Jump to content

Zinkanoder. Ikke for mange?


Trude III

Recommended Posts

:smiley:

 

Hei,

 

På min båt er det en anode som som er skrudd fast i mutteren til propellen. 30cm unna er det en stor akselanode. Er dette nødvendig? Kanskje det tilogmed fører til hurtigere tæring av den lille mutteranoden. Vil ikke den store akselanoden beskytte propellen også?

Jeg er litt i tvil her :confused:

 

Nå kan man merke at det går mot lysere tider! :smiley:

 

 

Hilsen Harald L

Trude III

Link to post
  Harald L skrev:

Kanskje det tilogmed fører til hurtigere tæring av den lille mutteranoden. Vil ikke den store akselanoden beskytte propellen også?

Det viktige er overflateareal på sinken og dernest volum/vekt dvs. mengde sink å tære på. Jo mere desto bedre. Inntil en gitt grense, naturligvis. :yesnod:

I've always been crazy, it has kept me from going insane.
vimpel_entusiast_signatur.gif

www.baatjuss.no  |  www.judiciumblawg.no

Link to post

Hei Harald L

For at anoden skal virke optimalt bør den fysisk være i nærheten av gjenstanden som skal beskyttes samt at det må være god elektrisk kontakt mellom anoden og beskyttet material. Hvis den ene anoden tæres fortere enn den andre kan det ha forskjellige årsaker. Propellen din er sannsynligvis av bronse, mens akslingen er stål. Bronsen er mer eldel enn stål og den vil "spise" raskere av anoden (mer galvanisk strøm). Overflatearealet til de forskjellige materialene spiller også inn. Dersom alt anodematerial tæres bort, er den en fare for at propellen vil tære på akselen. Jeg ville beholdt begge anoder, en for mye er bedre enn en for lite.

 

/M

/MS

Link to post

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn


×
×
  • Create New...