larsen2000 Startet 3.Mai.2012 Del på Facebook Startet 3.Mai.2012 Har en 10 år gammel båthenger. Kun brukt til opp/nedtrekk i starten og slutten av sesongen helt frem til i fjor. Kjører nå litt lengre strekninger og lurer på om det finnes noen tommelfingerregel på dekkbytte? Ikke antydning til sporslitasje, men de blir kanskje stive med årene? Er det vanlig å bytte dekk med jevne intervaller? Sitér dette innlegget Link to post
Captain Chaos Svart 3.Mai.2012 Del på Facebook Svart 3.Mai.2012 Så lenge dekkene har mønsterdybde nok går det fint. Gamle dekk blir litt hardere med tiden. Dette gir litt dårligere egenskaper, særlig på våt asfalt, men på en henger mener jeg dette er av så liten betydning at det ikke spiller noen rolle. Vel hvis det er snakk om boogihenger med 3 tonn båt så bør du vurdere et skifte, ikke ellers. Sjekk dekksidene for sprekker. Når mine hengerdekk på en gammel bilhenger passere 16-17 år begynte de å sprekke i sidene. Da er det på tide å bytte. Jeg hadde vært langt mer bekymret for hjul-lagere. De blir tomme for fett/rustene etter saltvann. Vet om flere med lager som skjærer seg med påfølgende brudd i aksel/mistet hjul. Det kan være katastrofe for både båt og henger...og ikke minst andre trafikkanter. Sørg for at det ikke er slark og smør lagere med vannfast fett. /chaos Sitér dette innlegget Høne, øl og hornmusikk! Link to post
larsen2000 Svart 3.Mai.2012 Emnestarter Del på Facebook Svart 3.Mai.2012 Takk for tips! Da ligger det an til overhaling av lagere til høsten. De er i følge fabrikanten vanntette, men har mine tvil etter 10 år.. Er hjullagere lett tilgjengelig? Må man inn fra baksiden eller det vanligvis avtagbart deksel når hjulet er av? Har vurdert å kjøpe et reservehjul i tilfelle punktering, men kanskje bortkastet det også da. Ser forøvrig veldig få som kjører med det! Sitér dette innlegget Link to post
Captain Chaos Svart 3.Mai.2012 Del på Facebook Svart 3.Mai.2012 Litt avhengig av konstruksjonen på hengeren hvordan og hvor enkelt lagerne sitter. Bra du har den vantette typen. Det er faktisk få som har det. Jeg har bare skiftet/smurt lagere av typen som er på bilhengere og varehengere. Fremre lager har fettkopp i navet, mens bakre lager sitter innerst mot aksel og presset inn i selve navet. Lagerskåla som sitter innerst og som er presset fast kan bare sitte igjen ved demontering, så smører man selve lageret. Ikke en god forklaring, men det er ganske enkelt når man begynner. Men når det gjelder denne vanntette varianten så er jeg ikke sikker på om disse kan smøres opp. Men ved å jekke opp hengeren, og prøve å bikke dekket fra side til side vil du kjenne ett knepp eller bevegelse dersom det er gåent. Snurrer hjulet lett rundt og det ikke er knepp/bevegelse så er det tut&kjør en sesong til. Jeg har reservedekk, faktisk fordi jeg punga uten en gang...og det er jo mye styr.. Etter jeg fikk et ekstra dekk så har jeg selvsagt ikke punga. Sitér dette innlegget Høne, øl og hornmusikk! Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.