.2012 Men da tror jeg nesten ikke at det er noe vits å ta hull på bunnen..for hvis platen er dårlig, ville vel det merktes når man går frem og tilbake i båten? Nei, jeg tror ikke det er noen vits. Dersom dørkplaten ikke gir etter, er det greit. Sitér dette innlegget Snipe - Serious sailing - Serious fun Link to post
Erlend_H Svart 3.August.2012 Emnestarter Del på Facebook Svart 3.August.2012 Her kommer noen flere bilder av prosjektet :) Skal legge ut oftere, så får man kanskje beskrevet hver del litt mer detaljert også :P https://baatplassen.no/bildearkiv/46/46001/151.jpg Her er flytetanker under bygging. Vi brukte di gamle platene som stod på kjøkkenveggen til å lage form :P Di er så tynne at man kan bøye di litt slik man vil. Man ser også på bildet at sidene innvendig er slipt ned. Fikk ikke tatt noen bilder av det, men det er altså lagt på et lag til med glassfiber, for å stive av sidene litt. Når formene var ferdig skjærte jeg hull i di 3 "veggene", slik at hvis det blir noe vann der renner det ut bak. Det tenkte vi også på å kanskje gjøre i bunnen (den doble dørken). Borre et hull akter, og så sette en tropp i etterpå. Håper jo at det ikke kommer vann inn der :P men kan kanskje være greit uansett.. Eller er det et unødvendig tiltak? https://baatplassen.no/bildearkiv/46/46001/152.jpg Her er andre siden, og her ser man også at vi har plastet enda et lag, som en spante ned langs siden. Vi vil ha sidene noe stivere med tanke på at det skal bli en hardtop over. Og med det ekstra laget glassfiber i sidene, disse spantene, og flytetankene ble sidene mye stivere enn før. Det var jo slik at når man satt kneet i siden, kunne man lett presse di inn litt. https://baatplassen.no/bildearkiv/46/46001/0131.jpg Glemte kameraet når vi holdt på med plasting av tankene, men di ble slik tilslutt. Her er jo også topcoat kommet på. Ble mye mer jobb en antatt med disse tankene, og det tok lang tid. Så var godt når de ble ferdige. Synes det blir tungt hvis man holder på med en ting så lenge, det går liksom ikke fremover :P Har noen flere bilder, og blir å legge disse ut litt senere idag :) Sitér dette innlegget Link to post
Polarn Svart 3.August.2012 Del på Facebook Svart 3.August.2012 Stilig prosjekt, skal følges. Bruker du image knappen til skrå ned til venstre fra smiley knappen kan du få opp bildene dine også. f.eks. Sitér dette innlegget Eneste miljøvennlige er å kjøre grønt, host..hark <Gjør det ordentlig eller gi faen!> -->Vinner av OT-Entusiast 2011<-- Link to post
Erlend_H Svart 3.August.2012 Emnestarter Del på Facebook Svart 3.August.2012 :) takk for tips. Lurte på hvorfor bildene ikke kom opp denne gangen :P Sitér dette innlegget Link to post
Erlend_H Svart 4.August.2012 Emnestarter Del på Facebook Svart 4.August.2012 Her kommer resten av oppdateringen :) Så var det speiel som trenger litt oppmerksomhet :) Den platen som står mellom plasten var dårlig, men istede for å prøve å få ut hele, sagde vi ut et stykke av plasten på innsiden, med sirkelsag :P Her ser man tydelig at treverket ikke var noe serlig bra. Etter å ha fjernet alt treverket, og slipt en del på plasten limte vi 2 plater sammen med epoxy. Slipte platene litt også før di ble limt. Slik så det ut før di nye platene ble lagt på.. Noe rotete på arbeidsplassen. Ikke bra :P Men siden ripa skal bygges opp litt, så måtte vi forhøye speilet også. Så baksiden måtte plastes etter at platene ble limt på. Måtte ha 5 lag med duk før det ble like tykt som plast platen bak :P Er nesten ferdig med det nå, har bare litt plasting igjen på innsiden.. Her er platene på plass, og tvinger har vi nok av, hehe :) Skulle gjerne vert mye lenger, men har vert så mye annet å gjøre også. Men blir forhåpentligvis litt mer tid til båt fremover nå. Vi har begynt å lage mal til platene som skal brukes for å forhøye ripa, så kan ta noen bilder av det også :) Men lurer litt på hva slags stoler man skal ha..har sett di har båtstoler på "jula" til 400 kr. Eller om man skal finne noen bredere stoler som ligner mer på originalen :) Skal jo lage benk også, og det er vel greit å bruke skai til putene da? Sitér dette innlegget Link to post
Polarn Svart 4.August.2012 Del på Facebook Svart 4.August.2012 Med såppass mye arbeid å båten hadde jeg heller gått for noen litt bedre og penere stoler enn de fra jula. Skai er perfekt btw Sitér dette innlegget Eneste miljøvennlige er å kjøre grønt, host..hark <Gjør det ordentlig eller gi faen!> -->Vinner av OT-Entusiast 2011<-- Link to post
tkb Svart 4.August.2012 Del på Facebook Svart 4.August.2012 Flott prosjekt, fint at denne klassikeren blir tatt vare på. Enig med Polarn, viktig med et interiør som ikke ser "billig" ut.. Sitér dette innlegget Link to post
lasmarquezas Svart 4.August.2012 Del på Facebook Svart 4.August.2012 Enig, veldig bra prosjekt, og veldig bra et du deler det med oss andre. Sitér dette innlegget Link to post
Polar 17 Svart 4.August.2012 Del på Facebook Svart 4.August.2012 Akterspeilet er nok en svakhet på disse båtene. Det er lite plast over platen, og her trekker det inn vann. På min er det bøyet til metallplater som både stiver av og tetter for vann. Dette blir bra. Sitér dette innlegget Snipe - Serious sailing - Serious fun Link to post
Erlend_H Svart 4.August.2012 Emnestarter Del på Facebook Svart 4.August.2012 Ja..kan nok ha vert en idé med metallplate over..Noe må hvertfall gjøres så det ikke trekker inn vann. Nei, kan hende det blir feil med stoler fra jula i denne båten :P Får se hva det blir til. Men blir vel å satse på skai da ja. Så en plass noen nevnte nirox. Men det var så himla dyrt, og så var det mye vanskeligere å jobbe med... Sitér dette innlegget Link to post
Erlend_H Svart 9.August.2012 Emnestarter Del på Facebook Svart 9.August.2012 Forresten...er det noen som har fådd med seg at Polar har begynt å produsere disse båtene igjen? Sendte en mail til Polar for en stund siden for å høre om noen viste hva som evt var i bunnen. Fikk svar nå, og di har begynt produksjonen, og det eneste di bruker mellom skråget og bunnen er en rist for å stive av båten. Sitér dette innlegget Link to post
grønningen Svart 9.August.2012 Del på Facebook Svart 9.August.2012 bra at disse gamle båtene blir tatt vare på, flott prosjekt Sitér dette innlegget Gir max og auke itte kvart Link to post
Polar 17 Svart 11.August.2012 Del på Facebook Svart 11.August.2012 (redigert) Forresten...er det noen som har fådd med seg at Polar har begynt å produsere disse båtene igjen? Sendte en mail til Polar for en stund siden for å høre om noen viste hva som evt var i bunnen. Fikk svar nå, og di har begynt produksjonen, og det eneste di bruker mellom skråget og bunnen er en rist for å stive av båten. Har egenlig ikke så lyst til å kommentere dette da jeg er litt usikker på hva som skjer, men fikk høre om dette på "Sjøen for alle" i Lillestrøm i våres. Møtte representanter fra Vest-Agder Museet som nevnte dette, og de var ikke så fornøyde. Vest-Agder Museet har samlet mye informasjon om plastbåt produksjonen på sørlandet. Dette stoffet ble bla. gitt ut i årboken for 2011 "Plastikk". Problemet er at Polarboat (som lager Polar snekkene) ikke har rettighetene til former mm. Rettighetene skal fortsatt være i familiene til grunnleggerne av Polarplast som laget Polar 17 i sin tid. Skal ikke være for bombastisk på dette, men det var iallefall informasjonen jeg fikk. Når sant skal sies, så har Polar snekkene og Polar 17 likeheter i vindskjermen. Spesiellt sidevinduene har lik form. Har også tidligere vært i kontakt med Polarboat angående Polar 17, og da hadde de ikke noe kjenskap til denne modellen. Ser nå på polarboat.no at de snart vil komme med informasjon om Polar 17.1 versjon 2012. Hm, blir spennende å se. Redigert 11.August.2012 av Polar 17 (see edit history) Sitér dette innlegget Snipe - Serious sailing - Serious fun Link to post
Polar 17 Svart 31.Desember.2012 Del på Facebook Svart 31.Desember.2012 Hvordan går det med dette prosjektet ? Er det noe aktivitet med Polaren ? Sitér dette innlegget Snipe - Serious sailing - Serious fun Link to post
Sivijo Svart 26.Mars.2017 Del på Facebook Svart 26.Mars.2017 Hvordan gikk oppussing ? Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.