Jump to content

Ford 2704 Turbo 250Hk havarerte i nykjøpt båt, trenger tips...

Sjeldenutpå

Recommended Posts

Hei :flag_bp:

Kjøpte ny båt, 1983 modell, for 14dager siden. Vi var en prøvetur på over 1 time, og alt virka greit. Så signerte vi dagen etterpå. Vi overtar båtplassen også.

Uka etter ble selger med å tok oljeskift.

Eg har vert mykje ombord og vasket/ryddet. Og hatt motoren i gang tre ganger, ca 20 min kvar gang.

I går kjørte vi til ei uthavn rett i nærheten. Ca 20min tur.

Når vi skulle heim i dag så ville ikkje motor snurre. Det kom eit kraftig smell når eg vrei rundt tenningsnpkkelen.

Litt sjekk i motorrom viser at det er grå grøt i ventildeksel/oljepåfylling. Olje på peilepinne er grå. Og trolig er det vann oppå eit stempel i kompressjonstakt slik at ikkje startmotor klarer turne motor.

Eg har reagert/klagd på at motoren ryker voldsomt. Men selger sa den alltid hadde røkt slik.

I går kveld satte eg på sirkulasjonspumpe for å få varme i radiator i AC, og det var masse surklelyder i røroplegget. Så då sjekka eg ekspansjonstanken, og måtte fylle 4-5 liter.

Etter eg ikkje fikk start på motor i dag, så ringte eg selger. Han kunne bekrefte at det var riktig nivå på ferskvannskjøling for 1mnd og ca 3 driftstimer siden når han hadde prøvetur med ein anna intressert kjøper.

Når eg var med på oljeskiftet i forrige uke, såg olje fin ut. Men ingen av oss sjekka nivå på vann da.

Selger poengterte i dag at olja vi tappa av var fin. Og at han ikkje kjente til noko feil.

Men han sa også i tlf i dag, at han hadde hatt ein episode der de måtte dra motor over topp ein gang med fastnøkkel på veiva, "fordi svinghjulet stod i feil posisjon"... :lipseal:

Altså ser det ut som toppakning er gåen. Og grå grøt i heile motoren

Eg diskuterte ingenting med selger i dag, eg bare spurte etter tips og råd, sidan det er første gang vi bruker båten. Så eg sa bare vi fikk komme tilbake til det. At eg må sjekke litt først.

Kjøpte båten av en bekjent og... :headbang:

Hva bør eg gjøre nå?

Yanmar 6LYA-STP 340hk

Dette er selvfølgelig kjedelig, men dersom oljen som ble tappet av så fin ut, er det vel lite sannsynlig at dette er noe som har vært der når du kjøpte båten, og svært sannsynlig at det er noe som har skjedd mens du har eid båten.

Nå er det jo slik at man har garantier for det mest utrolige i dette landet, men min mening er at dersom motoren er omtrent samme årgang som båten, kan ikke selger lastes for dette, da det er slikt som kan skje når som helst, og nærmest er å forvente på gamle skuter.

Veldig ofte skjer slike ting når nye personer tar over gamle båter, grunnet kanskje ett annet bruksmønster og kanskje ikke full kontroll over diverse rariter som tidligere eier har holdt oppsyn med i en årrekke, men ikke tenkt noe særlig over.

Det kommer nok litt an på avtalen du har med selger, men det er nok ikke usannsynlig at du har en sak her dersom toppakning ryker etter 14 dager, men rent moralsk sett så mener at jeg en båt som er 30 år gammel er nærmest automatisk kjøpt som den står, med medfølgende problemer som alltid blir med på kjøpet når man kjøper så gamle båter, forutsatt at motor ikke er byttet til vesentlig nyere modell.

Ja eg er tilhenger av "som den står" av prinsipp.

Båten har ikkje vert brukt på to år, med untatt en times tur i forbindelse med slipping i fjor. Ellers har den bare lagt v brygga. Så den har nok stått seg i hjel. Selger har hatt den i litt over tre år, og brukte den bare første året. Allt ombord var i orden i følge selger.

Først måtte vi bytte komfyren pga rør som var sprekt, og gått ut av handel. Så måtte eg demontere dieselvarmer og stake opp pga sot, og reparere innsugsslange til brennkammeret som var tett. Og i ettertid viser det seg at selger ikkje var sikker på hvordan den skulle virke.

Han har nok ikkje lurt oss bevist. Men eg kjenner ikkje kjøpsloven så derfor spør eg her.

Det blir jo snøballeeffekt føler eg... Selger kjenner tydeligvis ikkje tilstand på egen båt. Eg spøkte med kona etter dieselvarmer svikta, at "kva blir det neste".... men eg glemte å banke i bordet... :smiley:

Yanmar 6LYA-STP 340hk

Hvis ikke selger har positivt garantert for tilstanden på motoren, vil du sannsynligvis være uten rettigheter. Allerede fordi dette er en feil som oppsto ETTER overtakelse, er selger nemlig uten ansvar. Det kunne teoretisk tenkes at "hva det enn var" som førte til at feilen oppsto eksisterte ved levering, men det vil typisk være en skjult feil i så fall Så her er du på et klassisk eksempel av risikofordeling der kjøper sitter med svarteper -- enn så meget mer fordi det ikke er tvil fordi oljen som ble tappet av var fin. Det er synd at det er slik, men på den andre side er det greit -- fordi det ikke får deg til å kaste bort tid på å reise krav mot selgeren og dermed kaste bort både tid og penger.

I've always been crazy, it has kept me from going insane.
vimpel_entusiast_signatur.gif

www.baatjuss.no  |  www.judiciumblawg.no

Båten har ikkje vert brukt på to år, med untatt en times tur i forbindelse med slipping i fjor. Ellers har den bare lagt v brygga. Så den har nok stått seg i hjel.

Oppdaget vel tilstanden på motor og lot være og bruke den. Typisk å spille uvitende, men med så mange feil med en gang har han ikke holdt båten vedlike. Her hadde eg forlangt prisavslag eller tilbakelevering. Spesielt siden den knapt har gått et par timer siden overtakelse Hva står i kontrakten ?

Maxum 4100 scb, Chenette III

Hei!

Dette var kjedelig,føler virkelig med deg!Dessverre er det ofte slik at gamle motorer kan svikte når som helst og dersom en ikke vet tilstanden på det en kjøper tror jeg det er vanskelig å få medhold i noen sak på en så gammel motor.30 år gamle motorer er nærmest å anse som et reprasjonsobjekt og jeg håper du ikke har betalt for mye for båten.Er det bare toppakningen som er gåen er dette en grei jobb på disse motorene,trenger ikke koste så mange båtlapper.

Er selger en bekjent eller god venn er han kankje med å deler på dette?Håper det ordner seg!

Dette var kjedelig Sæbø. Men sitter vel med en følelse av at selger ikke er så uskyldig som mange her tror.

Bare et par spørsmål som dukker opp i mitt hode:

Hvorfor ble selger med på oljeskiftet? For å få bekreftet at du mente det såg bra ut?

Og da var motor uten vann? Hmm...

Sikker på den olja du tappet av hadde gått noe i det heletatt, eller har den bare vært på i en 20 min. test tur uten vann?

ikke vet jeg, men litt skeptsik. Og i allefall når en hører hvordan tilstand på alt det andre var også.

Tror nok her er rom for litt diskusjon med selger.

Slik jeg forstår det har du ikke kontrollert kjølevæskenivået før oppstart? I såfall er det helt urimelig at selger skal betale for ditt motorhavari. Det kan godt hende at det har vært en liten lekkasje ved kjøpstidspunktet som du kan kalle en skjult feil med mulighet for prisavslag (slikt er gjerne priset inn allerede på en gammel motor), men havariet er noe annet. Toppakning ryker pga manglende kjøling, den var ganske sikkert iorden da du kjøpte båten. Det er leit men sånn er det å kjøpe gamle ting. Du får bare svinge deg og reparere motoren før den får rustskader.

Den var garantert ikkje i orden ved overtagelse. Eg påpekte unormal røyk og tregstart til selger. Motoren skal være slik, og røyken gir seg når den blir varm sa han. Men at det kan være teknisk mulig at lekkasje inn til motor kan ha oppstått i det vi signerte, og 5 ltr vann forsvann på to timer, er mulig. Så eg ser det er en svak sak.

Eg summerer tips og råd her, og så får se.

Det kan jo hende selger er grei og hjelper på jobben eller deler.

Det er jo, tross alt , positivt at det skjedde første turen nå, og ikkje ei uke før ferien

Yanmar 6LYA-STP 340hk

Dette var kjedelig. Selv om motoren er gammel, varer den vanligvis lenger enn noen turer.

Det er vanskelig å bedømme om denne motoren har for mye røyk under oppstart. På min motor går det bare kort tid før røyken avtar, så det gjelder å koble inn gearet snarest og komme av gårde.

Du bør også sjekke om mellomkjøler lekker, da vil det komme vann inn i innsug og du får ekstra mye røyk. Da kan lekkasje på ferskvannsiden være en følgeskade.

Du har vel nevnt at glødingen ikke virker tilfredstillende. På denne motoren anbefales det to varmeplugger. Når disse brukes blir røyken redusert og motoren starter mye lettere.

Tror nok det er vanskelig å kreve selger for noe her. Om han har visst om feilen og bevisst prøvd å skjule denne har dere jo i fellesskap "bevist" at motoren var i orden etter overtakelse med det felles oljeskiftet. En annen sak er at selger bør påta seg et visst ansvar siden skaden skjedde så kort tid etter overtakelse. En deling av reparasjonsutgifter kan høres ut som en grei løsning for meg.

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

• Mahatma Gandhi, 1869-1948: Vaksinasjon er en barbarisk praksis og en av de mest fatale av alle vrangforestillinger som er aktuelle i vår tid. Samvittighetsfulle motstandere av vaksinasjon bør om nødvendig stå alene mot hele verden for å forsvare sin overbevisning.
  • Barnevaksiner

Hei

Kjedelig at sånt oppstår og i tillegg har du handlet med en bekjent!

Angående kreve prisavslag;

Hva kjøpte du båten for? Godt under markedspris (båten hadde ligget ubrukt en tid) eller til markedspris?

Ble båten kjøpt til markedspris går det vel an å diskutere prisavslag med selger?

Fikk du den billig er vel prisavslag vanskeligere å diskutere.

Det er 5-6 liter bare i ekpansjonstanken. Motoren har intrumenter, og alarm ved feil. Så at den ikkje har kokt er bankers.

I dag har vi fått slept båten heim. :flag_bp:

Så skulle eg vise en bekjent hvordan motor stod fast. Og så satte eg fastnøkkel på veiv og snurra mot rotasjonretning for å vise at den snurra den veien. Så snurra eg den med rotasjon tilbake til det punktet den stod fast.

Akkurat når eg var nesten der ved stopp-punktet, så kom det nokre svake metallklikk-lyder i bakkant av motor. Og så var det ingen stopp på det punktet lenger....

Eg testa eit sekund med nettingsnøkkel, og nå snurra den fint.

Eg startet ikkje opp siden olja fortsatt er grå.

Snakker vi om åpen ventil ? feil på ventilfjær..

Burde eg laget en ny "leiter etter ukjent feil inni motoren" tråd kanskje?

Toppakning er grei skuring. Trist om toppen har fått noe skeivt ventilsete eller liknande...

Yanmar 6LYA-STP 340hk

Sæbø : Snakker vi om åpen ventil ? feil på ventilfjær..
Kan vel godt være det. Ta av ventildeksel så er det vel mulig og se litt mere. Men det forklarer ikke vannet i olja. Det kan jo se ut som at det er mer enn toppakning som er feil. Sprukket topp kan jo være en forklaring, men håper jo ikke det er så ille.

Den var garantert ikkje i orden ved overtagelse. Eg påpekte unormal røyk og tregstart til selger. Motoren skal være slik, og røyken gir seg når den blir varm sa han.

Jeg prøvde en Sunseeker i fjor med to stykk av disse motorene. Begge motorene røyk som bare rakkern ved oppstart, det var normalt sa eier. De motorene var 86-87 modell husker jeg riktig. Slik til info.

Ellers, en kjedelig sak, sikkert ikke verdt å sette vennskapet på prøve, men en ekte venn vil også hjelpe til med en løsning, om det så betyr at dere mekker sammen eller noe slikt.

Har funnet kvitteringer på skiftede ventilseter 2 eiere tilbake. Eg tenker eg vil finne eit løst sete når eg får demontert.

Selger kunne fortelle på tlf at han hadde en gang sist han var ute med båten på tur (unntatt prøvetur ved salg, og slipping) hatt samme symptom, at motor stod kubbe fast.

En medreisende hadde da snurret litt frem og tilbake på motor med fastnøkkel på veiv, og fått den "over topp". Og siden hadde det vert greit. Dette unnlot han å fortelle meg ved salg. Det er slik man lett glemmer, det ser eg. Dessuten så tenkte nok selger at det ikkje var noko galt. Den medreisende hadde forklart han "at svinghjulet stod bare i feil posisjon"...og at det var "heilt normalt". jada :headbang:

Men det forklarer ikkje vann i olje trur eg. Men foreløbig teori er at ventilsetet har banket sprekk i toppen.

Skal bli spennende å sjå. Eg begynner demontering i morgon.

Yanmar 6LYA-STP 340hk

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...