Fjordland Startet 5.Mai.2012 Del på Facebook Startet 5.Mai.2012 Har for første gang starta opp en DT90 som eg har skrudd sammen fra en kasse med deler. Starter veldig lett, sviver fint, men etter 15 sekund stopper den. Kan starte umiddelbart etterpå, og den sviver som ei klokke til det er gått 15 nye sekund. Holdt den på litt høyt turtall, og etter 15 sekund kuttet den 1\2 sekund og sveiv videre. Slapp den så ned på tomgang, og den stoppa etter ca 15 fra "hikken". Kan nevne at oljetank er ikkje montert, ingenting eletrisk annet en fjernkontrollen. Tidligere hadde den toppmontert fjernkontroll med separat daumannsbryter og egen alarm. Nå har eg sidemontert fjernkontroll. Står på bukk i garasjen så ingen ledningsnett, instrumenter, brytere, alarm er tilkoplet. Høres ut som det er tenningskutt da den sviver fint før og etter stopp. Akuratt som den stoppes med nøkkelen. Noen som vet\tror ka det kan være som bryter tenningen og stopper motoren kvert 15 sekund? Sitér dette innlegget Link to post
sealine1500 Svart 5.Mai.2012 Del på Facebook Svart 5.Mai.2012 skal det være oljetank? vist det skal være det,så kansje den stopper pga tom for olje (sikkerhet)? Sitér dette innlegget Link to post
Fjordland Svart 5.Mai.2012 Emnestarter Del på Facebook Svart 5.Mai.2012 Tenkte tanken eg og, men syns det virka litt rart at den bare kutter ut et lite sekund. Viss dette skjedde når eg kjørte i 3-4000 rpm så ville det knapt vert merkbart. Det er bare på tomgang den stopper.... Men skal kople opp all eletronikk og oljetank og prøve igjen når eg får en ledig stund igjen. Sitér dette innlegget Link to post
Fjordland Svart 8.Mai.2012 Emnestarter Del på Facebook Svart 8.Mai.2012 Heller ingen bekreftene lydalarm ved oppstart, ingen lyd overhodet. Skal vel være et bekreftende pip når den er startet? Ingen som kjenner til disse? Sitér dette innlegget Link to post
TurboThomas Svart 8.Mai.2012 Del på Facebook Svart 8.Mai.2012 ingen alarmlyd på den jeg hadde under oppstart. mener ganske bestemt at oljealarmen bare lager hylelyd og ikke kutter tenningen.. hadde litt tull med den alarmen når jeg demonterte tanken på min. Sitér dette innlegget Link to post
Fjordland Svart 8.Mai.2012 Emnestarter Del på Facebook Svart 8.Mai.2012 Har prøvd med og uten oljetank,men ingen lyd. Får prøve med tom oljetank og se om eg får lyd iden. Men er nok ikkje der "15 sekundersproblemet" mitt ligger. Sitér dette innlegget Link to post
TurboThomas Svart 8.Mai.2012 Del på Facebook Svart 8.Mai.2012 har du målt ladespenningen? tenker på om det kommer noe spennings hopp eller fall når den kutter. Hadde noe hikke på min en gang, da var det trottelvalve sensor som var ødelagt. Den skjekker du om du ohmer den mens mens du vrir på potmeteret. Mener verdien er fra 10-30ohm Sitér dette innlegget Link to post
TurboThomas Svart 8.Mai.2012 Del på Facebook Svart 8.Mai.2012 Er hikken som at den puffer/fiser så kraftig at den stopper når den går på tomgang? Sitér dette innlegget Link to post
Fjordland Svart 8.Mai.2012 Emnestarter Del på Facebook Svart 8.Mai.2012 Er ingen hikke på tomgang. Da stopper den akurat som om eg stopper den med tenninga. Er viss eg holder den oppe på turtallet det "hikker", Som om du vrir av og på tenningen mens du kjører......? Er som om tenningen slår seg av med 15 sekunders intervaller. Det er pga det nøyaktige intervallet eg mistenker en eletrisk feil. Derfor legger eg liten vekt på finjustering av forgassere, tenplugg, kompresjon osv.... Det ville ikkje gitt en feil på nøyaktig 15 sekund Sitér dette innlegget Link to post
TurboThomas Svart 8.Mai.2012 Del på Facebook Svart 8.Mai.2012 Da holder jeg en knapp på trottelvalvesensor. Forstod du feilsøkings metoden? Sitér dette innlegget Link to post
Fjordland Svart 8.Mai.2012 Emnestarter Del på Facebook Svart 8.Mai.2012 Ska sjekke den imorgen. 10 ohm i den ene enden, og gradvis opp mot 30 ohm ettersom eg vrir den? Har "bibelen" på den her også. Men mye styr og finne frem da den omfatter alle motorer fra 2 til 225 hk.... Sitér dette innlegget Link to post
TurboThomas Svart 8.Mai.2012 Del på Facebook Svart 8.Mai.2012 jupp :) Sitér dette innlegget Link to post
Fjordland Svart 10.Mai.2012 Emnestarter Del på Facebook Svart 10.Mai.2012 Oppdaterer denne tråden slik det er mulig for andre og finne svar i fremtiden. TPS gir målinger som er langt utenfor det som er angitt i service manualen. Målte 10,8ΩΩk.ohm stengt og 6,4k.ohm åpen, ifølge manualen skal det være fra 0-6k.ohm. Kopla ut TPS og motoren sviver som ei klokke. Ny sensor blir bestilt hos brownspoint. Fikk god service og hjelp over tlf fra http://www.keysmarineservice.no/ :thumbsup: Sitér dette innlegget Link to post
TurboThomas Svart 10.Mai.2012 Del på Facebook Svart 10.Mai.2012 Godt det ordnet seg:) selv om jeg husket litt feil på ohmen :p Sitér dette innlegget Link to post
Skjær i sjøen Svart 10.Mai.2012 Del på Facebook Svart 10.Mai.2012 Bra jobba! Sitér dette innlegget Representant for Folk i båt-bevegelsen og venn av paraplydreggen. Link to post
Fjordland Svart 11.Juni.2012 Emnestarter Del på Facebook Svart 11.Juni.2012 Ny TPS montert, men akuratt som før!!! Går fint når eg kopler den av, men stopper når den er på. Ingen andre tips?? Sitér dette innlegget Link to post
Fjordland Svart 3.August.2013 Emnestarter Del på Facebook Svart 3.August.2013 Løfter denne tråden igjen. Etter og ha kjøpt ny CDI unit hadde eg fremdeles samme feilen. Vet ikkje hvorfor eg prøvde, men av ren nyskjerrighet kopla eg av stikkontakten som går til gass\gir hendelen. Dette er en sidemontert model med alarm,start,daumann . . . Uten denne tilkopla så går den, kopler eg på så går det nøyaktig 15 sekunder så stopper den??? Noen ider om ka som kan være problemet? Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.