Jump to content

Hvit eksos fra VP D1-30


SteinarK

Recommended Posts

Trenger litt hjelp fra noen som er mer kyndige på dieselmotorer enn undertegnede...

 

Har en D1-30 i seilbåten, den er på sin 3. sesong og har så langt 170 driftstimer, altså bortimot ny. De to forrige sesongene har den vært helt problemfri. Jeg har fast propell og har tidligere fått 2800 omdr/min på max. Ligger på 2400 på marsj. Har hatt høstservice og vinterkonservering av LaSa hvert år.

 

I år er imidlertid ikke alt helt på stell. Har vært på fire turer med båten så langt og hver gang kommer det etter 20-30 minutters gange ved marsjfart relativt store mengder hvit eksos, synlig i en jevn stripe 4-5 meter bak båten før den løser seg opp. Ved redusert turtall (2000 omdr) forsvinner eksosen.

 

Det er også mer vibrasjon i motoren enn jeg husker fra i fjor og den har en "skarpere" klang med tydeligere lyd fra motoren gjennom eksosen. Det ser ut som det kommer nok kjøling ut fra mengden sjøvann den "spytter" ut.

 

I dag sjekket jeg litt videre og fant: Impeller ok. Oljenivå litt høyt (ca 1 cm over max på peilepinnen), sjøvannsfilter ok. Max omdreininger er nå 2600 i stedet for 2800 og jeg er også ganske sikker på jeg hører mer fra drevet når båten går under seil enn jeg hørte før. Har fast propell, så lyden av propellen/drevet er lett hørbar i kabinen når vi seiler. Dessuten ser det ikke ut som den gir fra seg synlig eksos når jeg setter motoren i fri, selv om jeg kjører den til max.

 

Båten har vært på sjøen i vinter og jeg har enda ikke tatt den opp for stell i år. Om det har dannet seg groe i sjøvannsinntaket eller om det har kommet mye rur på propellen kan jo dette være mulige kilder til problemer. Er det annet jeg imidlertid kan sjekke før jeg tar båten opp?

Link to post

Jeg har samme motor og har også opplevd kjøleproblemer.

 

Til meg var impelleren gåen og mistet noen vinger. Anbefaler deg å sjekke impeller først og evt skifte hvis den mangler vinger.

 

Vingene som var forsvunnet fant jeg igjen i varmeveksleren, samt at den var full av små skjell i hullene. Så det var rart det rant vann igjennom. Pirket opp hullene forsiktig for å ikke skade varmeveksleren og siden har jeg ikke hatt problemer med røyk.

 

Hvis du finner impellerhuset frem på motoren kan du følge slange fra toppen av den og opp til toppen av motoren på høyreside. Der den går inn er varmeveksleren. Jeg måtte skru av ekspansjontanken for å komme til. Det litt krøkktte til å skru av lokket på varmeveksleren, men det gikk eller litt fomling. Men vær forsiktig, mener å huske den var laget i plast.

Link to post

Om det ikke er varmevekselen har du feilen her: tett "vannkappe"

Vet ikke hva denne delen heter, men det er her kjølevannet forenes med eksosen. Innvendig er det flere mindere hull hvor vannet blir sprøytet inn i eksosen. Disse ruster/soter igjen.

I følge et Volvo verksted jeg oppsøkte i Malmø, var det dette som fikk "alle" pentamotorer til å lage røyk.

Varer max 4 år ifølge dem. Byttet på min, ikke tegn til røyk etterpå.

Lett jobb, 4 skruer og løsne en slangeklemme. Ca. 1700,- svenske pesetas.

Redigert av Draug1 (see edit history)
Born to sail,forced to work. ...............Hjemmeside:
Link to post
  • 4 uker senere...

Status på denne siden sist er at jeg hadde båten oppe forrige helg for stoffing osv. Propellen hadde masse rur (tror ikke Jotun sitt drevstoff er noe å satse på) og det var også noe rur og skjell i kjølevannsinntaket. Jeg hadde forhåpninger om at dette skulle være årsaken, men da vi tok en ettermiddagstur i godværet i går var røyken der fortsatt.

 

Neste nå blir å åpne varmeveksleren, men da må jeg ha litt tid på brygga. Tør ikke gjøre det når vi er på tur i tilfelle noe ikke lar seg skru sammen igjen...

 

Slik jeg forstår det, er ikke dette direkte farlig så lenge jeg ikke får noe alarm om overoppheting i alle fall.

Link to post

Siste i dag: Betydelig mye mer røyk enn før og nå også tydelig mindre kjølevann som går gjennom. Avbrøt turen vi hadde tenkt oss på for å gå til ei brygge for å undersøke nærmere. Fikk skrudd opp varmeveksleren, den så grei ut, bare et par småskjell totalt og ikke nok til å forklare manglende kjøling. Sjekket på nytt sjøvannsfilter og impeller, uten resultat. Prøvde å blåse gjennom systemet begge veier fra impellerhuset, det virker ikke som det er noe spesielt som hindrer vanngangen.

 

Eneste jeg står igjen med da er en teori om at impelleren ikke drar rundt som den skal. Virker som jeg må ringe La-Sa på tirsdag :( Noen andre forslag?

Link to post

Ja, det virker mest sannsynlig. Jeg prøvde å pirke opp i drevet da båten var på land og fikk ut litt skjell, men jeg vet ikke om jeg nødvendigvis fikk ut alt. Om noen skjell lå løst inne i drevet kan de jo suges opp mot kuleventilen. Hvordan kan jeg i tilfelle få renset drevet helt?

Link to post

Ja, det står så åpent som jeg får det. Tok en ny runde med blåsing i dag, blåste og blåste fra sjøvannsfilteret og gjennom drevet. Når jeg kjører motoren nå (på tomgang vel og merke) ser det ut som det kommer betydelig mer kjølvann. Jeg synes motorlyden fortsatt er litt hard, men det kan jeg ikke si sikkert. Virker i første omgang nå som problemet har å gjøre med vanninntaket i drevet i alle fall.

Link to post

Tror nok problemet er mer eller mindre identifisert. På motor på vei til havna i ettmiddag kunne jeg nå kjøre med høyt turtall uten røyk, kun litt antydning når jeg testet maks turtall en liten periode. Ingen tvil om at det nå kom mer kjølevann også. Stakefjær er satt opp på handlelista til neste ClasOhlson-besøk!

 

Skal dessuten se om jeg kan bruke gummibåtpumpa på båten til å blåse ut større mengder luft enn jeg klarer selv!

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...