Jump to content

Har fått ny båtplass, bryggelangs. Lett å legge til?


Sjøogvind

Recommended Posts

Hei!

Du forteller ikke hva slags båt du har.

Jeg har hatt longsideplass i havna noen år og har to maskiner og manøvrere med. Jeg gikk inn på spring. Dvs at jeg fortøyde forutt og brukte maskiner og tau slik at akterenden gled pent mot brygga.

Hadde da fortøyd med spring slik at skuta lå støtt i all slags vær.

Om du kun har en maskin gjør du det samme.

Jeg måtte inn i havna og snu før jeg gikk inn til båtplassen. Du finner en grei måte med litt trening.


Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16.
vimpel_entusiast_signatur.gif

Link to post

Går greit alene men litt enklere når en er to mindre løping frem og tilbake :sweat:

Liten artikkel her http://www.batmagasi...10?OpenDocument

 

Kjøring i spring er alt for lite utbredt som metode for å legge fritidsbåter til kai. Få i land et tau som rekker til et fast punkt på brygga, aktenfor midten av båten og tilbake til kryssholtet. Kjør forover med dette tauet fast, og du har all verdens tid til å feste resten av fortøyningslinene. Uansett hvordan det blåser, og uansett hvor trang det er. Du kan til og med ta deg tid til en prat på brygga mens båten passer seg selv i springet.

Det høres enkelt ut, men det er skremmende mange som legger til på "sin egen" måte. Helt greit under snille værforhold men om det blåser opp litt blir det å halte seg til kai med armer og bein, folk som haler i tamper og høylydte "hopp, kjerring!" og verre ukvemsord. Sett et spring, gå forover og la springet presse båten mot brygga. Da blir tillegging og fortøyning en positiv opplevelse for alle om bord.

Redigert av LALUNA II (see edit history)

 Ha en flott dag på sjøen med gode venner

Laluna II på Marinetraffic via I-AIS

Link to post

Litt styr å gjøre det alene om det ikke er folk på kaia som hjelper til, men det går.

 

Til kai alene, med moderat vind vekk fra kai.

Jeg setter springet når jeg legger til, fra kryssholdtet sånn ca midtskips og ikke det i baugen.

Er det fortøynings ringer på kaia, må jeg hoppe på land, tre tauet gjennom ringen og komme meg ombord raskt før skuta siger fra kaia igjen. Ett par meter slakk i fortøyningen, sett roret så baugen prøver å trekke seg ut fra brygga tomgang++ på motor og skuta siger sakte men sikkert inn til kai. Husk å fendre godt.

 

Fra kai alene. Med moderat vind mot kai.

Setter da springet fra kryssholdet i baugen. Ett par solide kulefendre i baugen der jeg regner med at baugen treffer kaia. slipp alle andre fortøyninger. Sett roret, så baugen går inn mot kaia. Motor i gear på tomgang. Sjekk at fendrene er riktig plassert, øk turtall til tomgang++. Når båten har vridd seg nesten 90 grader ut fra kaia, setter jeg gear i fri, raskt frem i baugen tar springet og bakker ut.

Så lenge det ikke blir baklash i tauverket, fungerer det greit.

 

Har ikke prøvd i kraftig vind, vil tro 10sek er maks for mitt vedkommende.

Blåser det noe mer blir jeg med mitt vindfang liggende.

MEDLEM I KNBF

VP41a. I love "Smoke on the water". Song performed by Deep Purple. Smoke produced by VP

Link to post

Trenger ikke bruke noen knute. Dra tauet fra kryssbolt på egen båt gjennom forntøyningspunkt på land og tilbake til båten. Der bruker du kryssbolten og surer tauet på vanlig måte med ålagge en løkke som du vrir og en ny løkke som du vrir tilsvarende på den andre bolten. ( dårlig forklart..) Stor fordel å ikke ha enden på brygga for da slipper du å hoppe fra bord og tilbake igjen.

Link to post

Spring er greit nok til sitt bruk. Men er en alene er ikke dette alltid like enkelt vist det ikke er montert pullerter på "kaia". Er det pullert å bruke er det bare å la springet ligge klart fra båten og akterover og så hive tauet med løkke (eller enkelt pålestikk) opp over pullert. Å forlate båten når en er alene er ikke alltid like morsomt vist det blåser den ene eller den andre veien. Disse øyene en i de senere tider har montert er ikke like greit å hanskes med alene vist en ikke når fram til disse fra båten.

 

Å ha fokus på alle disse Duppedittene som "Dykker" nevner fratar en for den totale oversikten i ett kritisk øyeblikk vist en er alene.

The old don't have to worry about avoiding temptation. When you're old temptation avoids you.

Link to post

Å ha fokus på alle disse Duppedittene som "Dykker" nevner fratar en for den totale oversikten i ett kritisk øyeblikk vist en er alene.

 

Duppedittene er greie å ha hvis man virkelig trenger dem (fjernkontrollen til thrustere). Vet at mange overhode ikke vil bruke slike ting, men jeg bruker det som er tilgjengelig

(har man først ABS-bremser på bilen, kobler man dem vel ikke bort for å pumpebremse på gamlemåten).

 

Men som jeg nevnte, så bruker jeg stort sett spring når jeg legger til longside. :yesnod:

 

 

 

Link to post

(har man først ABS-bremser på bilen, kobler man dem vel ikke bort for å pumpebremse på gamlemåten).

Forskjellen er jo at med ABS så bruker jeg beina og har fokus der det hører hjemme med armer og hode :thumbsup:

The old don't have to worry about avoiding temptation. When you're old temptation avoids you.

Link to post

Husker godt han som stod å trykket på fjernkontrollen, om og om igjen, og forstod ikke hvorfor baupropellen ikke gikk. Mens det akterut raste ut med kejetting fra dreggen,som han stod og slapp ut.

Så da han fant ut av det, kom dreggen opp igjen og han kom ut med en ny fjernkontroll,

Da gikk ankeret ut i bauen og landet på kaien., mens han banna stygt.

:giggle::lol:

Vi hadde noe å snakke om den kvelden. :thumbsup:

Redigert av Careka (see edit history)

Det eneste du vil angre på at du har gjort, er alt det du ikke gjorde. "Do it to day."

Medlem av: Ankerdrammens Venner. OCC,ESF,CMID, NFS & SYC.

http://lagoon380careka.blogspot.com/

Link to post

Sorry, den var jeg ikke helt med på Mulligan?

 

Sett en taustump fra ytre enden av speilen i 45 graders vinkel akterover, gjennom fortøyningsgods på kaia og tilbake til båten. Knyt løs resten av fortøyninger og gi godt med pådrag. Båten svinger rett ut fra kaia.

Er tauet langt nok kan du ved hjelp av roret gå sidelengs ut. Fullt sett med trøstere til 20 kroner.

Wannabe kapteiner har spring forut for å gå fra.

Link to post

Sett en taustump fra ytre enden av speilen i 45 graders vinkel akterover, gjennom fortøyningsgods på kaia og tilbake til båten.

 

Standard prosedyre hos meg ved tillegging longside. Jeg har laget med en tamp på 3-4 meter med spleiset løkke i begge ender. Legger denne over kryssholtet akterut, trer enden rundt ring eller påle på kaien og tilbake på kryssholtet. Da er det bare å sette i gear forover. legge over roret mot land og båten presses fint inntil kaien. Da har jeg god tid til å fortøye forut før jeg igjen frier ut og stopper motoren. Elegant og grei løsning...

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post

Så en som la til med en mindre HR på den måten i Grebbestad for ett pa år siden. Han hadde ett eller annet snap system for krok og tauverk på båtshaka.

Bakket opp mot flytebrygga, Båtshaken bort til fortøyningsringen "klikk"da var fortøyningstauet festet. Roret over og båten seg stille og rolig inn til kaia. Først DA reiste han seg opp fra sittebrønnen. Elegant.

MEDLEM I KNBF

VP41a. I love "Smoke on the water". Song performed by Deep Purple. Smoke produced by VP

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...