Jump to content

Er det lurt å kjøpe motor som er gått under vann, men renset osv?

ProRIB

Recommended Posts

Er det lurt å kjøpe motor som er gått under vann,....

Det som sier seg selv er at en motor som har ligget under vann, helst ikke burde ha gjort det, Men grunnen til at du vurderer å kjøpe denne motoren er at du kan få den veldig billig. Spørmålet blir likevel om du tar sjansen på at det vil lønne seg i det lange løp.

....og dersom du IKKE kan få motoren veldig billig, så sier det seg selv at du ikke kjøper den.For hvorfor skulle du da ta en slik sjanse??

Svaret er tja, er det innenbordsmotor. Hva ligger i ordet renset? Betyr det at motor er strippet, og maskinvasket innvendig, alle slitedeler byttet ut, mao totalrenovert kan det være greit. Er motoren da av eldre årgang er det ikke heller så mye elektronikk å begymre seg over. Er motoren av nyere årgang ville jeg hatt med nytt elektronikk. Alle svarte bokser vil garantert bli ødelagt over tid og de koster en formue å bytte.

Er motor bare skylt med diesel, ville jeg ha styrt unna motoren med mindre du får den til en pris som gjør at du er villig til å prøve den ut og forbererdt på å kaste den går det galt.

(...) Motoren blir aldri den samme igjen. garantert problemer de nærmeste årene, koblinger, ledninger, releer og brytere går istykker tur etter tur
Svaret er tja, er det innenbordsmotor. Hva ligger i ordet renset? Betyr det at motor er strippet, og maskinvasket innvendig, alle slitedeler byttet ut, mao totalrenovert kan det være greit. Er motoren da av eldre årgang er det ikke heller så mye elektronikk å begymre seg over. Er motoren av nyere årgang ville jeg hatt med nytt elektronikk. Alle svarte bokser vil garantert bli ødelagt over tid og de koster en formue å bytte.

Er motor bare skylt med diesel, ville jeg ha styrt unna motoren med mindre du får den til en pris som gjør at du er villig til å prøve den ut og forbererdt på å kaste den går det galt.

Jeg har en Yamaha 9.9 som var helt neddykket i sjøen en gang. Den ble lagt i ferskvann og deretter vasket ren. Gearoljen ble tappet ut for kontroll (ikke noe vann der) og fylt tilbake. Tennplugg ble tatt ut og tørket. Motoren (veivakselen, for å være presis) ble tørnet rundt mange ganger og noe smøreolje ble sprøytet inn i sylinderen. Etter at motoren var tørr og tennpluggen satt på plass, startet vi og kjørte motoren som før. Dette er ca. 15 år siden og motoren brukes fortsatt. Den har ingen elektriske systemer bortsett fra tenningen.

Overdreven negativitet ute å går. De fleste "sorte boksene" er lukket og tåler vann, koblinger er normalt også lukket på en påhenger. Det kommer uansett vann inn i koblingene, så disse må åpnes og utbedres etter en runde i saltvann. Releer koster normalt ikke mye... Av med svinghjul, rengjøring og oppsmøring samt syrefri vaselin på absolutt alle koblinger så tror jeg de fleste systemer som har tatt en liten dukk kan leve fint. Jeg snakker ikke nå om motorer som har vært under vann i lang tid, men har fått en kortere tur under.

At olje byttes er jo en selvfølge, den må byttes noen ganger. På totaktere, drar man gjennom ei "feit blanding" av bensin og 2t olje, uten å starte, dette ved å fylle forgasser og dra det ut med startsnora uten plugg. Kjør med litt ekstra olje første runde så blir det bra.

El. startere er vell det som får det værst ved en dukkert...

Alt er altså avhengig av hva som har skjedd under "rensen". Oppsummeringen over er ikke "fullstendig", men dekker noe av det en motor må gjennom etter en runde under vann. Smøring av diverse er også en ting jeg nesten glemte.

Lykke til!

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...