Jump to content

Aluminium - må det elokseres?


Lotus

Recommended Posts

Skal gjøre noen små reparasjoner på overbygget og har fått tak i passende aluminiumsskinner. Aluminium er jo et kjekt metall; sterkt, lett, korrosjonsbestandig osv.

 

Mine skinner er ikke eloksert, og å få det gjort betyr både reising, tid, og penger. Hva skjer hvis jeg ikke elokserer dem? Er det bare en ørliten fargeforskjell og en litt penere finnish som er forskjellen? En elektrisk oksidering gir jo et mer solid oksidbelegg, men spiller det noen stor rolle? Er det bra nok uansett? Hva risikerer jeg ved bare å skru det opp som det er?

 

Lotus

Link to post
Share on other sites

Eloksering av aluminium har jeg vært borte i noe perifert. Men det som skjer ved eloksereing er at det dannes et osidskikt av aluminium som vokser under kontrollerte betingelser i en elektrokjemisk prosess. Prosessen opereres slik at skiktet blir mest mulig tett og fritt for defekter hvor man er mer sårbar for korroderende angrep. Under elokseringen kan man få visse fargestoffer "innebakt i oksidskiket". På sjøen ser man elokserte lister og master i visse sjatteringer i brunt fra ganske lyst til nær svart, foruten en gyllen variant.

 

Om du anvender ikke-eloksert aluminium, så vil overflate-korrosjonen gå sin naturlige gang. Men du er da prisgitt om angrepet er homogent over hele overflaten, og dessuten inhomogeniteter i selve metallstrukturen. Hvem har ikke satt en blank aluminiumkjele i en oppvaskmaskin og sett "skrekk og gru" resultatet etterpå? Det har selv jeg gjort i pur ubetenksomhet, jeg som burde vite bedre enn de fleste! :wink:

 

Nå ja, "en gang i oppvaskmasinen" forteller jo med tydelighet på en snau time hvordan en overflate vil se ut etter lang tid.

 

Nå er det ikke helt uvesentlig hvilken legering det er i skinnene dine, er det solgt som såkalt "sjøvannsbestandig" aluminium er det mere holdtbart. Slike legeringer inneholdet magnesium (Mg), hvis det er ekstruderte lister er det sannsynligvis en AlMgSi legering. Men også disse bør elokseres.

 

Min anbefaling er at du bør bruke elokserte lister. Det finnes sannsynligvis steder hvor du kan få eloksert listene dine, tidligere var dette mulig ved det som nå er Hydro Aluminium i Holmestrand, men det tror jeg det er slutt med. Kan også være at dette blir såpass omstendelig dyrt å få til at det ikke lønner seg. Da er spørsmålet å beskytte overflaten. Kan være at  middel som "Diamond Glaze" vil hjelpe. Den får du i to flasker, den som påføres sist "forsegler" og holder lenge. To behandlinger pr. sesong bør være tilstrekkelig, for vinteropplaget kan du gjerne dra over med en oljeklut slik at oljen forsegler til våren. Diamond Glaze er også et ypperlig rense/polermiddel både for båt og bil.

 

Unngå basiske midler, da dette angriper også eloksert aliminium.

 

 

Lykke til! :seeya:

Link to post
Share on other sites

Aluminium er sterkt og lett ja, men særlig korrosjonsbestandig neppe. Ialfall ikke  når vi snakker om de ikke sjøvansbestandige legeringene. Hva du har i dine lister vet jeg ikke. Uansett, både sjøvannsbestandig (Al57S) og ikke sjøvannsbestandig vil missfarges og bli skjoldete i overflaten etter relativt kort tid. Er det synlige detaljer (vinduslister kanskje) ville jeg koste på meg å gi de en omgang i elokseringsbadet. På ikke synlige, innvendige detaljer ville jeg droppet det forutsatt at det er en sjøvannsbestandig kvalitet vi snakker om. Ikke sjøvannsbestandig aluminium (Al2S) har ingenting på en båt å gjøre.

 

Et alternativ til elox kan være lakkering. Vanlig 1K lakk (Bengalakk) holder bra hvis du grunner skikkelig. 2K etsprimer er det beste. Epoxy- grunning som benyttes som grunning under vannlinjen på båtskrog er også bra. Sea-Jets  variant for aluminiumsbåter er utmerket.

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...