SteinarK Startet 1.Mai.2012 Del på Facebook Startet 1.Mai.2012 Trenger litt hjelp fra noen som er mer kyndige på dieselmotorer enn undertegnede... Har en D1-30 i seilbåten, den er på sin 3. sesong og har så langt 170 driftstimer, altså bortimot ny. De to forrige sesongene har den vært helt problemfri. Jeg har fast propell og har tidligere fått 2800 omdr/min på max. Ligger på 2400 på marsj. Har hatt høstservice og vinterkonservering av LaSa hvert år. I år er imidlertid ikke alt helt på stell. Har vært på fire turer med båten så langt og hver gang kommer det etter 20-30 minutters gange ved marsjfart relativt store mengder hvit eksos, synlig i en jevn stripe 4-5 meter bak båten før den løser seg opp. Ved redusert turtall (2000 omdr) forsvinner eksosen. Det er også mer vibrasjon i motoren enn jeg husker fra i fjor og den har en "skarpere" klang med tydeligere lyd fra motoren gjennom eksosen. Det ser ut som det kommer nok kjøling ut fra mengden sjøvann den "spytter" ut. I dag sjekket jeg litt videre og fant: Impeller ok. Oljenivå litt høyt (ca 1 cm over max på peilepinnen), sjøvannsfilter ok. Max omdreininger er nå 2600 i stedet for 2800 og jeg er også ganske sikker på jeg hører mer fra drevet når båten går under seil enn jeg hørte før. Har fast propell, så lyden av propellen/drevet er lett hørbar i kabinen når vi seiler. Dessuten ser det ikke ut som den gir fra seg synlig eksos når jeg setter motoren i fri, selv om jeg kjører den til max. Båten har vært på sjøen i vinter og jeg har enda ikke tatt den opp for stell i år. Om det har dannet seg groe i sjøvannsinntaket eller om det har kommet mye rur på propellen kan jo dette være mulige kilder til problemer. Er det annet jeg imidlertid kan sjekke før jeg tar båten opp? Sitér dette innlegget Link to post
baatsman Svart 1.Mai.2012 Del på Facebook Svart 1.Mai.2012 Et eller annet som stenger for kjølevanninntaket. Ta og skru av slangen som går opp i sjøvannsfilteret. Blås hardt. da bør du få ut eventuel skit ut av drev. Regner med at motorlyden er hardere. Sitér dette innlegget Vi sees! Link to post
Bitteliten Svart 1.Mai.2012 Del på Facebook Svart 1.Mai.2012 Klart symptom på dårlig kjøling. Sjekk sjøvannsinntaket. Om det er ok, sjekk varmeveksler. Olje over maks er ikke bra. Sug ut. Men det har neppe noe med hvit røyk å gjøre. Sitér dette innlegget Link to post
SteinarK Svart 1.Mai.2012 Emnestarter Del på Facebook Svart 1.Mai.2012 Ok, jeg prøver baatsmans prosedyre neste gang. Hvordan sjekker jeg best varmeveksleren (for dummies...)? Sitér dette innlegget Link to post
TomEik Svart 2.Mai.2012 Del på Facebook Svart 2.Mai.2012 Jeg har samme motor og har også opplevd kjøleproblemer. Til meg var impelleren gåen og mistet noen vinger. Anbefaler deg å sjekke impeller først og evt skifte hvis den mangler vinger. Vingene som var forsvunnet fant jeg igjen i varmeveksleren, samt at den var full av små skjell i hullene. Så det var rart det rant vann igjennom. Pirket opp hullene forsiktig for å ikke skade varmeveksleren og siden har jeg ikke hatt problemer med røyk. Hvis du finner impellerhuset frem på motoren kan du følge slange fra toppen av den og opp til toppen av motoren på høyreside. Der den går inn er varmeveksleren. Jeg måtte skru av ekspansjontanken for å komme til. Det litt krøkktte til å skru av lokket på varmeveksleren, men det gikk eller litt fomling. Men vær forsiktig, mener å huske den var laget i plast. Sitér dette innlegget Link to post
Bitteliten Svart 2.Mai.2012 Del på Facebook Svart 2.Mai.2012 Varmeveksler er nr 1 http://www.marinepartseurope.com/en/volvo-penta-explodedview-7746500-26-8337.aspx Fra marinepartseuerope.com. Sprengskisser og deler til alle vp motorer Sitér dette innlegget Link to post
Draug1 Svart 2.Mai.2012 Del på Facebook Svart 2.Mai.2012 (redigert) Om det ikke er varmevekselen har du feilen her: tett "vannkappe" Vet ikke hva denne delen heter, men det er her kjølevannet forenes med eksosen. Innvendig er det flere mindere hull hvor vannet blir sprøytet inn i eksosen. Disse ruster/soter igjen. I følge et Volvo verksted jeg oppsøkte i Malmø, var det dette som fikk "alle" pentamotorer til å lage røyk. Varer max 4 år ifølge dem. Byttet på min, ikke tegn til røyk etterpå. Lett jobb, 4 skruer og løsne en slangeklemme. Ca. 1700,- svenske pesetas. Redigert 2.Mai.2012 av Draug1 (see edit history) Sitér dette innlegget Born to sail,forced to work. ...............Hjemmeside: Link to post
SteinarK Svart 24.Mai.2012 Emnestarter Del på Facebook Svart 24.Mai.2012 Status på denne siden sist er at jeg hadde båten oppe forrige helg for stoffing osv. Propellen hadde masse rur (tror ikke Jotun sitt drevstoff er noe å satse på) og det var også noe rur og skjell i kjølevannsinntaket. Jeg hadde forhåpninger om at dette skulle være årsaken, men da vi tok en ettermiddagstur i godværet i går var røyken der fortsatt. Neste nå blir å åpne varmeveksleren, men da må jeg ha litt tid på brygga. Tør ikke gjøre det når vi er på tur i tilfelle noe ikke lar seg skru sammen igjen... Slik jeg forstår det, er ikke dette direkte farlig så lenge jeg ikke får noe alarm om overoppheting i alle fall. Sitér dette innlegget Link to post
SteinarK Svart 27.Mai.2012 Emnestarter Del på Facebook Svart 27.Mai.2012 Siste i dag: Betydelig mye mer røyk enn før og nå også tydelig mindre kjølevann som går gjennom. Avbrøt turen vi hadde tenkt oss på for å gå til ei brygge for å undersøke nærmere. Fikk skrudd opp varmeveksleren, den så grei ut, bare et par småskjell totalt og ikke nok til å forklare manglende kjøling. Sjekket på nytt sjøvannsfilter og impeller, uten resultat. Prøvde å blåse gjennom systemet begge veier fra impellerhuset, det virker ikke som det er noe spesielt som hindrer vanngangen. Eneste jeg står igjen med da er en teori om at impelleren ikke drar rundt som den skal. Virker som jeg må ringe La-Sa på tirsdag :( Noen andre forslag? Sitér dette innlegget Link to post
Bitteliten Svart 27.Mai.2012 Del på Facebook Svart 27.Mai.2012 (redigert) Om du har seildrev kan det være tett sjøvannsinntak Redigert 27.Mai.2012 av Bitteliten (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
SteinarK Svart 27.Mai.2012 Emnestarter Del på Facebook Svart 27.Mai.2012 Ja, det virker mest sannsynlig. Jeg prøvde å pirke opp i drevet da båten var på land og fikk ut litt skjell, men jeg vet ikke om jeg nødvendigvis fikk ut alt. Om noen skjell lå løst inne i drevet kan de jo suges opp mot kuleventilen. Hvordan kan jeg i tilfelle få renset drevet helt? Sitér dette innlegget Link to post
Pjolter Svart 27.Mai.2012 Del på Facebook Svart 27.Mai.2012 Sjekk at sjøvannsinntaket står helt åpent! Sitér dette innlegget I`!;I`m still confused, but on a higher level. FJORD 38 AC • Polar 20 Vp http://www.home.no/pjolter Link to post
SteinarK Svart 28.Mai.2012 Emnestarter Del på Facebook Svart 28.Mai.2012 Ja, det står så åpent som jeg får det. Tok en ny runde med blåsing i dag, blåste og blåste fra sjøvannsfilteret og gjennom drevet. Når jeg kjører motoren nå (på tomgang vel og merke) ser det ut som det kommer betydelig mer kjølvann. Jeg synes motorlyden fortsatt er litt hard, men det kan jeg ikke si sikkert. Virker i første omgang nå som problemet har å gjøre med vanninntaket i drevet i alle fall. Sitér dette innlegget Link to post
Bitteliten Svart 28.Mai.2012 Del på Facebook Svart 28.Mai.2012 Kjent problem dette her. Har hørt om folk som staker opp med stakefjær. Vil tro de da staker fra under sjøvannsfilteret Sitér dette innlegget Link to post
baatsman Svart 28.Mai.2012 Del på Facebook Svart 28.Mai.2012 Bruk stakefjær som Bitteliten skriver, og fortsett og blås. Jeg brukte pumpe. Sitér dette innlegget Vi sees! Link to post
SteinarK Svart 28.Mai.2012 Emnestarter Del på Facebook Svart 28.Mai.2012 Tror nok problemet er mer eller mindre identifisert. På motor på vei til havna i ettmiddag kunne jeg nå kjøre med høyt turtall uten røyk, kun litt antydning når jeg testet maks turtall en liten periode. Ingen tvil om at det nå kom mer kjølevann også. Stakefjær er satt opp på handlelista til neste ClasOhlson-besøk! Skal dessuten se om jeg kan bruke gummibåtpumpa på båten til å blåse ut større mengder luft enn jeg klarer selv! Sitér dette innlegget Link to post
Bitteliten Svart 28.Mai.2012 Del på Facebook Svart 28.Mai.2012 Lurer på om sånn oppvaskmaskintablett kan gjøre susen her. Et par sånne over natta. Sitér dette innlegget Link to post
SteinarK Svart 28.Mai.2012 Emnestarter Del på Facebook Svart 28.Mai.2012 Eventuelt plumbo?? Sitér dette innlegget Link to post
SteinarK Svart 28.Mai.2012 Emnestarter Del på Facebook Svart 28.Mai.2012 Så forresten denne http://www.clasohlson.com/no/Avløps--og-rørrenser/Pr308666000 på clasern nå som kanskje kan ha noe for seg. Er det noen som har erfaring med en slik sak? Sitér dette innlegget Link to post
JGH Svart 28.Mai.2012 Del på Facebook Svart 28.Mai.2012 Har det samme med min Yanmar, litt hvit røyk som kommer ut. Hvor skal eventuelle oppvasktabletter puttes? I sjøvannsfilteret? Prøver det enkleste først. Sitér dette innlegget BOAT = Bail Out Another Thousand Link to post
:båt1 Svart 28.Mai.2012 Del på Facebook Svart 28.Mai.2012 kaustisk soda??? Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.