Jump to content

Erfaringer med yanmar 6LY 340hk ?

Sjeldenutpå

Recommended Posts

Eg har fått med meg at noen klager på at de ryker litt. Erfaringer ellers ? Ligger to på Finn med

gear til under 100.000.- Begge mellom 3500 og 4000 timer.

Kanskje banken har lyst å øke huslånet mitt....

Det er sikkert mye jobb å bygge om fra Ford, i motorrommet.....men det er jo ingen som selger Ford....

Yanmar 6LYA-STP 340hk

To sånne i RS Sundt koblet til vannjeter. Gått rundt 3500 timer på tre år. Jeg har kjørt de regelmessig siden de var nye, og har ikke tenkt tanken på at de er utslitte. Men redningsselskapet har erfart at levetiden på disse motorene ikke er så lang som de og yanmar forventet. Mulig årsak kan være sakte gange over lang tid ved slep. Som et prøveprosjekt blander vi BTU i dieselen for å se om det hjelper.

Motorne vedlikeholdes svært godt. De sjekkes før og etter hver tur (olje, gearolje, kjøling mm). Og de kjøres av mange personer, så de brukes aktivt. Vi marsjer som regel rundt 3000rpm. Maks rundt 3300-3400. Alle servicer tas på verksted.

De ryker en del. Våre ligger alltid med motorvarmere på, så kaldstart vet jeg ikke. Men ligger vi i ro med motorne i gang merker man at de ryker. Ikke smoke on the water mye.

Etter min mening avhenger tilstanden på enhver motor av vedlikeholdet og bruken.

Redigert av Bitteliten (see edit history)

Tror i allefall at timetallet betyr svært lite. En kamerat i Finnmark hadde en sjark med en 96 HK Perkins. Når den var kjørt over 20 000 timer synes han det var på tide med overhaling.

Saken er vel enkel og grei for en fisker i Finnmark: Service og vedlikehold "kødda du ikkje me". Men da tåler de mange timer også. :yesnod:

Hei

Dette er trist med en nykjøpt båt :(

Der ligger 2 180 kh 2704 på finn http://www.finn.no/f...SIZE_TO=&sort=0, men de ryker en del ved oppstart, her en sånn en selv.

Men den er jo litt mindre hk en den turbo + som står i nå

Forden er en lavturtalsmaskin 2450 omdr mens Yanmaren går vel med max 3600 omdr

Redigert av Ariel . (see edit history)

Har hatt denne motoren fra ny (6LYA-SPT/340 Hk) og kjørte drøye 600 timer på båten før den ble solgt. Byttet noen dyser etter 50 timer. Ellers en helt prikkfri motor. Det ligger svært mye erfaring på denne spesifikke motoren gjennom bl.a. Viknes 1030, og den har ikke bydd på mange ubehagelige overraskelser for eiere såvidt jeg kjenner til. Litt gris ved oljefilterbytte med det horisontalmonterte filteret men man lærer fort og finner sine triks etterhvert. Impeller for vannpumpa bytter man uhyre skjelden om man ikke ønsker det selv årlig. Alle servicepunkter er forhodsvis enkle å utføre. Vil kalle motoren for meget velfungerende. Litt soting, spesielt på tomgangskjøring men ikke sjenerede for omgivelsene på noen som helst måte. Men i form av at det blir litt vasking fra tid til annet i hekken. Under full belastning er det bare litt fin hvit fordampingsrøyk som kommer ut av eksosen. Jeg brukte å ligge på 2900 rpm på mars. 3400 rpm. er maks på motoren. På marsj dro den 50 liter/time og full ca. 70 liter.

Eg må løfte denne tråden igjenn, då eg vurderer yanmar som det fornuftigeste valget nå. Det ligger en på finn.no til salgs nå

til 75000kr. 3800 timer. Nye dyser, ingen røyk,ingen oljeforbruk,ingen svetting. Det er einaste info i annonsen.

Kva bør eg spørre om?

Hvilke serviveintervaller har de? det er vel register-reim på denne om eg husker rett fra en tidligere tråd..

En i havna nevnte eksosbend kvar 500 time ?? Hørtes snålt ut..

Bakeste stempel skal vist måtte skiftes av og til ? Var det en serie med feil på, eller er motoren feil bygd på noe vis ?

:worry::smiley:

Yanmar 6LYA-STP 340hk

Kva bør eg spørre om? :worry::smiley:

Her finner du teknisk info og serviceskjema for Yanmarmotorene.

Ut fra dette burde du kunne finne noen vettuge spørsmål i forbindelse med service og ettersyn:

http://www.yanmar.no...958&aid=9036920

Ellers kan jeg jo få tillegge at min erfaring med Yanmar gjennom årene har vært fullstendig feilfrie motorer.

Redigert av Tilde (see edit history)

Det er ikke noen reg reim på LY motorene så vidt jeg vet.. LY motorene er vel lagd av yanmar selv og ikke Toyota som 6LP motorene med reg reim. Kjenner et par med slike symaskiner og det er sjeldent noe trøbbel der i gården... Jeg personlig hadde MYE heller hatt en slik enn noe annet... yanmarene er alltid tette slik at man kan anløpe kjelleren i sokker... sier ikke mer. Japansk er japansk..

Tomt for Diesel nå igjen!!

Både LH & LY Er brukt av yrkesfiskere og arbeids/ proffmarkedet forøvrig. Eneste minuset med 340 kontra 369 er røyk.

Du kan regne med en del plunder med å bytte i fra Ford til Yanmar rent monteringsmessig ( sjekk skisser og byggemål nøye i motorrommet ). Får du tak i en ny

Ford av samme type blir det mere plug & play.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...