Jump to content

Spørsmål om kortslutning i el anlegg!


27 hasla

Recommended Posts

Hei!

 

Jeg har vært uheldig idag og klart å korslutte alle instrumentlysene mine.Dette hadde normalt ikke vært noe stort problem på ett skikkelig el anlegg.Men her er mange dårlige løsninger og ingen sikring samt meget utilgjengelige koblingskinner.jeg må faktisk skjære ut ett stykke på styrekonsollen for å komme til.......

Trodde aldri jeg skulle behøve å spørre om dette men,

 

Hva er det svakeste punktet i en krets som ikke er beskyttet med sikring?Er det bryteren?Det hadde jo blitt endel mindre arbeid men jeg må allikevel ta en gjennomgang på el anlegget ,jeg kan ikke ha det sånn.....

 

Vet at bryteren kan testes med et ohmeter,men skulle gjerne hatt en second opinion fra noen som har opplevd lignende problem.Noen som har erfaring???

 

Håper på gode råd her!

 

Sigurd

Link to post

Har litt tro på at det er bryteren din som har tatt kvelden for virker ganske umulig å kortslutte ALLE instrumentlysene samtidig .....i såfall så må du forklare hva du gjorde

normalt sett så er disse koblet i serie så vil tro det er vanskelig å få til

 

 

Dvs -jord til - jord og + pluss til + pluss

Redigert av LALUNA II (see edit history)

 Ha en flott dag på sjøen med gode venner

Laluna II på Marinetraffic via I-AIS

Link to post

Hei!

takker laluna ll for svar!

 

Alle instrumentlysene sluttet å virke,men ingen av pærene er gåene!Derfor lurer jeg også på om det kan være bryteren.

 

Hva jeg gjorde!

Jeg kom borti ene tilkoblingen for instr lys med + ledningen til tempraturinstrumentet.Kanskje jeg skal rive ut bryteren og teste den imorgen?Tror nesten det! :smiley:

Link to post

Hvis det hadde vært meg, så ville jeg byttet bryter og satt inn en sikkring.

Ved ohming av brytere så er det ikke sikkert du vil se om den er gåen, i di fleste tilfeller der det har vært kortsluttning, så danner det seg en sveisekule på kontaktflatene inne i bryteren, det som da skjer er at ved Ohming så ser det ut til at bryteren virker, for den har enda kontakt, men når det kommer strøm på, så er det ikke nok kontakt til å lede strømmen. Du vil i hverfall få konstantert om det er brudd i kabel eller bare i bryteren.

Lykke til :)

Link to post

Er du sikker på at du ikke har sikringer i en boks på motor til instrument/tennings-krets? Har Perkins og på den er det en boks for sikringer for instrumenter/tenning (8A)og dynamo+ (25A) samt 70A på minussiden som går til batteri- (2-polt anlegg).

Virker tenning/start/instrumenter?

Link to post

Alt av instrumenter virker som det skal,det er bare instrumentlysa som ikke virker.Dette er en ettermarinisert lastebilmotor og jeg kan ikke finne noen sikringer bare

koblingskinner.

I tillegg er det lagt slik at det er umulig å komme til å måle noe. :headbang:

Planen er å sage ut ett stykke på instrumentbordet og lage en luke samt rydde opp i el anlegg og selfølgelig montere sikringer.

Angående bryter:Denne er også vanskelig å få målt da jeg ikke kommer til og ledningene er loddet fast.Noen har lagd ett idiotsiikkert system for at ingen skal komme til noe.

Som bilmekaniker er jeg vant til å feilsøke og vet litt om strøm,men dette er bare frustrerende.

 

Er det sannsynlig at bryteren er det svakeste punktet i en krets uten sikring????

 

Takker for alle svar!

Link to post

normalt sett så er disse koblet i serie

Har du forvekslet litt, lys kobles parallell. . :smiley:

 

Er det sannsynlig at bryteren er det svakeste punktet i en krets uten sikring????

For bare å svare på spørsmålet om brytere, de fleste er beregnet for omtrent 10A.

Kortslutning uten sikring kan ta knekken på den, selv om en kjapp kortslutning sjelden gjør mye.

 

Ellers må du vel også se på lyspærene for å sjekke om den er .o.k.

Er du først der da kan du også ohme i begge retninger, som gjør det enkelt med feilsøkingen så sant du kan isolere minus..

 

Lykke til!

 

:seeya:

Jørg

=>  Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja".

=> Leser Du også på Båtplassens MARKED ?
=> Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv.

Link to post

Alt av instrumenter virker som det skal,det er bare instrumentlysa som ikke virker.Dette er en ettermarinisert lastebilmotor og jeg kan ikke finne noen sikringer bare

koblingskinner.

..............

 

Kan det være at du har et pot-meter (lysdimmer) som er brent ?

 

Gjerne montert på instrumentlysenes felles minus, en eller annen plass ?

 

:rolleyes:

Bjørn

Jo mere man lærer jo mere kunnskap får man om hva man ikke vet !!

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...