ronjahund Startet 6.Mai.2012 Del på Facebook Startet 6.Mai.2012 hei,jeg skal sveise en del på skrog og rekker på båten,er det greit og sveise på en alu båt som ligger på sjøen?tenkte og bruke et mig apperat og argon det er ca 5-10 mm alu som skal sveises,styrhuset skal utvides og det skal tak over akterdekk,noen som har noen tips og meninger?? kan båten ligge på vann(prob.el anlegg og tæringproblematikk)? og har dette noen innvirkning på plassering og størrelser på anoder?? eller er det bare og bygge i vei!!:)?? Sitér dette innlegget Link to post
lnjk Svart 6.Mai.2012 Del på Facebook Svart 6.Mai.2012 Er det arbeid som vil ta noe tid så kan du med fordel dekke til. Sveising i vann er ikke bra og argon blåser bort ved noe trekk. Har kun koblet fra klemmene på batteri når jeg har sveiset ombord. Sitér dette innlegget Link to post
ronjahund Svart 6.Mai.2012 Emnestarter Del på Facebook Svart 6.Mai.2012 ja vind kan jo bli et problem,men det går jo og dekke til,pinnesveis til aluminium er kanskje en mulighet??men det store spørsmålet er om jeg kan gjøre dette uten og ta opp skuta på slipp?? Sitér dette innlegget Link to post
lnjk Svart 6.Mai.2012 Del på Facebook Svart 6.Mai.2012 Har aldri hørt at det gjør noe om du sveiser med skuta på sjøen. Om så er så har jeg gjort feil i mange år. Glem pinner/aluminium og hold deg til MIG (evt Tig om du har utstyr og god tid). Sitér dette innlegget Link to post
ronjahund Svart 6.Mai.2012 Emnestarter Del på Facebook Svart 6.Mai.2012 takker for svar,er det alubåt du har?noen forskjell på alu vs stålbåt med tanke på sveising på skrog og rekker når båten ligger på sjøen? har hørt noen skrekkhistorier om hissig tæring anoder som freser og ødelagte el anlegg... Noen som vet om det er greit og sette på flere/større anoder,er dette nøye beregnet syns de jeg har ser litt puslete ut ca 14x3 cm bytter noen av de en gang i året kunne jo tenkt meg og kline på noen fler og større sånn for sikkerhets skyld,og blir eventuelt denne beregningen ute av kurs nå som jeg bygger på med mere aluminium,båten er en gammel passasjer ferge bygget på verft i tidlig 80 noen som vet no om dette?????:) Sitér dette innlegget Link to post
lnjk Svart 6.Mai.2012 Del på Facebook Svart 6.Mai.2012 Har båt med alt av alu nå. Tidligere hatt kombinasjonen tre/alu, stål/alu, og plast/alu. Ang skrekkhistorier hissig tæring og ødelagt el anlegg. Alle overnevnte båtene har hatt to-polet el anlegg. Vet ikke om det blir det samme med en-polet anlegg. Tidligere koblet jeg også fra på dynamoen men sluttet med det da jeg ble fortalt at det ikke var nødvendig. Frykter du tæring så kan du vel sveise fast noen ekstra store zinker? God jording er også bra å ha. Så får de komme på banen som vet noe om dette, ikke bare gjør det Sitér dette innlegget Link to post
ronjahund Svart 7.Mai.2012 Emnestarter Del på Facebook Svart 7.Mai.2012 takker og bukker for svar noen andre som kan noe om dette????? Sitér dette innlegget Link to post
phjens Svart 7.Mai.2012 Del på Facebook Svart 7.Mai.2012 Dekk godt til slik at ikke gassen blåser vekk,og husk det aller viktigste når du skal sveise aluminium er at det er helt reint der du skal sveise.Slip godt reint med vinkelsliperen først,eller så får du ikke sveisen til og sitte.Og som nevnt over her,glem pinnesveising av Alu.Vær også forsiktig med varmen når du sveiser,aluminiumen smelter plutselig helt vekk om du er for tøff med varmen. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.