Jump to content

sveising i aluminiumsbåt

ronjahund

Recommended Posts

hei,jeg skal sveise en del på skrog og rekker på båten,er det greit og sveise på en alu båt som ligger på sjøen?tenkte og bruke et mig apperat og argon det er ca 5-10 mm alu som skal sveises,styrhuset skal utvides og det skal tak over akterdekk,noen som har noen tips og meninger??

kan båten ligge på vann(prob.el anlegg og tæringproblematikk)?

og har dette noen innvirkning på plassering og størrelser på anoder??

eller er det bare og bygge i vei!!:)??

takker for svar,er det alubåt du har?noen forskjell på alu vs stålbåt med tanke på sveising på skrog og rekker når båten ligger på sjøen?

har hørt noen skrekkhistorier om hissig tæring anoder som freser og ødelagte el anlegg...

Noen som vet om det er greit og sette på flere/større anoder,er dette nøye beregnet syns de jeg har ser litt puslete ut ca 14x3 cm bytter noen av de en gang i året

kunne jo tenkt meg og kline på noen fler og større sånn for sikkerhets skyld,og blir eventuelt denne beregningen ute av kurs nå som jeg bygger på med mere

aluminium,båten er en gammel passasjer ferge bygget på verft i tidlig 80

noen som vet no om dette?????:)

Har båt med alt av alu nå. Tidligere hatt kombinasjonen tre/alu, stål/alu, og plast/alu.

Ang skrekkhistorier hissig tæring og ødelagt el anlegg.

Alle overnevnte båtene har hatt to-polet el anlegg. Vet ikke om det blir det samme med en-polet anlegg.

Tidligere koblet jeg også fra på dynamoen men sluttet med det da jeg ble fortalt at det ikke var nødvendig.

Frykter du tæring så kan du vel sveise fast noen ekstra store zinker? God jording er også bra å ha.

Så får de komme på banen som vet noe om dette, ikke bare gjør det :smiley:

Dekk godt til slik at ikke gassen blåser vekk,og husk det aller viktigste når du skal sveise aluminium er at det er helt reint der du skal sveise.Slip godt reint med vinkelsliperen først,eller så får du ikke sveisen til og sitte.Og som nevnt over her,glem pinnesveising av Alu.Vær også forsiktig med varmen når du sveiser,aluminiumen smelter plutselig helt vekk om du er for tøff med varmen.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...