Jump to content

Hvordan kan jeg koble ut hengerbremsen?

larsen2000

Recommended Posts

Jeg har båt på henger og rygger opp en bakke etter hver gangs bruk. Bremsen slår inn for fullt (bremser 10-15% bakover), så skulle gjerne hatt en måte å frikoble bremsen på, og helst da gjort i en håndvending. Se bilde. Er det noen som har erfaring på hvordan det kan gjøres enklest mulig? Finnes det et system hvor man feks kan vippe ned et sperrestag så ikke bremsen trykkes inn slik som på eldre hengere? Slik det er nå er det også tungvint når jeg skal hekte av båten. Må sette på håndbrekk på henger og trille bilen litt fremover for å unngå at hengeren slår inn i bilen når jeg kobler den av kula. Tips mottas med takk!

henger.jpg

skru av gjengestanga som går bak til bremsene, denne kan du ta med en ~17mm og rørtang. Da vil ikke påløpet slå inn bremsene. Men dette er jo ikke noe enkel måte (typ håndvending)

Problemet med bremser som 'går av av seg selv' er at står du i en bratt motbakke må du først utligne vekta av hengeren med last, så må du tilføre enda mer kraft før bremsene slipper. Holdt på å svi av en clutch slik da jeg rygget et lass med ved på ̃ 1.5tonn. Hvis du klarer å holde jevn fart bakover burde det ikke være et problem, men hvis bakken svinger såpass at du må ta den i to steg, blir det tungt!

Det enkleste vil være å lage en klave som du smetter over gummibelgen når du skal rygge opp en bakke, og som fjernes med et enkelt håndgrep når ryggingen er fullført.

Klaven tilordnes slik at kuletrykket trykker klaven som igjen dytter direkte på vogna og ikke via bremsemekasnismen.

Ser for meg et tilpasset U-jern som klave!

:sailing:

Bjørn

Jo mere man lærer jo mere kunnskap får man om hva man ikke vet !!

Jeg har løst det problemet du beskriver ved å lage et stag som jeg trer inn i "tunnelen" fra baksiden og kiler fast mot tverrbjelken i bakkant. Dermed blokkeres mekanismen fra å skli bakover når jeg rygger. Jeg har bare brukt en trestokk, men man sikkert lage den som stålrør med justerbar ende for å bedre få den til å kile seg fast og tåle større belastning. Men det betinger at det er tilgang og åpent inn - det var ikke mulig å se fra bildet ditt. Men husk å ta den vekk før du skal ut å kjøre..

Har desverre ikke hengeren stående i nærheten. Men som sagt det er bare en rett pinne (stag) som jeg skjært til på lengden slik at den går inn på baksiden og kiles fast mot tverrstaget i ramma. Poenget er bare å hindre at mekanismen kan skli bakover. Det var litt prøv-og-feil på finjusteringen av lengden for å få den på plass, samtidig som den måtte stå kilt fast så den ikke løsnet. Det er sikkert mulig å staget på plass på andre måter også (brakett, stropper, tape..).

Lykke til.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...