Jump to content

Propellene, tæring eller kavitasjon?

bono

Recommended Posts

Har 2 stk DPH drev, propellene her sliter med tæring eller kavitasjon. Har bilder som eg tok i fjor, har noen ein ide om kva problemmet er?? å er det mulig å fikse dette på ein rimelig å grei måte, er jo ikkje akkurat gratis med nye:-(. Desse er 2006 mod. skal ta opp båten no til helgen, ser ikkje heilt fram til det pga er spent på korleis dette har utvikla seg!!

Er ikke godt og si hva det er, men ser ut som det er kavitering skade. Her er min propell på DP-G drev.

Ikke godt og si hva det er heller.....

img_1411.jpg

D5L           Rana 13     Master 680     Skilsø 750cc     Dacapo 9000 flyer     SUN 33     Nordic oceancraft 28     Skorgenes 335   Skorgenes 375

usikker rundt dette, men tror ikke det trenger å komme fra din båt. Hadde tidligere en trebåt, der la jeg merke til oksidering på naglene under vann, flytta båten lengre unna de som lå med landstrøm og det ga seg!! Selv har jeg landstrøm, men kun på skjøtesnelle og dobbeltisolert lader, mye graps man kan pådra seg ved fast tilkobling av landstrøm!!

Frihet kan kjøpes for penger. I år er 550 liter med blyfri 95 frihet i massevis!

Enig at SUN33 ser ut som en kavitasjonskade. Bono sin minner mye mer om tæringskade. Som Bitteliten skriver så skal jo sinkanoder ta støyten først hvis det er tæringskade det er snakk om. Jeg ville forhørt meg med ekspertise på dette for først å fastslå hva som har skjedd. OLE PETTER her på forumet er vel ekspert på slike ting.

Redigert av olpi (see edit history)

Jeg har min andre båt med DPH drev, fikk nye propeller på reklamasjon hos Volvo på min første båt. På min nye båt ser propellene helt like ut, men fikk ikkje reklamasjon , fordi jeg var for sent ute med å søke.Eg har oppfattet det slik att dette har vert eit problem med disse propellene, skal vere ordnet nå.

Ligger båten i saltvann eller ferskvann/elv? Kanskje du burde prøve anoder i f.eks aluminium eller magnesium hvis du ligger i brakkvann/ferskvann. Sinkanoder fungerer ikke noe særlig i ferskvann, da får de ett eller annet oksydbelegg som reduserer effekten.

Redigert av Honduras (see edit history)

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...