jepp. Startet 1.Mai.2012 Link til dette innlegget Startet 1.Mai.2012 Har en hvit båt som har fått små rust flekker. er det noen som har tips på hva man kan bruke for å få dette bort? Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 1.Mai.2012 Link til dette innlegget Svart 1.Mai.2012 Saltsyre er veldig effektivt på denslags. Påføres med pensel, la virke 10 minutt og skyll godt med rent vann. Bruk øyevern, gummihansker og gjerne også pustemaske. Saltsyre er sinte saker... Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
ebonita Svart 1.Mai.2012 Link til dette innlegget Svart 1.Mai.2012 Ja eller Oxalsyra. Säljs som pulver, slammas upp i lite vatten och läggs på med svamp. Finns ofta i t ex teak-rengöringsmedel. Supereffektivt! Sitér dette innlegget Link to post
hanto1 Svart 1.Mai.2012 Link til dette innlegget Svart 1.Mai.2012 Eller skrubbe godt med hugos.. Sitér dette innlegget Link to post
jensemann2 Svart 1.Mai.2012 Link til dette innlegget Svart 1.Mai.2012 hempel teak cleaner eller gelcoat cleaner! (oksalsyre) fungerer utmerket, og du slipper å skrubbe så mye;) Sitér dette innlegget Link to post
Komodo Svart 1.Mai.2012 Link til dette innlegget Svart 1.Mai.2012 Er rustflekkene i forbindelse med rustfrie/syrefaste beslag og skruer? I tilfelle anbefaler jeg deg å gå til Proffpartner, Tools eller en annen leverandør av sveiseutstyr og kjøpe syre av den typen som blir brukt for å syrevaske sveiser med. Da blir du kvitt generende rustrenner samtidig som de rustfrie delene får gjenopprettet et korrosjonsbestandig oksidsjikt Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
arkmarin Svart 1.Mai.2012 Link til dette innlegget Svart 1.Mai.2012 Biltemas Felgrens innholder oxalsyre og gjør en effektiv jobb. Koster kr 50 for en flaske som innholder en liter. Sitér dette innlegget Arnehttp://www.arkmarin.no/ Link to post
mateco Svart 1.Mai.2012 Link til dette innlegget Svart 1.Mai.2012 (redigert) ............. I tilfelle anbefaler jeg deg å gå til Proffpartner, Tools eller en annen leverandør av sveiseutstyr og kjøpe syre av den typen som blir brukt for å syrevaske sveiser med. Da blir du kvitt generende rustrenner samtidig som de rustfrie delene får gjenopprettet et korrosjonsbestandig oksidsjikt Helt enig med Komodo!!!! Bruk "sveisepasta" (passiviseringssyre) og ha rennende vann tilgjengelig! Bruk pensel med syntetisk bust og smør på flekkene. Rustflekkene forsvinner av seg selv i løpet av sekunder! Skyll så godt med vann! Beskytt øynene og bruk gummishansker !! Bjørn Redigert 1.Mai.2012 av mateco (see edit history) Sitér dette innlegget Jo mere man lærer jo mere kunnskap får man om hva man ikke vet !! Link to post
dante Svart 1.Mai.2012 Link til dette innlegget Svart 1.Mai.2012 Jeg hadde glemt en fastnøkkel på kassa til vinsjen på forrige båten over en vinter. Når denne ble fjernet var det et skikkelig "bilde" med rust etter fastnøkkelen. Forsøkte med mye rart først. Mener jeg endte opp med å benytte aceton på en fille - forsvant da med en gang. Sitér dette innlegget Link to post
Cruiseliner Svart 2.Mai.2012 Link til dette innlegget Svart 2.Mai.2012 Saltsyre er veldig effektivt på denslags. Påføres med pensel, la virke 10 minutt og skyll godt med rent vann. Bruk øyevern, gummihansker og gjerne også pustemaske. Saltsyre er sinte saker... Sikkert effektivt, men hvorfor gjøre det vanskeligere enn nødvendig? Autosol fjerner rustflekker enkelt. Hugos er også et alternativ. Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 2.Mai.2012 Link til dette innlegget Svart 2.Mai.2012 Saltsyre er da ikke vanskelig? Smør på, vent litt, spyl av! Enklere kan det knapt gjøres... Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Cruiseliner Svart 2.Mai.2012 Link til dette innlegget Svart 2.Mai.2012 Du påpeker det selv. Saltsyre er risikable saker, som forutsetter øyevern, gummihansker og pustemaske. Hvorfor styre med dette når du kan bruke Autosol sier nå jeg. Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 2.Mai.2012 Link til dette innlegget Svart 2.Mai.2012 Nei, valget er fritt. Selv pleier jeg ikke bruke noe videre med verneutstyr når jeg bruker saltsyre, men når man gir råd til andre er det greit å si hvordan det BØR gjøres.. Hos meg er saltsyren alltid med på vårpussen, bruker den til å fjerne rur på propell og evt rustrender samt misfarging langs vannlinjen. Så derfor synes jeg saltsyre er det enkleste. Autosol eller Hugos fungerer også, men det sliter på gelcoaeten og er mer arbeidskrevende enn syre. Så derfor var mitt forslag å bruke syre... Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Cruiseliner Svart 2.Mai.2012 Link til dette innlegget Svart 2.Mai.2012 Har du prøvd Autosol Waterline? I motsetning til vanlig Autosol er dette en geleaktig konsistens, spesielt beregnet på vannlinjen og er også effektiv mot rust. Enklere produkt å bruke enn dette finnes ikke. Skånsomt er det også. Med slike produkter tilgjengelig har jeg aldri forstått hvorfor noen tyr til saltsyre, men som du påpeker - valget er fritt. Sitér dette innlegget Link to post
mateco Svart 2.Mai.2012 Link til dette innlegget Svart 2.Mai.2012 Som Komodo skriver ovenfor så kan rustdannelsen være et resultat "rustfritt/syrefast" som allikevel "ruster" Rustflekker/rustrenner har alltid en kilde. Det kan blant annet være syrefaste komponenter som har mistet sitt beskyttende oksydbelegg, og da er det syre som gjelder. Syren vil da få igang den kjemiske prosessen som danner oksydbelegget slik at materialet igjen blir passivt. I tillegg så fjerner den flekker på gelcoaten. Autosol/Hugos og andre remedier vil fjerne flekkene på gelcoat, men vil ikke hindre nye rustdannelser. Finn kilden til rustdannelsen og behandle den. Syrefaste komponenter passiviseres med syre over tid (la syren virke 20-30 minutter). Passiviseringspastaen har en konsistens som gjør at den ikke renner av på vertikale flater (som tapetklister). Skift ut skruer/beslag som ruster med en materialkvalitet som tåler miljøet. Vanlig "rustfritt" L2/304 vil, over tid, ruste uansett. Benytt syrefast materialkvalitet, L4/316 (L) Sitér dette innlegget Jo mere man lærer jo mere kunnskap får man om hva man ikke vet !! Link to post
Komodo Svart 2.Mai.2012 Link til dette innlegget Svart 2.Mai.2012 Har du prøvd Autosol Waterline? I motsetning til vanlig Autosol er dette en geleaktig konsistens, spesielt beregnet på vannlinjen og er også effektiv mot rust. Hvor mye syre inneholder "Autosol Waterline" tro Rustflekker/rustrenner har alltid en kilde. Det kan blant annet være syrefaste komponenter som har mistet sitt beskyttende oksydbelegg, og da er det syre som gjelder. Syren vil da få igang den kjemiske prosessen som danner oksydbelegget slik at materialet igjen blir passivt. I tillegg så fjerner den flekker på gelcoaten. Autosol/Hugos og andre remedier vil fjerne flekkene på gelcoat, men vil ikke hindre nye rustdannelser. Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
Cruiseliner Svart 10.Mai.2012 Link til dette innlegget Svart 10.Mai.2012 Hvor mye syre inneholder "Autosol Waterline" tro Basert på hvor skånsomt produktet er, inneholder det ikke mye. Men du kan sikkert gi eksakt svar på dette. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.