Cannonfodder Startet 1.Mai.2012 Del på Facebook Startet 1.Mai.2012 Heisan, vi har en eldre (ca 1940 - 50) trebåt. Klinkebygd og med spanter. Motoren er en B48 sabb som er montert noenlunde midt i båten. Bortsett fra motoren er båten helt ribbet innvendig, og vi har aldri sett hvordan den har sett ut. Vi diskuterer om det er best og legge fast dekk i den eller lage litt større plikter så en lettere kan åpne opp for og lufte skroget. Men det slår meg at det helt sikkert sitter mye kompetanse på dette rundt omkring og derfor lurer jeg på om det er noen her som har bilder av motorkasser, plikter, innfesting av dekk mm, linker til egen prosjekttråder eller rett og slett gode råd ti hvordan dette skal løses. Det viille selvsagt vært greit om jeg kunne lagt ut et bilde her som viste båten innvendig men det glemte jeg å ta da jeg dro fra stedet båten står. (Dette kommer selvfølgelig siden) Sitér dette innlegget Link to post
Cannonfodder Svart 17.Mai.2012 Emnestarter Del på Facebook Svart 17.Mai.2012 Da kan vi skilte med bilder av farkosten. Vi har en plan om å lage løst dekk, dvs plikter, men vi har ingen ide om hvordan vi skal lage fundament for dette. Videre må vi bygge en motorkasse. Det vi håper en eller annen her på båtplassen kan bidra med er bilder av hvordan dette er løst i andre båter eller forklaring på hvordan vi bør legge opp dette. Det som er trehvitt er fra et tidligere restureringsprosjekt, og ikke nødvendigvis ikke den optimale løsningen. Vi er helt ferske i trebåt-verdenen, så ingen forklaring er for triviel Sitér dette innlegget Link to post
valvolainen Svart 18.Mai.2012 Del på Facebook Svart 18.Mai.2012 Løse tiljer er tingen. Lett og komme til under! Motorkasse har jeg laget enkelt med 9MM kryssfiner og glassmatte. Kan godt kutte glassmatte men gå opp i platetykkelse. Husk å dimensjoner for evt dynastart hvis dere har planer om det. Sitér dette innlegget Link to post
valvolainen Svart 18.Mai.2012 Del på Facebook Svart 18.Mai.2012 Fundament til tiljene kan gjøres på flere måter. Jeg ville kanskje gått for 19mm vannfast kryssfiner, skjære til slik at de hviler i kjølsvinet, og festes i spantene. Husk å lage små inverterte hjørner (i mangel av fagutrykk) langs kjølsvinet slik at vann og slikt kan bevege seg noenlunde fritt rundt i båten. Finerplatene kan festes ved siden av spantene, jeg er usikker på om de bør hvile på selve spantene. Husk forboring i plate og spant. For å finne riktig høyde ville jeg brukt et par snorer, fra baug til akter. Flott lita snekke dette, Håper dere legger ut en worklog (med masse bilder!) her etterhvert som arbeidet skrider frem:=) Hva slags motor sitter i den? Har forøvrig noen bilder av motorkassebygg i vedlikeholdstråden min, er ikke helt ferdig med motorkasse, (eller noe annet for den saks skyld.) men skal få oppdatert tråden med nye freshe bilder når arbeidet skrider frem. Sitér dette innlegget Link to post
Dinamo Svart 18.Mai.2012 Del på Facebook Svart 18.Mai.2012 Jau dette var snop! Ei snekke med Sabb B - 4-5 Hk oppfyringsmotor :yesnod: Dynastarter er nevnt, men den kan ikkje vera aktuell på ein slik motor, men mi erfaring tilseier at du skal vera VELDIG forsiktig med dynamo i det heile, fordi den tar altfor mykje krefter frå propellen. Dette skal bli artig å følja med på Magne Sitér dette innlegget Link to post
Cannonfodder Svart 18.Mai.2012 Emnestarter Del på Facebook Svart 18.Mai.2012 (redigert) Da har vi så smått startet: Edit: Vi kommer nok til å ha motoren så orginal som mulig, verken starter eller dynamo. Redigert 18.Mai.2012 av Cannonfodder (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Cannonfodder Svart 3.Juli.2012 Emnestarter Del på Facebook Svart 3.Juli.2012 Da er motoren skrudd sammen, så gjenstår bare og starte den opp. Sitter å tenker på en histore John Giæver skrev som heter "Løpsk jævel av støpjern" eller noe i den duren Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.