Jump to content

1996 Suzuki DT90. Stopper hvert 15 sekund.


Fjordland

Recommended Posts

Har for første gang starta opp en DT90 som eg har skrudd sammen fra en kasse med deler.

 

Starter veldig lett, sviver fint, men etter 15 sekund stopper den. Kan starte umiddelbart etterpå, og den sviver som ei klokke til det er gått 15 nye sekund.

 

Holdt den på litt høyt turtall, og etter 15 sekund kuttet den 1\2 sekund og sveiv videre. Slapp den så ned på tomgang, og den stoppa etter ca 15 fra "hikken".

 

Kan nevne at oljetank er ikkje montert, ingenting eletrisk annet en fjernkontrollen.

Tidligere hadde den toppmontert fjernkontroll med separat daumannsbryter og egen alarm. Nå har eg sidemontert fjernkontroll. Står på bukk i garasjen så ingen ledningsnett, instrumenter, brytere, alarm er tilkoplet.

 

Høres ut som det er tenningskutt da den sviver fint før og etter stopp. Akuratt som den stoppes med nøkkelen.

 

Noen som vet\tror ka det kan være som bryter tenningen og stopper motoren kvert 15 sekund?

Link to post

Tenkte tanken eg og, men syns det virka litt rart at den bare kutter ut et lite sekund. Viss dette skjedde når eg kjørte i 3-4000 rpm så ville det knapt vert merkbart. Det er bare på tomgang den stopper....

 

Men skal kople opp all eletronikk og oljetank og prøve igjen når eg får en ledig stund igjen.

Link to post

har du målt ladespenningen? tenker på om det kommer noe spennings hopp eller fall når den kutter.

Hadde noe hikke på min en gang, da var det trottelvalve sensor som var ødelagt. Den skjekker du om du ohmer den mens mens du vrir på potmeteret.

Mener verdien er fra 10-30ohm

Link to post

Er ingen hikke på tomgang. Da stopper den akurat som om eg stopper den med tenninga.

 

Er viss eg holder den oppe på turtallet det "hikker", Som om du vrir av og på tenningen mens du kjører......?

 

Er som om tenningen slår seg av med 15 sekunders intervaller.

 

Det er pga det nøyaktige intervallet eg mistenker en eletrisk feil. Derfor legger eg liten vekt på finjustering av forgassere, tenplugg, kompresjon osv.... Det ville ikkje gitt en feil på nøyaktig 15 sekund

Link to post

Oppdaterer denne tråden slik det er mulig for andre og finne svar i fremtiden.

 

TPS gir målinger som er langt utenfor det som er angitt i service manualen. Målte 10,8ΩΩk.ohm stengt og 6,4k.ohm åpen, ifølge manualen skal det være fra 0-6k.ohm.

 

Kopla ut TPS og motoren sviver som ei klokke. Ny sensor blir bestilt hos brownspoint.

 

Fikk god service og hjelp over tlf fra http://www.keysmarineservice.no/ :thumbsup: :thumbsup: :thumbsup:

Link to post
  • 1 måned senere...
  • 1 år senere...

Løfter denne tråden igjen.

Etter og ha kjøpt ny CDI unit hadde eg fremdeles samme feilen.

Vet ikkje hvorfor eg prøvde, men av ren nyskjerrighet kopla eg av stikkontakten som går til gass\gir hendelen. Dette er en sidemontert model med alarm,start,daumann . . .

Uten denne tilkopla så går den, kopler eg på så går det nøyaktig 15 sekunder så stopper den???

 

Noen ider om ka som kan være problemet?

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...