Jump to content

Nytt batteri for start + baugpropell


BingoBonzo

Recommended Posts

Har lest en del av trådene rundt temaet, men ønsker å bringe opp min lille utfordring uansett.

 

Nåsituasjon:

- 3 stk batterier, delt via hovedbryter 1+2, som server alt ombord

- Når jeg bruker baugpropellen (SP40) så piper batterialarmen (lite strøm) og plotter/tv/osv. kutter

- Lader (husker ikke merke) lader pt. kun batteribank 1 + 2, har ledig uttak for startbatteri

 

Ønskesituasjon?:

- Montere nytt batteri

- Koble det nye batteriet til laderens "startbatteri" uttak

- Koble startmotor/nøkkel (Volvo Penta D4-260) til nytt batteri

- Koble SP40 baugpropell til nytt batteri

- Nok kraft til baugpropell og startmotor

 

Hva må gjøres?

- Strekke kabler fra nytt batteri til laderens startbatteri uttak

- Koble SP40 sine kabler til nytt batteri

- Koble kablene til VP sin "nøkkel" til nytt batteri???

 

Ting jeg lurer på?

- Hvordan kobler jeg slik at startmotor henter strøm fra nytt batteri?

- Er dette en grei løsning?

- Andre løsninger som er enklere?

- Andre løsninger som er bedre?

 

På forhånd takk for innspill og kommentarer!

Redigert av BingoBonzo (see edit history)

Nord West 370 Coupe - Selges, klikk her

Joda 370 Sport - Solgt

Nor-Dan Searider 820W - Solgt

Bavaria 34 Sport HT - Solgt

Link to post

Jeg opplevde samme "problemer" som deg tidligere. Beholdt alt det gamle som det var, men monterte 1 stk. optima batteri rett ved baugpropellen, samt 1 stk. 12V - 12 V lader mellom dette og startbatteriet. Baugpropellbatteriet har da sin egen lader, samtidig så påvirker ikke bruk av baugpropell resten av el.opplegget. Resultatet er at baugpropell kan brukes uten at noe annet i båten påvirkes, samtidig ble effekten av baugpropellen bedre. Bør nevne at jeg også monterte en manuell lett tilgjengelig bryter mellom optima batteriet og baugpropellen. Optimabatteriet brukes jo bare i korte øyeblikk, og det er oftest fulladet etter noen minutter. I en "krisesituasjon" så kan jeg enkelt kople forbi laderen, og da har jeg plutselig et ekstra toppladet starbatteri hvis jeg noeen gang opplever at resten av båtens batterier "svikter".

Redigert av terron (see edit history)
Link to post

Jeg ville ha sjekket forbruks batteriene, de høres defekte ut. Eller dårlig kontakter/koblingspunkter.

Mål også at alle batteriene blir ladet, når motoren sviver.

Dette har sikkert fungert fint før, og en baugpropell burde ikke tappe så mye av 2 batterier, at det har så stor

innvirkning på andre ting.

Jeg har kun 1 start, og 1 forbruksbatteri, og dette funker fint sammen med baugpropell.

 

 

(Ellers kan du også gjøre som Terron sier, men ville bare hatt et lite batteri i serie som en buffer helt ved baugpropell.)

 

Har du ei skisse av koblingene?

Link to post
  • 5 uker senere...

Da har jeg kjøpt nye batterier (og fått testet bittelitt). Det ser mye bedre ut nå, og kan bruke baugpropellen uten at annet utstyr slår seg av!

 

Bare et kjapt kontrollspørsmål: Lite batteri i serie ved baugprop; hvordan blir det med lading av dette batteriet og i forhold til resten av batteriebanken?

Hvor stort skal det lille batteriet være? Hvordan skal man eventuelt koble det?

Nord West 370 Coupe - Selges, klikk her

Joda 370 Sport - Solgt

Nor-Dan Searider 820W - Solgt

Bavaria 34 Sport HT - Solgt

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...