Jump to content

Navionics Marine Europe HD app, noe jeg ikke forstår ?

Haba

Recommended Posts

:rolleyes:

Nå har jeg fått prøvd Navionics appen og nettbrettet som plotter. Er på sjøen og har det bra, men ser ikke det helt store med arrangementet- Joda, GPS-en viser greit båtens plassering på sjøkartet, fart og med litt trykking får jeg også frem posisjonen. Men hva med kursen båten har, det finner jeg ikke. Om jeg legger inn en rute, får jeg distansen, heller ikke her noen kurs. Så foreløpig konklusjon er at det kan være kjekt å se hvorledes båten forflytter seg på skjermen, men ikke så veldig nyttig. Men det kan jo være at jeg ikke finner frem i appen og finnes det noen users guide? Kan jeg legge inn waypoints og hvordan får jeg frem kurs ? Godt å ha en god GPS, kart og kompass.

Har ikke noe godt svar, annet enn at denne funksjonen faktisk mangler. Det er ikke - som jeg har funnet - en god måte å følge ruta på. Slik det er nå blir de rutene man lager egentlig nesten bare i veien for å se hva som er på kartet.

Et alternativ er (som jeg mistenker blir min metode i påvente av utbedring) er å lage ruta på padda og så sende den på epost, og hive den inn på en liten håndholdt garmin-GPS. Da har jeg kartplotteren og padda som kart oppsatt som detaljoversikt (plotter), overordnet og panering på padda samt garmin-gps'en som løpende rutefølgeveileder. Optimalt? Definitivt ikke, men det er en løsning om ikke annet på lengre turer i ukjente farvann. Må bare få lagt opp strøm til padda og garmin-dingsen :crazy:

Christian Rikardson

Hjemmesiden min

Trenger ingen internettforbindelse til GPS-en. Den tar jo signalene fra satelitter.

Fordel å slå av WiFi mottakeren når du bruker GPS, sparer batteriforbruk.

Men, som nevnt, synes jeg ikke denne appen er noen skikkelig erstatning for en GPS-mottaker eller kartplotter. Likevel, nettbrettet kan brukes til mye annet enn å se båtens plassering i sjøkartet.

Min Ipad har 36 wi-fi og GPS. men klarer seg med bare GPS for å oprettholde kartplotterfungsjonen. Prøvde den bare så vidt når vi sjøsatte båten, men for min del blir den bare et supplement og for at passasjerer i båten og kan følge med. Tror ikke det går an å ha kurs opp, og det synes jeg er en stor ulempe da jeg bestandig har det på plotteren. Men Ipad er veldig fin å planlegge seilas på hjemme eller i båten så klart. Skjermen har jo bra oppløsning, men den kunne ikke måle seg med Garminplotteren sin når det gjelder sollys og refleksjon. Zoom og pan kan jo være en utfordring om det er kvapsete sjø. Jeg kommer nok til å bruke den faste plotteren hovedsaklig til navigasjon. Ipad kan brukes av de andre og for planlegging

Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...