Jump to content

Hvordan finner jeg ut utvekslinga på Volvo Penta 280 drev?

emmis

Recommended Posts

På 290-drevene står utvekslingen stemplet inn i undervannshuset ved siden av propellakselen. Du må av med sinkanoden for å se det. Jeg vil anta at det er på samme måte på et 280-drev.

Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet.

2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE

2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP

Utvekslingen på disse angis normalt med en bokstav:

B = 1.61:1

C = 1.89:1

D = 2.15:1

Bokstaven er normalt å finne stemplet eller ripet inn på drivakselen, altså den delen med krysset som står på drevet og som skal kobles til motoren, eller samme bokstav stemplet ved propellaksel, slik som Brigg beskriver, eller dersom serienummeret er tilgjengelig så slutter som regel dette på en bokstav, som er denne samme bokstaven, og angir utveksling.

Som en kontroll kan det være greit å rotere drevet dersom det ikke står på en båt for å sjekke at det stemmer.

Når drevet står i gir, og dersom du må roterer drivakselen ca 1.5 runde (egentlig 1.61 runde) for at propellakselen skal rotere en runde, så er det 1.61:1, dersom du må rotere rett over 2 runder så er det 2.15:1, og sånn midtimellom så er det 1.89:1.

Redigert av adeneo (see edit history)

Ok var å kjøpte det i dag det har ikke vert i bruk og det står montert klave med powertrim sylindre på utsiden av transomen så jeg må få tak i pumpe til powertrimmen ser ut som det er lettere å få tak i pumpe til mercruser kanskje jeg kan bruke det.skal forsøke og legge inn bilde.

Ah, det var den AQ280PT transomen.

De er forsåvidt greie de, har nesten ikke vært borti akkurat den modellen da de er særdeles sjeldne, og omtrent umulig å få tak i deler til, men får du det til å virke blir det sikkert fint det!

Det hender det står noe deler en sjelden gang på eBay, men regn med å betale litt. Hvilken pumpe som passer på de vet dessverre ikke jeg, men det er noe med trykket på de gamle modellene, uten at jeg husker akkurat hva det var.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...