Jump to content

Finnes det 12v kaffetrakter som virker?

pipp

Recommended Posts

En anstendig kaffetrakter drar ca 1200 til 1500W, eller 100 til 125A ved 12V. Det er sånn ca like mye som en gjennomsnitts startmotor trekker.

Så spørsmålet ditt kan like gjerne omformuleres til: finnes det fritidsbåter som har batteribanker som er store nok til å håndtere dette?

Eller alternativt: finnes det fritidsbåteiere som gidder å investere i 50 mm2 kabler til å mate en 12V kaffetrakter med strøm?

Redigert av Sjøtunga (see edit history)

Et fyselig, humsk, hyrlig, smakelig, forskamma og behøvla tyske

med fattelig mange bønhørlige lemper. Bruker kun kvemsord på BP!

En anstendig kaffetrakter drar ca 1200 til 1500W, eller 100 til 125A ved 12V. Det er sånn ca like mye som en gjennomsnitts startmotor trekker.

Så spørsmålet ditt kan like gjerne omformuleres til: finnes det fritidsbåter som har batteribanker som er store nok til å håndtere dette?

Eller alternativt: finnes det fritidsbåteiere som gidder å investere i 50 mm2 kabler til å mate en 12V kaffetrakter med strøm?

:giggle: :giggle:

Det er mange gode alternativer i form av spritbrennere, gassbrennere, etc. Traktekaffen blir dessuten best ved å bruke den gamle originale Melitta-metoden som går ut på å helle (nesten) kokende vann rett i filterholderen fra en kjele.

Et fyselig, humsk, hyrlig, smakelig, forskamma og behøvla tyske

med fattelig mange bønhørlige lemper. Bruker kun kvemsord på BP!

Vel, nå er det vel ikke nødvendig å svartmale dette fullstendig. Med en slik kaffetrakter er vel vannet varmt i løpet av 5 minutter, og da har en tappet batteriet med 8 - 10 Ah (som må fylles opp ved lading). Og dersom det ikke er mer enn 3 meter (frem og tilbake) mellom batteri og trakter og en har 16 kvadrat kabling (som er mer håndterlig enn 50 kvadrat) får en ikke mer enn 0,3V spenningstap. Men er batteriet på feks. 100Ah, har en jo da fort brukt 10% av kapasiteten.

Nå aner jeg ikke hva slags båt og batteriutrustning du har, men for all del, med store båter er det i dag ikke uvanlig med batterikapasitet mellom 500Ah og 1000Ah! Med slike batteribanker er det mange som bruker invertere fra 12volt til 230volt og kjører hårfønere, kaffetraktere ol. på den måten.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Det korte svaret på trådstarters spørsmål er: NEI !

Litt lengre svar er:

En GOD 12 volt trakter er på 200 watt, som sjøtunga skriver er en god trakter på 1200-1500 watt. En god trakter lager kaffen på 4-6 min. Med en temperatur på 92-96 grader. Dette er det INGEN 12v traktere som fikser.

"Må" du bruke trakter er alternativet er en "hjemmetrakter" med gode specs, og solid batteribank og inverter, eller aggregat. Selv er jeg ikke i tvil om at jeg ville brukt andre bryggemetoder... På båttur er ofte byssa full av kaffebryggeutstyr, alt etter hva jeg har lyst på og hvor mange det skal serveres til :crazy:

Aeropress, presskanne, Melitta (eller egentlig Hario, men prinsippet er det samme, men kvaliteten er MYE bedre) Espressokanne, MyPressi Twist, og selvsagt en god kvern.(og et utvalg av hele bønner)

Men nå er jeg skrudd sammen litt annerledes enn de fleste når det kommer til krav til god kaffe :lol:

Trygve (kaffenerd)

Aeropress, presskanne, Melitta (eller egentlig Hario, men prinsippet er det samme, men kvaliteten er MYE bedre) Espressokanne, MyPressi Twist, og selvsagt en god kvern.(og et utvalg av hele bønner)

Men nå er jeg skrudd sammen litt annerledes enn de fleste når det kommer til krav til god kaffe :lol:

Trygve (kaffenerd)

Hva anbefaler du for å kunne lage en "akseptabel" espresso eller americano på gass eller 12V? Mokkakanne på gass?

Redigert av Ibiza 1 (see edit history)
Det hadde vært greit å bare trykke på bryteren.

Da gjør du som jeg gjør, finner frem den gode gamle kaffekjelen, fyller vann på den og setter den på platen til Wallas kokeapparatet og slår på bryteren. Er vannet kaldt, tar det nok et par minutter mer enn nevnte 5 minutter, men når det koker opp og du heller på Ali/Evergood kokmalt kaffe, skal jeg garantere at fruen blir fornøyd når hun våkner til nydelig kaffeduft!

Og da har du kun tappet batteriet for ca. 0,5Ah og brukt en liten skvett diesel/lampeolje og slipper å tenke på å lade batteriet etter voldtekten ved bruk av 12volt kaffetrakter.

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Om man utgår från att en kaffebryggare i båten skall göra lika bra jobb som den Du har hemma så bör den ha ungefär samma effekt dvs 1000 - 1200 W.

Vid 12 volt så innebär detta strömmar på runt 100 Ampere och det skulle definitivt vara svårt att hantera i en så litet apparathus som en kaffebryggare plus att det är besvärligt med tjocka 50 kvmm kablar plus att Du då får räkna med att ansluta direkt på batterierna osv. För att inte tala om vilka strömbrytare som krävs.

Den enkla lösningen är då istället en inverter som installeras fast i båten nära batterierna och med erforderliga kraftiga kablar. Sedan köper man en vanlig /billig/ hemmakaffebryggare och ansluter denan med vanlig 1,5 kvmm kabel i ett vanligt 230V system.

Batterierna är inte något större problem, en normal batteribank på säg 300Ah kan utan vidare ge 100A i 10 minuter.

Som bonus kan man sedan använda detta 230 v system till alla möjliga andra billiga hemmaapparater ss hårtorkare, brödrostar, dammsugare, borrmaskiner, dataladdare mm mm mm! Istället för dyra/dåliga 12V lösningar.

:yesnod:

Batterierna är inte något större problem, en normal batteribank på säg 300Ah kan utan vidare ge 100A i 10 minuter.

Ehh, ikke helt enig med deg der Ebonita. Dersom en ligger i naturhavn uten agregat eller solcellepanel er 100A i 10 minutter og 16Ah ganske mye, og nesten det som et kjøleskap forbruker på et døgn! Og husk at med batteri på 300Ah skal en ikke belaste det med mer enn 50%, og i dette tilfellet 150Ah. Da har en kopp kaffe forbrukt 10% av batteriets kapasitet! At det blir strømproblemer når folk tror de kan bruke strøm som hjemme, er ikke det minste rart (konstig på svensk).

Lars H.

Ibiza 1

Postet I dag 19:21

Hva anbefaler du for å kunne lage en "akseptabel" espresso eller americano på gass eller 12V? Mokkakanne på gass?

Moccakanne på gass, er det klart enkleste, og også beste og raskeste alternativet hvis du skal lage 3 eller flere espresso/americano.

Blandt de metodene vi snakker om her er rekkefølgen etter enkelthet/produksjonsvolum/pris på bryggeutstyr følgende. Er kvalitet / smaksopplevelse det viktigste snur du bare lista :thumbsup:

1. Bialetti (mokkakanne, espressokanne, 8 kanter)

2. Aeropress

3. MyPressi Twist

Trygve

Jeg kjøpte en 12V trakter på Lillestrøm messa ifjor. Samme produsent som den som var omtalt i Båtmagasinet.

Jeg kjøpte den som en kuriositet og kona synes den var "liten og søt". Kostet bare kr 90 tror jeg. Den trakter en kopp ( max 1/2 normalt krus) på 5-6 min. I praksis bruker vi den ikke, men varmer vann på gass og heller over filteret i en vanlig 220 V trakter jeg har modifisert til også å kunne helle på varmt vann. Dersom 12V trakteren skulle vært brukt til en vanlig kaffemengde til frokost for 2 personer vill dette tatt minst 30 min.

Espressokanne gir selvsagt ikke ekte espresso, til det er trykket for lavt, temperaturen for høy, bryggetiden for lang osv. Det er imidlertid noen triks for å gjøre resultatet så bra som mulig...

1. bruk riktig størrelse på kannen, ikke fall for fristelsen å ha en 12 koppers kanne, og fyll den 1/12 del hvis du skal ha 1 "espresso"

2. bruk "fersk" kaffe (7/10 til 30 dager etter brenning (espressokaffe gasser endel etter brenning, denne gassingen avtar etter en drøy uke og kaffen er på sitt beste i ca 2-3 uker etter dette, forutsatt riktig oppbevaring) for fersk espresso er syrlig,lys og "vanskeligere/mere ustabil å jobbe med) malingsgrad en tanke grovere enn til espressomaskin.

3. fyll kaffebeholderen og stryk av overfødig kaffe, IKKE press/tamp sammen kaffen

4. fyll vanndelen med varmt vann (reduserer tiden før kaffen er ferdig - reduserer brentsmaken fra bryggingen)

5. sett på kannen på middels varm plate/gass

6. ta av kannen før den er helt ferdig

7. "nyt"

Trygve

Fytte rakkern, dette ble komplisert når en våkner i båten en morgen i april og det sludder utenfor og en skal ha seg en god frokost med egg, bacon og kaffe! Da er det vel litt greiere med å sette kaffelars på kokeplaten og få seg en god kopp kokekaffe samtidig med at det freser i pannen med eggene? Oppskrift?

1. fyll kaffekjelen med rett mengede vann

2. vent til vannet koker (i båt har man god tid)

3 trekk kannen bort fra varmen og tilsett kokekaffe (Ali eller Evergood)

4 vent til kaffen og speileggene er klar og nyt en god frokost!

Lars H.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...