Jump to content

Ford 2704 Turbo 250Hk havarerte i nykjøpt båt, trenger tips...

Sjeldenutpå

Recommended Posts

Tror ikke du skal bry deg så mye med ventilseter, det er ikke noe her som indikerer noe i den retning. Hvis motoren har hatt såkalt hydraulisk lås (væske i sylidere) tidligere så er det mulighet for at motoren har tatt skade av det. Uansett så kan det høres ut som om du har en lekkasje et sted som gjør at vann kommer inn i sylindere, derav står motoren fast. Siden det manglet kjølevæske kan det tyde på toppakning men avhengig av motortype kan det være andre ting også, er ladeluftkjøleren sjøvannskjølt? Åpne denne og se etter vann som kan renne inn i manifold. Ser det greit ut der ville jeg byttet olje og startet opp, da finner du nok ut mer og så berger du motoren mot korrosjon. Lyder, hvit røyk m.m. Se om du finner ut hvor vannet tar veien, kjenn om det blir trykk på kjølevannsslangene når motor blir varm.

Hei!

Har nettopp lest tråden din og ser at du har vært svært uheldig i denne saken.

Men jeg må bare tipse deg om at feilen - at du ikke kan tørne motoren og at du sannsynligvis har vanninntrengning på en eller flere sylindere - også kan være en følgeskade av lekk eksosmanifold. Derfor bør du uansett trykkteste eksosmanifolden etter evt. utbedring av topplokk og/eller topplokkspakning - da er du sikret at tilsvarende skade ikke skjer pånytt!

glimrende tips :-) holder på nå. Alle kjølere er av, men eg sliter med turbo pga lekkasje fra luftkjøler så har det dryppet sjøvann ned og rusten har tatt overhånd. Ingen hoder igjenn på skruene. Men eg forsøker nå å ta av manifoil med turbo på. Så får eg det heim i garasjen til utbedring. Har fått ombord kompressor og satser på lekkasjetest i morgon på dagtid. Eg veit ikkje om eg har adapter som passer i dysehull, men det ser eg i morgon. Får eg manifoiler på land i dag så er det kveld tenker eg. Heim å få innpå litt artrotec og brexidol til en ny dag :-)

Yanmar 6LYA-STP 340hk

Har du fått inn sjøvann ifra ladeluftkjøleren kan det fort være mer enn gåen toppakning. Da kan du få rust i sylindere og ventiler, skade på stempler og stempelringer, krokete råder og mere til. Da vil jeg si at forrige eier er "medskyldig". Grunnen til at jeg var skeptisk ift manglende kjølevæske er at hvis du ikke utfører daglig sjekk av olje og kjølevæske står du dårlig i en evt tvist om ansvar. Får håpe på det beste :flag_bp:

Ladeluftkjøler såg tørr og fin ut på luftsiden. Noe sotgrums selvsagt, fordi ventildeksel-luftingen går inn i turbosuget.

Eksosmanifoil var ein del vann i på eksossiden. Der skal det jo være tørt. Vannet var svakt grønnfarget, så det er nok kjølevæske. Litt overflaterust i eksoshullene på de 4 bakestre sylindre på manifoilen var det også... Må nok trykktestes ja.... Men det forklarer ikkje den svake metall-klikke lyden som kom når motor "løsna" ved turning med fastnøkkel...

Nokon som veit korleis dysene er festa? eg skulle kanskje laget en adapter som passer i dysehull, for sylinderlekkasjetest i morgon.

Er de gjenget inn, i så fal hvilke gjengedimmensjon, eller står de festet med ters?

:flag_bp:

Yanmar 6LYA-STP 340hk

Det var jo en gladnyhet at det var tørt i innsuget da :thumbsup: Grønn væske i eksosmanifolden derimot er jo ikke bra. Du må finne ut hvordan vannet har kommet dit, er det lekk i en pakningsflens eller noe? Bilde? Overflaterust er helt normalt i eksosen og ikke farlig, det er jo tjukt gods. Den lyden er selvfølgelig vanskelig å bedømme når man ikke har hørt den. Det trenger ikke å være noe feil. Ellers ville jeg droppa å ta sylinderlekkasje test, Toppakningen finner du ut av når du starter opp. Glykol tærer fort på lagermetall så skynd deg å bytt olje og kjør på starteren for å få skylla ut klinet. Da får du også ventillert ut sylindrene for evt vann.

Vannet i eksosmanifoilen går i lukket system. Inn på eine enden og ut på andre enden. Slangetilkoblinger. Hvordan skal dette komme inn i eksoskanal når eg løser boltene Høvding?

Eg kunne ikkje sjå noko drenering på eksosmanifoil.

Glycol er rusthemmende trudde eg ?

Bilder ja, gjerne. Det er bare så tungvindt å poste på dette forumet.

Yanmar 6LYA-STP 340hk

skal prøve noen bilder i kveld. Har vert ofte og rikelig med vann i den motorn. Sylinderlekkasjetest viste 60-80% lekkasje på 5 sylindre, og en som var bra dvs 5 %.... Stempel på nr 6 er angrepet kraftig av tæring. Sylindervegger på de 4bakerste syl er rust, trolig slik at om eg honer ned så vil det være små groper i mangetall. Eg skulle følgt magefølelsen. Eg sa til selger at det er alt for mye røyk, og at den går ujevnt. Tungstartet også. Han sa det var fordi eg hadde glemt å gløde, og at de skulle ryke sånn hadde han fått beskjed om...men fra hvem lurer eg på...

Yanmar 6LYA-STP 340hk

Så hva er din mening om prisen du kjøpte båten for, var det en pris som var satt utifra en aldrende potensiellt sliten motor eller var det forutsatt at motoren skulle være bra vedlikeholdt og i god stand? Selv om selger ikke hadde tenkt å prakke på deg noe dritt så har han ikke visst så mye om det han har solgt. Du tar vel en prat med ham om tingenes tilstand, motoren må fikses uansett hvem som eier den.....

Er ikke eksosmanifolden på disse saltvannskjølt da ?

Du er i tilfelle ikke første med tæring / sprekk fra vannområdet inn til eksosavløp. Ofte ved de to akterste sylindrene, siden motorene gjerne står litt skrått akterover.

Ved stopp lekker det vann inn på stempeltoppen(e) som blåses ut igjen når en kinner før tenning. Ved gange holdes det mer eller mindre ”nesten i balanse.”

Avhengig av sprekkens størrelse kan det slarke og gå slik i flere år.

Tæring på stempeltoppen er en god indikasjon.

Rust i foringene bør skilles mellom ufarlig overflaterust og dypere gravrust. Det smeller fort over på stål som er utsatt for saltvann, men behøver ikke være alvorlig.

Jeg ville nok trykktestet eksosmanifolden først av alt – det er trolig og den dyreste enkeltdelen (forhåpentligvis er toppen ok) .

Mvh

Kaldfisk

Eg har hatt selger ombord på kaffi. Han er oppriktig lei for dette, og vi er enige om at ingen har forsøkt å lure nokon.

Dagens båtmarked er fortsatt i en dalbunn. båten låg for salg halvannen mnd uten napp. Eg fikk en kompispris. Motor er framstilt som god stand, kvitteringer på overhaling av topp og dieselpumpe fra forrige eier. Men det er mange år siden alikevell.

Kveldens runde viser tett eksosmanifoil. Den er ferskvannskjølt fortsatt. Men eg trur det er eksos som er designet feil. Eit ventilsete er nesten hull igjennom. mye rust. Så sist det ble reparert så fann de tydeligvis ikkje feilen, de bare fikset motor til driftsstand igjenn.

Det ser ut som sjøvann i eksos står høyere en manifoil når båten stoppes.....og turbo holder ikkje tett baklengs

Yanmar 6LYA-STP 340hk

Ja da skal det ikke mye skvalping til...... Typisk på Mercruiser risere er extensions på 3 og 6 tommer for å oppnå de fjorten foreskrevne tommer høyde. Hvis vi antar ca. fire tommer fra toppen av riser utvendig til innvendig laveste høyde på "vannlås" i riser er vi på drøyt 25cm over vannstand. Er denne motoren mye tyngre enn den som satt originalt i båten? Eller er det noe hjemmemekk her? Jeg begynner å helle mot at forrige eier er i ei knipe her. Selv om motoren er tilårskommen er det en forutsetting at det er en fungerende installasjon. Jeg må skynde meg å føye til at jeg ikke kan mye om dette, kanskje noen med mere kunnskap har noe å føye til...

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...