Roger jo Svart 5.Mai.2012 Link til dette innlegget Svart 5.Mai.2012 (redigert) Viktig med rett montering av eksos og svanehals ellers kan sjøvannet bli sugd inn i motoren når den stoppes og den blir kald.. Her er tekst og mål til bilde i manualen Download - Link # 1 : http://lavida.myetrayz.net:8080/rapidbox/rapidFileDownload.php?r_id=67c6a1e7ce56d3d6fa748ab6d9af3fd7 Redigert 5.Mai.2012 av roger-jo (see edit history) Sitér dette innlegget Kokekyndig maskinist kjent på kysten. Link to post
Sjeldenutpå Svart 5.Mai.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 5.Mai.2012 I min båt er det montert fullstendig uten vannlås ved motor.... Sitér dette innlegget Yanmar 6LYA-STP 340hk Link to post
Sjeldenutpå Svart 5.Mai.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 5.Mai.2012 Her er bilder , sylindervegg: så er det stempeltopp: og så ventilsete...... Må nesten tru at selger var heldig at ikkje vi hadde lenger prøvetur før signering....... Sitér dette innlegget Yanmar 6LYA-STP 340hk Link to post
jøran123 Svart 5.Mai.2012 Link til dette innlegget Svart 5.Mai.2012 Dette så ikke helt bra ut. Ingen morsom opplevelse med "ny" båt. Her skulle det være mulig å få selger med på å dekke noen av utgiftene. Motoren var jo ikke i god stand, slik det påstås i annonsen. Ville ikke gitt meg på dette med en gang. Jeg kjøpte en lignende båt (84mod i stål) i fjor med en Ford 80hk ombord. Båten var påkostet masse i nytt utstyr, men motoren er orginal. Den går fremdeles som en klokke, men motorer på denne alderen er pensjonister, man vet ikke når de trekker sitt siste sukk. Jeg krysser fingrene og håper det beste, jeg har en enkel og slitesterk motor uten turbo. Skal det værste skje, så er kanskje en brukt motor ofte det beste, hvis man ikke liker å skru i ukevis. Lykke til uansett hva du velger å gjøre. Håper ikke for mye av sesongen blir ødelagt. Sitér dette innlegget Link to post
Zitt Svart 5.Mai.2012 Link til dette innlegget Svart 5.Mai.2012 Hei, Sæbø! Da jeg skrev om mine problemer og fustrasjoner i forbindelse med lekkasjer var du ganske tøff i stilen, men også ærlig og konstruktiv. Jeg takker deg for dine forslag til utbedring av min båt, men dessverre har jeg ingen gode ideer å komme med i ditt tilfelle. Jeg synes imidlertid oppriktig synd på deg. Mulig jeg fremdeles lever i en fantasiverden, men jeg mener at du skulle ha rett til å heve kjøpet om du vil. Om selger har visst eller ikke synes jeg er uvesentlig, og hvorfor kan han ikke bare få problemene tilbake? Håper du får en fin båtsommer! Sitér dette innlegget Link to post
Sjeldenutpå Svart 5.Mai.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 5.Mai.2012 Det er alltid lett å snuble når en går rundt grøten. I dag har eg rydda unna dyserør og dyser og vippearmer og anna styr som var stabla langs kantene. Og så fikk eg løst propellaksel. Ble en kort økt, med kaffigjester ombord. Satser på å få ut gear i morgon, og få ut resten av olja. Oljesugeren stod på i to timer i dag og klarte 4 liter.... Sitér dette innlegget Yanmar 6LYA-STP 340hk Link to post
solei Svart 5.Mai.2012 Link til dette innlegget Svart 5.Mai.2012 Det med nok høgde på "vannlås" eksos fekk en bekjent av meg erfare er særdeles viktig, etter å ha ligget i rettsak med sealine i England i nesten et år. dobbelinnst. Yanmar, med store rust og tæringskader på ventiler og syl. topper. kjøpte båten brukt fra Sealine, og etter å ligget ca, et år i hamn her med småskappel inn eksos, merket han dårligere futt og mer røyk. Etter å ha åpnet fikk han nevnte overraskelse... Hører med til historien at han fekk medhold i rettsak om feilkonstruert eksossystem... Sitér dette innlegget Link to post
Roger jo Svart 5.Mai.2012 Link til dette innlegget Svart 5.Mai.2012 (redigert) Her er bilder , sylindervegg: så er det stempeltopp: og så ventilsete...... Må nesten tru at selger var heldig at ikkje vi hadde lenger prøvetur før signering....... Ja det er synd at prøveturen ikke var lengre. Forden går bare den får diesel, og den kunne gått mange timer, til selgers favør. Men på en annen side en stor fordel for deg at prøveturen var kort og feilene funnet med en gang. Nå er det ingen tvil om at du kjøpte en havarert motor. Stiller også spørsmål ved at 2704 motorene skal ryke ved oppstart. Nå vet jeg om to 2704 motorer som ryker ved oppstart og hvorfor. Dette minner meg om en jeg skulle hjelpe og stilles ventilene på i fjor, den og ble også bedre når den ble varm. Når topp-dekslet var tatt av satt to av ventilene fast. Så toppen ble tatt av og her var det også rustskader på ventiler. Sjøvann ble sugd tilbake når motoren ble kald, ingen svanehals på eksosen. Dysene ble også justert, og eksosløpet rettet opp, nå ryker ikke den motoren. Redigert 5.Mai.2012 av roger-jo (see edit history) Sitér dette innlegget Kokekyndig maskinist kjent på kysten. Link to post
jøran123 Svart 6.Mai.2012 Link til dette innlegget Svart 6.Mai.2012 Låner tråden din litt Sæbø: Siden vi diskuterer Ford motor og vann i motor. Jeg har en 1984 Ford 2722 (80hk) Den er gått ca 2000 timer og går som en klokke. Jeg har akkurat skiftet sjøvannsfilter huset til motorkjølingen. Det forrige huset hadde et 1-2mm hull boret i lokket. Forrige eier påsto at det måtte være hull der, for at motoren ikke skulle suge inn vann etter den var stoppet. Motoren ligger litt lavt i båten, men kan virkelig vann suges inn gjennom impellerhuset og inn i motoren via manifollen?? Eksosrøret mitt ligger oppe på badeplattformen, lyddemperen ligger ca 30-35 cm under toppen på motoren, slik at vann ikke kan komme inn den veien. Bør jeg bore et hull i sjøvannshuset?? Noen synspunkter på dette? Sitér dette innlegget Link to post
solei Svart 6.Mai.2012 Link til dette innlegget Svart 6.Mai.2012 Er ikkje heilt sikker på hva du mener her, når du sier via eksosmanifoilen...har du sjøvasskjølt eksosmanifoil? Regner med du har sjøvasskjølt eksos, at sjøv. går ut via en stuss et stykke nede på eksosbendet før eksosslangen..så lenge dette ikkje er konstruert( hjemmelaget) med stuss for nært montert eksosmanifoil, skal det mye til for at motor "drar" sjøvann tilbake ved stopp, da den kan kranke litt motsatt gangretning..Og har du svanehals / vannlås eller tilstrekkeleg høgde mellom eksosmanifoil og eksos utløp, skal det vel veldig mye til før vann går i retur, dersom det er dette du mener... Sitér dette innlegget Link to post
Figaro Svart 6.Mai.2012 Link til dette innlegget Svart 6.Mai.2012 Forstår heller ikke helt hva du mener Jøran123, men når motoren din" går som ei klokke" og har gjort det i 2000timer MED hull i lokket, kan det vel ikke skade om du fortsetter med samme opplegg. Men jeg ville tro at impelleren ville suge luft med et hull i sjøvannsfilterhuset? Sitér dette innlegget Not like everybody else----owner of metal boat and plastic car (Think) + MGB 68 mod. Link to post
27 hasla Svart 6.Mai.2012 Link til dette innlegget Svart 6.Mai.2012 Hvorfor forandre på noe som virker? Sitér dette innlegget Link to post
jøran123 Svart 6.Mai.2012 Link til dette innlegget Svart 6.Mai.2012 Har vel forklart litt dårlig. Jeg har vanlig sjøvannskjøling av ferskvannet i motoren. Sjøvann suges inn, går igjennom sjøvannsfilterhuset, via impeller, kjøler og til slutt ut av eksosen. (som normalt) Nå stenger jeg ventilen for kjølevannet ved skutebunnen etter hver tur, for å unngå det som forrige eier påstår: ved åpen ventil og ikke hull i lokket, kan sjøvann suges inn i motoren. Jeg kunne tenke å slippe å stenge ventilen hver gang jeg stopper motoren. Jeg kan jo bare bore et hull for å være på den sikre siden, men er redd det blir vanskeligere for impelleren å suge da. Et sånn hull er jo enkelt å tette igjen hvis jeg ikke vil ha det. Må prøve meg litt frem. Jeg lurte egentlig bare på om noen har hørt om en slik problemstilling før? Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.