Trude III Posted January 19, 2005 Share Posted January 19, 2005 Hei, På min båt er det en anode som som er skrudd fast i mutteren til propellen. 30cm unna er det en stor akselanode. Er dette nødvendig? Kanskje det tilogmed fører til hurtigere tæring av den lille mutteranoden. Vil ikke den store akselanoden beskytte propellen også? Jeg er litt i tvil her Nå kan man merke at det går mot lysere tider! Hilsen Harald L Quote Trude III Link to post
Skipper Worse Posted January 19, 2005 Share Posted January 19, 2005 Kanskje det tilogmed fører til hurtigere tæring av den lille mutteranoden. Vil ikke den store akselanoden beskytte propellen også? Det viktige er overflateareal på sinken og dernest volum/vekt dvs. mengde sink å tære på. Jo mere desto bedre. Inntil en gitt grense, naturligvis. Quote I've always been crazy, it has kept me from going insane. www.baatjuss.no | www.judiciumblawg.no Link to post
Jonette Posted January 19, 2005 Share Posted January 19, 2005 Hei Harald L For at anoden skal virke optimalt bør den fysisk være i nærheten av gjenstanden som skal beskyttes samt at det må være god elektrisk kontakt mellom anoden og beskyttet material. Hvis den ene anoden tæres fortere enn den andre kan det ha forskjellige årsaker. Propellen din er sannsynligvis av bronse, mens akslingen er stål. Bronsen er mer eldel enn stål og den vil "spise" raskere av anoden (mer galvanisk strøm). Overflatearealet til de forskjellige materialene spiller også inn. Dersom alt anodematerial tæres bort, er den en fare for at propellen vil tære på akselen. Jeg ville beholdt begge anoder, en for mye er bedre enn en for lite. /M Quote /MS Link to post
Trude III Posted January 19, 2005 Author Share Posted January 19, 2005 OK, Tror jeg beholder begge anodene ! Skal ligge i boblehavn neste vinter så jeg håper bare den lille holder til jeg "går opp" i mai. Takk for svarene ! Hilsen Harald L Quote Trude III Link to post
eysteind Posted January 19, 2005 Share Posted January 19, 2005 Vet noen om hvor man kjøper denne lille sinken som man skrur på propellakslingen? Trenger dette til Sollux`n. Hadde igrunn tenkt å skifte den i fjor, men fant ikke ny i tide. Men det gikk bra. Har fortsatt litt igjen... Quote Link to post
Ludde Posted January 19, 2005 Share Posted January 19, 2005 Maritim har en mengde slike på denne siden: http://www.maritim.no/ontime_search.asp?id...3100&thumbs=Nei Quote Hilsen Ludde Link to post
Recommended Posts
Join the conversation
You can write a topic or comment now, it will be posted after you have registered. If you have an account, sign in now to post with your account.