Jump to content

Natemasse for teakdekk


GeirKS

Recommended Posts

For å komme inn der hvor fresen ble for stor, brukte jeg en Dremel minimaskin, med slipeskive, da kom jeg helt inn i fugene hele veien, og fik rene, rette sider.

Jeg prøvde Fein multimaskin med natekniv, men oppdaget raskt at de la igjen litt natemasse nede i hjørnene i bunn, da kniven er litt rund i underkant, så jeg valgte å bruke Dremelen. Samtidig er det mye sand i teaken, som gjorde nateknivene til Fein  raskt sløve. Og prismessig kom da dremelen best ut. MEN dette er kun min mening, basert på egen erfaring. Ingen fasit......

 

:flag:

Hei igjen fernanda

 

Dine beskrivelser er som musikk i mine ører. :smiley: Jeg har i lengre tid nå fundert på hva jeg skulle gjøre med dekket. Du skrev et sted at det gamle natesporet enkete steder bare var ca 1 mm dypt ?

 

Den meldingen jeg har fått fra en svensk HR ekspert er at når natesporene er nedslitt er det ikke håp for dekket lenger. Dekket er da så slitt at det må byttes. Har derfor vært i sterk tvil om det du har gjort, dvs frese ned sporet ville være mulig. Nå er det svært få steder at dekket mitt er så slitt at det bare er 1 mm igjen. Det er stort sett aktenfor cockpit at jeg har observert så "grunne" natespor. Har pr idag heller ingen steder der pluggene er borte og skruene stikker opp, men det kan virke som enkelte av skruene har løsnet fra underlaget på sb side fordekk.

 

Ellers er det stort sett nater som løsner jeg er plaget av. Det dukker stadig opp nye steder der natene ikke lenger sitter fast, men ligger løse i sporet.

Fikk "klattenatet" de værste stedene i fjor vinter men i løpet av sommeren dukket det opp en 8 -10 nye steder der natene løsnet, så jeg antar at det er en evig kamp det å fortsette "klattenatingen"

 

Hvor får man forresten tak i elektrisk fugepistol og hva (ca) koster den ?

 

:sailing: Lasse

Link to post
Share on other sites

Hvilken natemasse er best?

Både Sika 290DC og Tech 7 går vel for å være veldig bra. Jeg har brukt mengder av begge typene til nating. Foretrekker etterhvert Tech 7 fordi det er enklere å få lakk til å tørke på den. Det siste jeg har prøvd er ett Bostik Findley produkt som heter ISR 70-03. Jeg ble anbefalt dette av en av underleverandørene til båtproduksjon i Arendals distriktet. De bruker det all round, liming og fuging både inne og ute. Dette stoffet flyter ut svært mye lettere enn de to andre. Hva det koster vet jeg ikke da jeg fikk tilsendt ei kasse der nedenfra for å prøve det ut til mitt bruk. Om natene fortsatt sitter der etter 20år vet jeg ikke, men jeg har i hvertfall brukt det til nating av mange kvm både ute og inne og er så langt godt fornøyd. Både Sika290DC og Tech 7 er danka ut hos meg.
Link to post
Share on other sites

Hvor får man forresten tak i elektrisk fugepistol og hva (ca) koster den ?

Heisann Lasse,

jeg skal ikke påstå at DU bør gjøre som MEG, men etter å ha sliti i åresvis med sånne billige raklete metall fugepistoler, fra Clas, Biltema, Maxbo osv, slo jeg ifbm ombygging av badet til, og kjøpte en noen-hundre-kroners, fortsatt manuell fugepistol-sak, i helstøpt svart plast.

Ergonomisk håndtak, godt balansert, rask å lade, rask å bruke. Ekte enhånds.

 

Fuging og liming for meg har to tidsepoker; FØR og ETTER

 

Suzuki

No boat needed..

Link to post
Share on other sites

Heisann Lasse,

jeg skal ikke påstå at DU bør gjøre som MEG, men etter å ha sliti i åresvis med sånne billige raklete metall fugepistoler, fra Clas, Biltema, Maxbo osv, slo jeg ifbm ombygging av badet til, og kjøpte en noen-hundre-kroners, fortsatt manuell fugepistol-sak, i helstøpt svart plast.

Ergonomisk håndtak, godt balansert, rask å lade, rask å bruke. Ekte enhånds.

 

Fuging og liming for meg har to tidsepoker; FØR og ETTER

 

Suzuki

Takk for tipset. Er også drittlei disse raklete clas og biltema fugepistolene.

Hvor kjøpte du den?

Link to post
Share on other sites

Har du komressor koster det ikke mye for en luft dreven heller, jevn og fin utlegging og stopp på etter dryppingen (luft stemplet drar seg tilbske når du slipper bryteren

Det er lettere med våtslipepapir en rubbing. Det er lettere med et til 2 strøk lakk en polering. Trebåt er ikke mere arbeid

Tidligere Båter: 21 fots tresjark m/sabb 22 (Tequila Sunrise) • 23 fots tresjark m/sabb 16 (Neptun) • 17 fots speilbåt i tre med vindskjerm og 25hk yamaha (Gjeld-frid I)

Link to post
Share on other sites

har du någon bild på fugepistolen, du er ju flink til o ta bilder, på det du håller på med......

Ligger i båten, skal se hva jeg kan trolle frem..

Hur går det förresten med "Suzuki-Sy-Fabrikk AS" har dom ferie eller, längesen vi såg noe derifrån! 

Maskina mi ( symaskina ) er på avveie i Østfold et sted, regner med at produksjonen gjenopptas såsnart den er tilbake i heimen..

 

Suzuki

No boat needed..

Link to post
Share on other sites

Skal man fuge mye og unngå å bli trøtt i handa er tingen å låne seg en Panasonic batteridrevet fugepistol. Den har justerbar hastighet, men er for kostbar å kjøpe for hobbymannen.

<{POST_SNAPBACK}>

 

Det var en Panasonic oppladbar fugepistol jeg brukte. Liten, lett og ingen ledning eller luftslange å holde styr på. En ledning eller luftslange vil jo som kjent, garantert legge seg midt oppi natemassen som nettopp er lagt ut.....

Og denne var også slik at den trakk stempelet litt tilbake når du slapp knappen, (slapp opp trykket), og en annen fordel med elektrisk fugepistol er at du kan justere fugehastigheten meget enkelt.

 

Vet ikke hva den Panasonic`en koster, men du kan leie den hos maskin og utstyrsutleie firmaer. Vet b.l.a. at vi hos Bautas leier den ut, men kjenner ikke prisen, da jeg ikke driver med utleie. Bautas har avdelinger over hele landet. Det var reklamen!

 

 

Lasse

Den meldingen jeg har fått fra en svensk HR ekspert er at når natesporene er nedslitt er det ikke håp for dekket lenger. Dekket er da så slitt at det må byttes. Har derfor vært i sterk tvil om det du har gjort, dvs frese ned sporet ville være mulig.

 

Når jeg hadde renset fugene og pusset ned teaken, målte jeg tykkelsen på teak stavene til å være fra 8 - 12mm. Og det var etter at pussejobben var gjort! Så jeg mener at det fint går å senke fugene.

Det var fortsatt teak i bunn av natene.

 

Lykke til!

og kom gjerne med spørsmål, dersom det dukker opp, jeg deler gjerne av mine erfaringer.

 

 

:flag:

Båthilsen fra Fernanda.

Link to post
Share on other sites

  • 1 måned senere...
  • 5 år senere...

Under Øppet Varv i fjor, fikk jeg se at fogseljerna hadde en teakolje som ikke skapte farge, og ble ikke fet, slik som andre oljer blir. Det skulle ikke synes at teaken var oljet, og det tiltalte meg. Så jeg kjøpte to bokser med dette og går og vurderer om jeg tør prøve det.

Blir nok til at jeg prøver det på en løs teakbit jeg har liggende, før jeg tør prøve det på båten tenker jeg.

 

Hei,

 

Dette er jo en gammel tråd, men slenger inn et lite spørsmål allikevel.

Prøvde du denne oljen, og hvordan ble eventuelt resultatet ved bruk av den?

 

Ser at Respect har et produkt som heter Invisible. Litt ned på siden står det litt info

Er det noen som har prøvd dette på teakdekk?

 

Jeg er også av samme oppfatning som fernanda at et teakdekk egentlig ikke skal behandles..... Synes det skal være lyst og grått, men det kunne vært greit å gjøre noe for å unngå flekker. Spesielt i cockpit med matrester som kastes rundt av ett-åringen om bord.

Link to post
Share on other sites

Hei,

Dette er jo en gammel tråd, men slenger inn et lite spørsmål allikevel.

Prøvde du denne oljen, og hvordan ble eventuelt resultatet ved bruk av den?

 

Hei.

 

Artig at en gammel tråd dras videre...

 

Jeg fikk aldri prøvd den oljen fra Fogsaljerna, det var så mye annet som skulle gjøres samtidig.

Har oljen fotsatt liggende et sted, men den har vel også blitt for gammel regner jeg med.

 

Mener å huske at den var fra noe sånt som Hoveling Yacht ett eller annet..... noen som vet?

 

Nå er båten desverre solgt, lurer på om jeg angrer, men solgt er solgt.

 

Så da får vi håpe det dukker opp en annen nydelig skute for oss etterhvert.

Fruen mener hun har blitt Finn.no enke.....

 

Fernanda

 

:flag:

Båthilsen fra Fernanda.

Link to post
Share on other sites

Så da får vi håpe det dukker opp en annen nydelig skute for oss etterhvert.

Fruen mener hun har blitt Finn.no enke.....

 

Det har nok hun her hjemme vært lenge... hehe

I tillegg til at jeg fortsatt saumfarer finn.no, så går det enda mer tid til å finne ut av hva jeg skal gjøre med "skuta"

Link to post
Share on other sites

En Svensk klassiker er verdt å ta godt vare på, det er iallefall min erfaring.

 

Vi solgte vår 29 år gamle Hallberg Rassy 352 rett etter ferien, for å konvertere til motorbåt, men når jeg leter på Finn blir jeg usikker på om dette var rett valg. Det er mye gammelt, slitt og dårlig ute på markedet i den prisklassen vi leter, spesielt hvis vi ønsker å få samme kvalitet og plass som vi hadde.....

 

Men det er jo gøy å lete også da...

 

Ser du bor i Tønsberg, du ligger ikke på Hjemseng med båten?

 

Fernanda

 

:flag:

Båthilsen fra Fernanda.

Link to post
Share on other sites

Ja, båten må passes på.. :flag_sw: Jeg er veldig fornøyd med den gamle svenske damen..

 

Dette er jo min første båt, så det er masse å sette seg inn i med vedlikehold og alt. Har tidligere bare brukt båt, ikke eid selv..... :saint:

 

Det er artig å lete ja. Jeg leter jo også fremdeles :wink: Det henger litt igjen.

Jeg bor i Tønsberg ja, men akkurat nå har jeg båten på Kalvetangen. Den blir liggende der frem til jeg skal ha den opp. Så får vi satse på at jeg finner meg båtplass neste. (ligger i lånt plass nå)

Link to post
Share on other sites

Hei,

 

Legger selv et helved dekk om dagen (iroko), og ble anbefalt å bruke SIMSON natemasse.

(Står på tuben at den er for teak = fete tresorter).

Skal de nærmeste dagene i gang med å bruke opp 36 patroner...

 

Sammen med tilhørende primer, skal dette bli en god løsning (håper jeg)...

 

Importør Lindberg & Lund stiller med god fagkunnskap og svært god service!

Link to post
Share on other sites

Legger selv et helved dekk om dagen (iroko), og ble anbefalt å bruke SIMSON natemasse.

Skal de nærmeste dagene i gang med å bruke opp 36 patroner...

 

Ja, jeg har gått gjennom den tråden din mange ganger, og er like imponert hver gang. (Skulle kanskje lagt kommentaren i tråden din isteden, men.... :flag_bp:

Hva skal du finne på når båten kommer på vannet og er ferdig? :wink: hehe

Link to post
Share on other sites

Jeg leser denne tråden med skrekkblandet undring. Her står det opptil flere ganger at HR gjør dekks-fugingen sin uten bruk av primer.

 

Selv er jeg til tider å besøker laboratoriet til en av Europas største tilvirkere av elastiske lim og fugemasser. Det hender fra tid til annen at vi kommer inn på tema nating av skipsdekk selv om vi ikke markedsfører slike produkter under egen label i Norge. Det er aldri tema å levere natemasse uten primer/natebånd. Produsenten er for øvrig den ledende leverandøren til det Italienske markedet. Her leveres det både egen brand og produkter lablet for andre leverandører. Gjengs for alle nate-systemer er at det skal benyttes primer tilpasset råstoffet i natemassen og det skal unngåes 3-veis heft ved bruk av natebånd/tape. Dette er ikke noe unikt for våre masser, men er en gjengs erfaring blant alle produsenter. At da en båtbygger i Sverige har dannet seg en egen oppfatning av hvordan dette skal gjøres er uforståelig.

 

For ordens skyld, til nating benyttes hovedsakelig polyurethan og MS-polymer. Noen få har fremdeles systemer som baserer seg på silikon.

 

Det finnes ikke noe "lurium" som kan tilsettes noen av disse massene for å få de til å absorbere fett fra fete tresorter og derfor anbefaler alle produsaenter priming for å lage et sjikt som stopper fettet og sørger for god adhesjon. Om man har brukt primer så vet man at den minner om godt gammeldags kontaktlim som til slutt tørker til en ikke-klebrig overflate. Dette er det eneste produkt som klarer å bevare adhesjon selv om den utsettes for fete tresorter og anbefales derfor benyttes for å "beskytte" fugemassen(uansett råstoff).

Når det gjelder fugebånd/tape benyttes dette for at massen ikke skal få heft i bunnen av naten. Dette er for å ikke belaste massen 3 veier og dermed minke risikoen for et kohesjonsbrudd(revne midt i naten) og også avlaste adhesjonsflatene for riv-krefter 3 veier.

 

Nå blir dette litt "fagidioti" fra min side, men jeg reagerer når jeg ser båtprodusenter som går mot produsentenes anbefaling samt leverandører(som ikke produserer selv med kjøper et produkt labelet for dem selv) som faller for fristelsen til å selge et enklere system for å skaffe seg en markedsfordel.

Dette kan de gjøre fordi ingen produsenter nekter dem dette. Dette er deres eget valg på tvers av produsentens anbefaling, men som de må stå for reklamasjoner på selv.

 

Svaap: Gjør som Simpson anbefaler og benytt både primer og natebånd/tape. Det gir deg alt i alt en større sjans for at naten holder i lengden.

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Link to post
Share on other sites

Hva skal du finne på når båten kommer på vannet og er ferdig? :wink: hehe

 

Når jeg er ferdig med SVAAP skal det seiles :sailing:

 

-Så har jeg en 25 fots kosterbåt som skal inn på verkstedet for ny kjøl/stevn og plank i bunn.... (På han igjen...)

 

 

Svaap: Gjør som Simpson anbefaler og benytt både primer og natebånd/tape. Det gir deg alt i alt en større sjans for at naten holder i lengden.

 

 

Ettersom jeg har drevgarn i natet (bomull), så mente de at jeg ikke behøvde natebånd/tape..

Natemassen vil kanskje ikke adhere til bomull?

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...