Jump to content

Hvordan montere innvendig svinger for ekkolodd på glassfiberskrog?


Polarn

Recommended Posts

Kjøpt meg nytt ekkolodd hvor jeg skal plassere svingeren innvendig. I boka står det at jeg skal bruke epoksyblanding slik at det blir tett mellom svinger og skrog. Men jeg lurer på, kan man bruke fin glassfibersparkel? Evt, andre ting jeg bør tenkte på?

Redigert av Polarn (see edit history)

Eneste miljøvennlige er å kjøre grønt, host..hark <Gjør det ordentlig eller gi faen!> -->Vinner av OT-Entusiast 2011<--

Link to post
Share on other sites

Ta en plastpose med vann,og trykk svingeren tett i mot skroget, og test om signalene går greit gjennom. Det er ikke lurt å lime den fast rett over steglinjer i skroget . Jeg brukte bare araldit å limte min fast med.

Endelig ble det Bobåt

Link to post
Share on other sites

Min erfaring er Sika=fint som snus... Både enkeltskrog og dobbeltskrog.

Testet på Skibsplast 655, Skarpnes 9100, Joda 310 Monaco og Bavaria32sport. Andre båter som venner har hatt hvor vi har gjort Sika trikset: Joda 7900, Alicraft 31, Joda 23 Comet, Tresfjord 28

Dog er dette bare brukt ned mot 50-70 meter :-)

 

mvh

bavaria32sport

Redigert av Bavaria32Sport (see edit history)

Alt jeg skriver er synsing og vage spekulasjoner basert på hva jeg har lært oppigjennom.

 

Link to post
Share on other sites

Min erfaring er at sika fungerte ned til ca 80meter mens et rør fylt med matolje fungerte ned til 180.

Pose med vann er et bra tips! Gjør det der det er bra dypt.

Røret jeg bruker fikk jeg hos den lokale rørlegger sjappa, noe avkapp de skulle kaste.

Festet med sika til skroget og fylt halvfullt med matolje og plastikk på toppen så den ikke fordunster.

Link to post
Share on other sites

Har hørt at matolje har harsknet og gitt lukt. Selv brukte jeg da jeg hadde innvendig svinger lakserolje i røret. Hydraulikkolje funker også. Men støper/limer du den fast med epoxy eller annet, er det viktig at det ikke blir luftbobler i støpen.

 

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Helt riktig, først da ser du forskjell. Jeg gjorde feil her.. funka greit ned til 20 meter.. men skulle virket til 2-300 meter..

Hehe det samme gjorde jeg, funka bare til rett utenfor brygga der det ble 10 meter og ikke 4 som ved brygga.

Det er nedtur når du vet den sitter som bare f......

Link to post
Share on other sites

He he.. felles skjebne.. godt det er flere enn meg som er i stand til å gjøre feil. Min svinger står fortsatt på samme sted. Brukes kun for å sjekke dybde så ikke jeg går på grunn med skuta.. Og er det 20 meter eller dypere, går jeg skjelden på grunn :giggle:

Endelig ble det Bobåt

Link to post
Share on other sites

Har hørt at matolje har harsknet og gitt lukt. Selv brukte jeg da jeg hadde innvendig svinger lakserolje i røret. Hydraulikkolje funker også.

Lars H.

Men hvorfor bruker man olje, er det ikke like bra med vann med frostvæske? Jeg bruker det nå og kan ikke se at loddet virker dårligere enn når jeg brukte hydraulikkolje? Har det med bobler å gjøre?

 

Hilsen ragnar

Link to post
Share on other sites

ok, den typen jeg har er ikke den runde dingsen. Min er av den typen som kan monteres innvendig og utvendig.

 

Denne typen.

 

web_image_svinger_83_200khz_til_naki_ekkolodd_1575032924.jpg

Eneste miljøvennlige er å kjøre grønt, host..hark <Gjør det ordentlig eller gi faen!> -->Vinner av OT-Entusiast 2011<--

Link to post
Share on other sites

Kan ikkje sjå korleis denne skal monteres innvendig. Dette er en utvendig hekksvinger.

Har montert 3-4 invendige svingere som er ment for dette. Der medfølger det en rørstuss med vinkel som du vrir til skalaen på røret stemmer overens med vinkelen på skroget. Eg har limt fast med tech7, det funker bra:) Pass på at du finner en plass i båten med enkelt skrog (eksempel motorrom) og langt bak om det er en planende båt.

Link to post
Share on other sites

Hei.

Monterte en slik hekksvinger i båten min før påske, denne limte jeg fast med epoxy og den fungerer utmerket. Får dybder ned til 200+(har ikke vært på større dybder enn ca210m)

Fikk streng beskjed av de jeg har snakket med om dette om å bruke hardt lim pga at signalene skal klare å slå skikkelig igjennom skroget. Sikaflex og lignende er for mykt til at du vil få gode signaler.

Link to post
Share on other sites

Jeg fikk beskjed når jeg kjøpte lik svinger at jeg måtte pusse litt i overflaten på svingeren for at limet skulle sitte bedre. Og det ble anbefalt araldit. og nøye med å ikke lage luftblærer. Jeg ofra en hel tube, og rørte blandingen godt sammen og formet ei pute og bare trykket svingeren fast nedi der.

Endelig ble det Bobåt

Link to post
Share on other sites

Hei.

Jeg brukte bare en jeg fant på biltema(fant den ikke på nettet,men skal se hva dele nr er på den når jeg skal ut i båten etterpå).kjøpte en som tørker sakte og blandet forsiktig epoxyen og herderen for og unngå å få luft i den.

Jeg lagde også en forskalling rundt der jeg skulle line den fast av gaffateip(funket fint.)hadde 3-4 lag med teip så jeg var sikker på at det var tett.

Jeg brettet teipen på midten så halve teipen sto mot skroget og den andre delen sto mot støpen(limet mot støpen) når epoxyen hadde tørket så var den faktisk utrolig lett og få av igjen.

Link to post
Share on other sites

Har selv svinger på innsiden av dobbelt skrog. Fungerer godt.

Men denne er støpt inn med araldit (epoksy), og passet på at det ikke ble noen luftbobler. Svært viktig.

Brukte en bit av et pvc rør for at alt livet skulle hode seg innenfor. Passet også på at svingeren står 90 grader.

 

For meg fungerer denne opp til 17-18 knop i "normale" dybder.

 

Link to post
Share on other sites

Kan ikkje sjå korleis denne skal monteres innvendig. Dette er en utvendig hekksvinger.

 

Og hva så? Innmaten er uansett lik, det er kun plasten rundt som er forskjellig. Jeg har en slik, montert med sakteherdende Superepoxy lim innvendig i båten. Fungerer fint, tar inn bunn ned til ca 280 meter på en god dag. Og om det skulle slumpe til å dukke opp en fisk så viser den også...

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

Jeg har sånn svinger som du. Garmin svinger. Jeg har ett 110 mm rør med lokk. festet svingeren på lokket, fylte med matolje sånn at når jeg setter på lokket kommer svingeren ned i oljen. den spisse enden på svingeren ned ;) der bomma jeg så jeg måtte frem med bruksanvisningen. måler dybder ned til ca 190 meter.

Link to post
Share on other sites

Min erfaring er at Tech 7 eller Sika reduserer effekten fra svingeren.

Sikaprodukter benyttes mye til lyddemping.

 

 

Min erfaring er at sika fungerte ned til ca 80meter mens et rør fylt med matolje fungerte ned til 180.

Der ser man hvordan Sikaflex demper signalene. Røret med matolje gir dobbler rekkevidden. Det betyr at da er effekten 16 ganger høyere.

Link to post
Share on other sites

Hvis dere absolutt skal lime en hekksvinger innvendig i skroget bruk i hvertfall sakteherdende epoxy, tilsvarende eksempelvis blå Araldit.

 

Airmar anbefaler propylenglykol (ikke giftig frostveske) for svinger montert i innvendig tank.

 

Til seriøst fiske så vil jeg ikke anbefale at svingere med lavere føslomhet enn M260 monteres innvendig.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...