Jump to content

Ombygging gasskasse - Jeanneau Sun Fast 37

Konsensus

Recommended Posts

Har som veldig mange andre problemer med at gasskassen på båten min er tilpasset slanke EU flasker, og ikke håndterer de litt mer fyldige norske flaskene.

Ønsker nå å bygge om gasskassen slik at den kan håndtere 1-2 kompositt flasker i størrelsesorden 5 eller 10 kg.

Har noen gode forslag til hvordan jeg kan bygge dette om? Antar at glassfiber er veien å gå.

Finnes det evt ferdiglagde kasser i glassfiber som kan fylle samme funksjon?

Legger ved et bilde som illustrerer kassen jeg tenker å bygge om.

Forslag mottas med takk!

Bilde av eksisterende gasskasse

Hei

Leste innlegget ditt for noen dager siden, men ingen har svart. Da får jeg prøve meg.

Jeg har gjordt nettopp det du spør om.

Etter min erfaring med en 10 kg kompositt flaske, er at den holder en hel sesong. Kanskje jeg ikke bruker mye gass!! Ser ut på bildet ditt at du får plass til en 10 kg flaske på venstre side.

Min måte å gjøre det på, var å få tak i ett avløpsrør med rett diameter. Delte dette på langs og la inn noen tynne remser med skumplast. Så teipet jeg hele røret med vanlig pakketeip. Skar så ut i eksisterende beholder, slik at røret passet inn mot bak-kanten. dvs rette kanten nede på ditt bilde. lagde ny bunn av papp, og skrå drensløp av innerdelen på en tørkerull. Bunnen og delen av tørkerullen ble plastet med pakketeip. Monterte røret og avkappet del sammen oppned på en plate som var teipet og formet til en ny overgang så røret fikk en fals mot platen.

Så brukte jeg 600 grams duk og polyester i 3 lag, overlappet inn på eksisterende del ca 5 cm. Når det var ferdig herdet, tok jeg ut røret ved å fjerne skumplastremsene, slik at røret slapp. Min eksisterende gassboks løsnet fra polyesterstøpen. Jeg limte da den nystøpte delen fast med sicafleks. borret opp og satt i ny drenering i bunnen.

Før du begynner på jobben så kontroller at du har dybde nok under boksen samt at du får fall på dreneringen til utløpet i bunnen av gassboksen.

Lykke til!

Redigert av Vidar B (see edit history)

Problemet med kassen her er at den er 30cm og 5kg flaskene er 31cm, om eg husker rett. Alternativet er 4 2kg flasker, dette holder lenge. Da bygger du ei plate med hull i midten og bein som går på sidene av den flasken i bunn, da går to 2kgs flasker i høyden. Om du ikkje skjønte forklaringen så er unnskyldningen at dette var logisk i min hjerne.

kan og få tak i flasker som passer nedi som er større, men da må dei fylles på egnet plass og muligheten for bare å bytte faller bort.

BOAT = Bail Out Another Thousand

Takker for tilbakemeldinger her.

Vidar B. dette synes å være den beste langsiktige løsningen.

JGH, dette er jo definitivt den enkleste måten å løse problemet. Hadde dog vært greit å kunne forhold seg til en 10 liters flaske i kompositt på lang sikt.

Da er det bare å ta hodelykten fatt og sjekke at jeg har nok fall for gassavløpet før jeg gjør noe mer...

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...