Jump to content

Natemasse for teakdekk


GeirKS

Recommended Posts

Egenskaper i prioritert rekkefølge

-holdbarhet

-lett å legge, slipe

-pris

-miljø

 

Vurderer Sikaflex 290DC (polyuretanbasert) med primer og bunnfyllelist.

 

Ser en del nye typer "modifisert silikon" i handelen, som legges uten primer og bunnlist. Brukes bl.a. HR.

<{POST_SNAPBACK}>

Jeg ville vært skeptisk til å legge uten noen form for bunnlist. Hvis naten fester på tre kanter er det mye større sannsynlighet at den sprekker opp. Natene må ha så mange frihetsgrader som mulig. Hvis det er riktig som du sier at HR gjør det på sine dekk, KAN det hende jeg snakker mot bedre vitende, men i prinsippet er det ikke noe forskjell mellom ulike merker på dette punktet. Sika Norge foreslo forøvrig å bruke musikkassetbånd i bunnen av naten. Høres jo smart ut, men i praksis er det ikke så enkelt å få det til å ligge stille mens du nater.

 

Hvis du bruker Sika kan det lønne seg å kjøpe 290DC i 600 ml "poser". Da må du ha en spesiell pistol som koster bortimot en tusing, men den kan du også få låne av meg. Posene som nesten inneholder dobbelt så mye som vanlige patroner er bare marginalt dyrere. (Jeg natet gulvet i en leilighet en gang, derfor investerte jeg i dette)

 

Dette er kanskje litt OT, men jeg skriver det likevel.

Du glemte en viktig detalj:

 

-Lett å fjerne igjen når du finner ut at det ikke var så lurt med teakdekk på en langturbåt. (Regner med at det er din båt du skal legge det på)

 

Dette er ikke bare flåsete. Du som skal på langtur må ikke finne på å legge teakdekk på skuta di. Når sola står og steker, sveller natene og kommer tytende opp og slipper det gode festet du en gang hadde til teaken. Det er ikke tilfeldig at søreuropeere ikke legger teakdekk.

Redigert av Lars_Herman (see edit history)

All I ask is a tall ship and a star to steer her by

Link to post

-Lett å fjerne igjen når du finner ut at det ikke var så lurt med teakdekk på en langturbåt. (Regner med at det er din båt du skal legge det på)

 

Dette er ikke bare flåsete. Du som skal på langtur må ikke finne på å legge teakdekk på skuta di. Når sola står og steker, sveller natene og kommer tytende opp og slipper det gode festet du en gang hadde til teaken. Det er ikke tilfeldig at søreuropeere ikke legger teakdekk.

<{POST_SNAPBACK}>

Det er til cockpiten, teaken er limt på kryssfiner som igjen er skrudd fast i noen teakklosser som sitter på båten, for å løfte kryssfineren litt fra underlaget.

 

Dessverre (eller heldigvis) er cockpiten laget for å ha teak, så bordet fanger. Og den gamle kryssfineren under teaken var bare søppel, så noe måtte gjøres.

 

Geir

Link to post

Hei, dette er jo debatert tidligere, men her kommer et kort resyme:

 

Først er det viktig å skille mellom ekte natet dekk og "kosmetisk" natet dekk...

Ettersom jeg skjønner har du et kosmetisk natet dekk og da er det noen av de grunnleggende teknikkene som ikke behøver å følges.

 

Naten på et ekte dekk skal følge vedens bevegelser og må således være fleksibel. Da er det riktig som det er sagt at må ha en bunnfyllingslist. Denne fyllingen bør være rund slik at den lager undersiden av natemassen kunveks slik at tykkelsen på natemassen i midten av naten er vesentlig tynnere enn sidene som skal lime til siden av bekksbordet. da vil limstyrken overstige den kraften som behøves for å strekke den tynne natemassen i midten når bordene tørker.... (derfor ville ikke jeg hatt tape eller blyant i bunn av naten.)

 

Men på et dekk som ligger oppå et glassfiber eller kryssfinerdekk er i utgangspunket dødt. og da kan en gjør som så:

 

Tynne (4-9mm) teakplank limes fast i underlaget med epoxylim ved hjelp av flisekryss for natebredde og skruer med store skiver som presser det ned i limet (natebredden er ca 10% av bordet) når det er tørt skues alle skuene ut og du kan bruke sort epoxy til nater eller slik jeg gjorde: trykte ned tec7 til det ble en liten topp og skar alt vekk med stanleyblad etterpå.... meget enkelt og effektivt. så er det sliping og lakk/olje. eller etterbehandle med klar epoxy og en spesialduk som blir helt glassklar. Ved siste alternativ har du et dekk som er pent og helt vedlikeholdsfritt! (men glatt hvis du ikke bruker antiskli og da blir det ikke noe pent syntes jeg.....)

 

Kjempe morsomt og ganske enkelt når du kommer igang

 

Dette er dekket på majali Sibirsk lerk lagt i epoxy på kryssfiner med tec7 natemasse og Ravilakk Bilde

Bilde

 

Mvh Erik

Stor er den som vet, men større er den som vet hvor man skal spørre

Link to post

Hei, dette er jo debatert tidligere, men her kommer et kort resyme:

Jeg fant ingen gamle tråder, men jeg forsøkte ikke så hardt heller...

 

Men på et dekk som ligger oppå et glassfiber eller kryssfinerdekk er i utgangspunket dødt. og da kan en gjør som så:

 

Tynne (4-9mm) teakplank limes fast i underlaget med epoxylim ved hjelp av flisekryss for natebredde og skruer med store skiver som presser det ned i limet (natebredden er ca 10% av  bordet) når det er tørt skues alle skuene ut og du kan bruke sort epoxy til nater eller slik jeg gjorde: trykte ned tec7 til det ble en liten topp og skar alt vekk med stanleyblad etterpå.... meget enkelt og effektivt. så er det sliping og lakk/olje. eller etterbehandle med klar epoxy og en spesialduk som blir helt glassklar. Ved siste alternativ har du et dekk som er pent og helt vedlikeholdsfritt! (men glatt hvis du ikke bruker antiskli og da blir det ikke noe pent syntes jeg.....)

Hmm. Ja, det blir omtrent slik. Mine teakstaver har ferdig frest spor dog.

 

Ingen av alternativene dine frister :smiley: Jeg hadde tenkt å ha teaken ubehandlet og vakker grå. Jeg synes det blir litt glatt når det er lakkert. Er Tec7 fortsatt noe å satse på?

 

Ang. å skjære vekk overflødig natemasse, jeg forstod det slik at du gjorde dette når massen hadde herdet?

 

Epoxy med grafittpulver tror jeg blir litt hardt, og etterhvert som teaken slites vil de harde natene stikke opp. Dessuten så så det litt fiklete ut i forhold til natemasse.

 

Dette er dekket på majali Sibirsk lerk lagt i epoxy på kryssfiner med tec7 natemasse og Ravilakk

Vakkert...

Link to post

PÅ Öppet Varv i höstas så snackade jag lite med killarna som lägger teakdekk på Hallberg Rassy.

Dom sa att det var längesedan dom slutade med bottningstape,

dom legger nåtmassan rakt i, utan varken tape eller primer !

sedan så använder dom en insex-skruv med platt huvud, för att pluggen skall bli så lång som möjligt!

(her er en bild som jag tog, egentligen för att komma ihåg typen av nåtningmassa!)

Bilde

her komme ytterligare ett par bilder från varvet

Bilde

Bilde

S/Y Gunga Din

Link to post

Hei, her er jeg!

Var litt sen med å komme på nett pga. oppussing av soverommet vårt, har revet opp det gamle gulvet og driver å retter opp bjelkelaget. Så det er alltid noe å finne på.....

 

Men det var OT.

 

Natemasse.

Vi var igjennom denne jobben i fjor våres på vår båt, tok hele dekket!

Det er en stor og tidkrevende jobb, 187 timer, men det blir vannvittig bra!

Jeg brukte det som de benytter og anbefaler på HR verftet, Rhodorsil 100, også kalt Åffa Marine S550. Dette kostet på HR verftet ca. 200,- pr tube + moms, frakt og event. toll. Dette ble for dyrt, da jeg fikk opplyst at jeg trengte ca. 30 tuber. Så jeg fikk sporet opp leverandøren av stoffet i Sverige, ringte han og fikk da opplyst at, det var inget problem, det kunne han selge meg. Han skulle ha 99,- ink. moms, fritt levert mellom Orust og Strømstad!!!

Så vi ringte selgeren da vi kjørte fra Strømstad, han kjørte da fra Orust, og vi møttes på Tanumstrand, Grebbestad. Penger og varer byttet eier og vi kunne vende nesen lykkelig hjem, med en god følelse for å ha spart mye penger.

Så da vi kom hjem startet jobben....

 

Vet ikke om den er interresant i denne omgangen, men jeg kommer gjerne med informasjon på fremgangsmåten, dersom det er interresant.

 

Men, jeg lærte av leverandøren av fugemassen, og også på HR verftet at, fugene skal være helt rene, fri for støv, o.l., men du behøver ikke å vaske med avfetting eller lign, kun støvsuge. Så skulle fugemassen påføres, uten priming eller bunnfyllingslist,(det gjøres slik på HR verftet også). Min båt er 24 år gammel, der var det heller ikke brukt bunnfyllingslist og det hadde gått bra der i ca. 20 år, så jeg stolte på instruksene.

Natemassen skulle fylles ned i fugene med fugepistol, så skulle en liten sparkelspade strykes mot deg(langs fugene) for å presse all fugemasse ned i natene og samtidig få vekk all luft. Så skulle sparkelspaden skyves motsatt vei,(fra deg), langs fugene for å skjære bort all overflødig fugemasse. Du ser da at når du drar sparkelspaden mot deg, dannes en liten kul på fugene, og når du skyver den fra deg dannes et lite søkk i fugene. Dette er for at du ikke skal pusse i fugemassen, når du fin pusser teaken etter at fugemassen har herdet.

 

Denne fugemassen er lett å bruke, flyter fint ned i fugene, og er meget enkel å pusse bort.

ANBEFALES!

Samtidig er servicen fra Svenne, hos fogsaljarna, helt topp. ANBEFALES!

 

Jeg har tidligere benyttet fugemasse fra flere store leverandører og er ikke i tvil om hvilket produkt jeg skal velge igjen, det blir Rhodorsil 100.

 

PS. Jeg har ingen fortjeneste på å komme med så gode anbefalinger, dette er kun basert på mine erfaringer.

 

Dersom dere er int. i flere opplysninger, deler jeg mer enn gjerne av mine erfaringer.

 

Telefon nr. til Svenne, hos Fogsaljarna, er +46706195183.

 

Lykke til!

 

Bilde

Her er natene renset, og dekket ferdig slipt. Klart for nating.

 

Bilde

Rederinnen med fugepistolen. Legg merke til at jeg kun tapet mot glassfiber o.l. ikke mellom fugene.

 

Bilde

Dekket ferdig, Første dag på vannet... En stor dag!

:flag:

Båthilsen fra Fernanda.

Link to post

Hej Fernanda !

 

Båten ser ju ut som ny... jättefint :smiley:

 

lite följdfrågor....

 

1 hur gjorde du rent fogarna....ser ut som du slipat eller fräst även i fogen !?

 

2 Varför slipade du dekket (overflaten!) innan fogningen ?

 

3 Prövade du med maskeringstejp på överflaten någonstans, så att du slapp slipning ?

(har hört en del som säger att det går bra!)

 

4 efterbehandlade du dekket på något sätt efter hela jobbet var klart för att det skulle hålla

sig längre ?

S/Y Gunga Din

Link to post

Hej Fernanda !

 

Båten ser ju ut som ny... jättefint  :smiley:

 

lite följdfrågor....

 

1      hur gjorde du rent fogarna....ser ut som du slipat eller fräst även i fogen !?

 

2      Varför slipade du dekket (overflaten!) innan fogningen ?

 

3      Prövade du med maskeringstejp på överflaten någonstans, så att du slapp slipning ?

        (har hört en del som säger att det går bra!)

 

4      efterbehandlade du dekket på något sätt efter hela jobbet var klart för att det skulle hålla

        sig längre ?

<{POST_SNAPBACK}>

Hei Gunga Din!

Takk, jeg er meget fornøyd selv også, og det er alltid morro å få positive tilbakemeldinger!

 

Jeg skar løs fugemassen langs kantene med en Stanley kniv, og for å få løs fugemassen i bunnen, slipte jeg til en smal skrutrekker, slik at den passet ned i fugene og ble skarp som en kniv.

Deretter grovpusset jeg hele dekket, for å få bort alle ujevnheter og slitasjemerker.

Da det er meget viktig å få bort all gammel fugemasse, (gjelder alle leverandører), valgte jeg å benytte en fres for denne jobben.

Så da tok jeg en håndoverfres hvor jeg lagde to styrepinner i freseplaten, (av 2 stk. 4mm. skruer), og freste opp alle fugene, da fikk jeg også frest fugene dypere ned i teak dekket igjen. Originalt var fugene 5 mm. dype, men pga. slitasje og tidens tann, var endel fuger ikke mer enn ca. 1mm. dype.

 

Så pusset jeg dekket med medium grovt papir, slik at fugemassen ikke skulle feste seg i dype porer og pusseriper.

 

Vi tapet deretter alle hull etter f. eks. plugger som var borte og utstyr som var demontert. Her var tapen meget lett å fjerne etterpå, (benyttet den maskeringstapen som skal tåle litt fuktighet). Jeg går utfra at det ville gå utmerket å tape hele veien langs fugene, men vurderte det slik at den tiden som gikk med for å få tapet alle fuger nøyaktig, kunne jeg heller benytte til finpussen etterpå, slik at jeg fikk et helt strøkent dekk.

 

Så begynte fugingen. Her benyttet jeg en elektrisk fugepistol fra Panasonic,(oppladbar), og det var gull!

 

 

Jeg mener at et teakdekk på en seilbåt skal være ubehandlet, men ser jo at det blir fort grått og værbitt. Så ifjor sommer vasket jeg dekket med grønnsåpe, og det bevarte fargen lenger, men grått ble det.

 

Under Øppet Varv i fjor, fikk jeg se at fogseljerna hadde en teakolje som ikke skapte farge, og ble ikke fet, slik som andre oljer blir. Det skulle ikke synes at teaken var oljet, og det tiltalte meg. Så jeg kjøpte to bokser med dette og går og vurderer om jeg tør prøve det.

Blir nok til at jeg prøver det på en løs teakbit jeg har liggende, før jeg tør prøve det på båten tenker jeg.

 

 

Bilde

 

Bilde

 

Beklager dårlig bildekvalitet, men dersom du ser godt etter midt på freseplata, kan du se de 2 styrepinnene jeg lagde.

 

 

:flag:

Båthilsen fra Fernanda.

Link to post

Hei Fernanda

 

Går som sagt å gruer meg for samme jobben selv. Vet du hvilken temperatur det må være for at massen skal tørke?

 

Tror du det ville latt seg gjøre å ta det stykkevis, dvs ikke ta hele dekket i en operasjon? Vil jo gjerne bruke båten litt også, og hvis du brukte 187 timer, så bruker sikkert jeg det dobbelte.

Link to post

Hei Fernanda

 

Går som sagt å gruer meg for samme jobben selv. Vet du hvilken temperatur det må være for at massen skal tørke?

 

Tror du det ville latt seg gjøre å ta det stykkevis, dvs ikke ta hele dekket i en operasjon? Vil jo gjerne bruke båten litt også, og hvis du brukte 187 timer, så bruker sikkert jeg det dobbelte.

<{POST_SNAPBACK}>

Mener å huske at det skulle være ca. 10 pluss grader, men det som var viktigere var at fuktigheten i teaken skulle ligge på ca. 14%. Det løste jeg ved å sette en avfukter på hyttetaket, under pressenningen i ca. 1 uke. Båten sto på land, utendørs og ca. 6m. fra vannet.

 

Ville tro det gikk fint å dele opp jobben i flere deler, men det er viktig å ta hele fugelengder, feks. 3 fuger fra baug til hekk i en omgang, da den nye fugemassen muligens ikke biter mot den gamle.

 

Jeg har ikke gjort en så stor fugejobb tidligere, og er ingen fagmann, men har du verktøyet og ikke 10 tomler midt i handa, burde dette gå greit for de fleste på tilsvarende tid. Det viktigste er at du er nøye! Jeg ble fortalt at jeg kom til å bruke et sted mellom 160 og 200 timer på jobben. derfor holdt jeg telling på timene....

 

:flag:

Båthilsen fra Fernanda.

Link to post

ja... det var virkelig vakkert fernanda!!!

 

Når det gjelder Tec7 på ubehandlet treverk så vet jeg ikke. men jeg ville tro at hvis stavene var tykke og det er ubehandlet, så vil det bli veldig store påkjenninger på fugene... så jeg ville vel i allefall limt stavene fast emed epoxy...

Epoxy i fugene på et ubehandlet dekk er nok ikke pra etter litt stiltasje nei...

 

Om tec7 er det beste betviler jeg siden de store bruker noe annet. men sålangt jeg kan se, så limer det noe volsomt og det var lett å slipe og ikke minst lett å fjerne med kniv etter det var herdet. også fikk jeg bekreftelse på et det ikke var noe luft i naten.... men trikset som de brukte på HR var fiffig....

 

Men prismessig er det ikke noe forskjell (jeg betalte mer for tec7 enn den prisen som ble oppgitt på det andre produktet lenger oppe i tråden..

 

uansett er det ikke for mye å grue seg til. foruten en fres ville jeg hatt tilgnang til en Fein multimaster med natekniv (fåes kjøpt som tillegsutstyr. ) får å komme helt inn i hjørnene der hvor styrepinnene på fresen butter imot..

 

 

Lykke til

Stor er den som vet, men større er den som vet hvor man skal spørre

Link to post

ja... det var virkelig vakkert fernanda!!!

...............................

foruten en fres ville jeg hatt tilgnang til en Fein multimaster med natekniv (fåes kjøpt som tillegsutstyr. ) får å komme helt inn i hjørnene der hvor styrepinnene på fresen butter imot..

Lykke til

<{POST_SNAPBACK}>

For å komme inn der hvor fresen ble for stor, brukte jeg en Dremel minimaskin, med slipeskive, da kom jeg helt inn i fugene hele veien, og fik rene, rette sider.

Jeg prøvde Fein multimaskin med natekniv, men oppdaget raskt at de la igjen litt natemasse nede i hjørnene i bunn, da kniven er litt rund i underkant, så jeg valgte å bruke Dremelen. Samtidig er det mye sand i teaken, som gjorde nateknivene til Fein raskt sløve. Og prismessig kom da dremelen best ut. MEN dette er kun min mening, basert på egen erfaring. Ingen fasit......

 

:flag:

Båthilsen fra Fernanda.

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...