bono Startet 6.Mai.2012 Link til dette innlegget Startet 6.Mai.2012 Har 2 stk DPH drev, propellene her sliter med tæring eller kavitasjon. Har bilder som eg tok i fjor, har noen ein ide om kva problemmet er?? å er det mulig å fikse dette på ein rimelig å grei måte, er jo ikkje akkurat gratis med nye:-(. Desse er 2006 mod. skal ta opp båten no til helgen, ser ikkje heilt fram til det pga er spent på korleis dette har utvikla seg!! Sitér dette innlegget Link to post
Lars H. Svart 6.Mai.2012 Link til dette innlegget Svart 6.Mai.2012 Kan du ikke legge ut bildene dine? Da hadde det vært mye enklere å hjelpe. Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Targa 23.1 Svart 6.Mai.2012 Link til dette innlegget Svart 6.Mai.2012 Venter på svar på reklamasjon på mine DPH propellere fra 2008.... Sitér dette innlegget Link to post
bono Svart 6.Mai.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 6.Mai.2012 Prøver å legge inn bildene men vil seg ikkje, skulle ikkje tru det er så vanskelig men. skal prøve litt til:-). Sitér dette innlegget Link to post
bono Svart 6.Mai.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 6.Mai.2012 Då klarte eg å legge inn bilder, vart no store nok dei:-). Sitér dette innlegget Link to post
Faxen Svart 6.Mai.2012 Link til dette innlegget Svart 6.Mai.2012 Ser ikke ut som tæring, etter mitt syn, uten å være expert. Klag!(om du har muligheten) Sitér dette innlegget Fairline Mirage 29 er solgt. Link to post
primusmotor Svart 6.Mai.2012 Link til dette innlegget Svart 6.Mai.2012 Er ikke godt og si hva det er, men ser ut som det er kavitering skade. Her er min propell på DP-G drev. Ikke godt og si hva det er heller..... Sitér dette innlegget D5L Rana 13 Master 680 Skilsø 750cc Dacapo 9000 flyer SUN 33 Nordic oceancraft 28 Skorgenes 335 Skorgenes 375 Link to post
Bearded Beast Svart 6.Mai.2012 Link til dette innlegget Svart 6.Mai.2012 Tæring på Bono og kavitasjon på Sun33. Ligger Bono med landstrøm? Sitér dette innlegget Link to post
bono Svart 6.Mai.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 6.Mai.2012 Ligger med landstrøm ja, i båthavn!! Sitér dette innlegget Link to post
Christensen Svart 6.Mai.2012 Link til dette innlegget Svart 6.Mai.2012 Bono, for meg ser skadene ut som elektrisk tæring, eller så har de snubla med stålblandinga når de lagde propellene dine!! Sitér dette innlegget Frihet kan kjøpes for penger. I år er 550 liter med blyfri 95 frihet i massevis! Link to post
bono Svart 6.Mai.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 6.Mai.2012 Hvis det er elektrisk tæring, må det nødvendigvis komme frå min båt?. Er dette greit å måle, finne ut av?? Sitér dette innlegget Link to post
Christensen Svart 6.Mai.2012 Link til dette innlegget Svart 6.Mai.2012 usikker rundt dette, men tror ikke det trenger å komme fra din båt. Hadde tidligere en trebåt, der la jeg merke til oksidering på naglene under vann, flytta båten lengre unna de som lå med landstrøm og det ga seg!! Selv har jeg landstrøm, men kun på skjøtesnelle og dobbeltisolert lader, mye graps man kan pådra seg ved fast tilkobling av landstrøm!! Sitér dette innlegget Frihet kan kjøpes for penger. I år er 550 liter med blyfri 95 frihet i massevis! Link to post
leopard Svart 6.Mai.2012 Link til dette innlegget Svart 6.Mai.2012 Har hatt det samme problemet med mine dph propeller Winrace reparerte den ene min, Jeg ligger ikke med fast landstrøm. Sitér dette innlegget Link to post
Bitteliten Svart 6.Mai.2012 Link til dette innlegget Svart 6.Mai.2012 Hvordan ser anodene på dreva ut? Propellene er en messingbronselegering. Anodene skal gi seg først. Hvordan ser resten av drevet ut? Sitér dette innlegget Link to post
olpi Svart 6.Mai.2012 Link til dette innlegget Svart 6.Mai.2012 (redigert) Enig at SUN33 ser ut som en kavitasjonskade. Bono sin minner mye mer om tæringskade. Som Bitteliten skriver så skal jo sinkanoder ta støyten først hvis det er tæringskade det er snakk om. Jeg ville forhørt meg med ekspertise på dette for først å fastslå hva som har skjedd. OLE PETTER her på forumet er vel ekspert på slike ting. Redigert 6.Mai.2012 av olpi (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
leopard Svart 6.Mai.2012 Link til dette innlegget Svart 6.Mai.2012 Drevet mitt ser helt fint ut og anodene virker, jeg måtte reparere min i fjor og samme propell måtte repareres i år. I følge VP hadde den ikke tæret nok til å få ny. det er kun den bakerste som tærer hos meg. Sitér dette innlegget Link to post
Bitteliten Svart 6.Mai.2012 Link til dette innlegget Svart 6.Mai.2012 (redigert) Fra internasjonal media er det ikke ukjent med tæring på disse propellene Redigert 6.Mai.2012 av Bitteliten (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Bekko Svart 6.Mai.2012 Link til dette innlegget Svart 6.Mai.2012 Jeg har min andre båt med DPH drev, fikk nye propeller på reklamasjon hos Volvo på min første båt. På min nye båt ser propellene helt like ut, men fikk ikkje reklamasjon , fordi jeg var for sent ute med å søke.Eg har oppfattet det slik att dette har vert eit problem med disse propellene, skal vere ordnet nå. Sitér dette innlegget Link to post
Targa 23.1 Svart 6.Mai.2012 Link til dette innlegget Svart 6.Mai.2012 Det er ikke anode ved propellene på DPH drev slik som på f.eks. 290 drev Sitér dette innlegget Link to post
bono Svart 7.Mai.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 7.Mai.2012 Vil påstå at drevene mine ser bra ut elles, va og bra med zink igjen når byttet te ny i fjor. Sitér dette innlegget Link to post
olpi Svart 7.Mai.2012 Link til dette innlegget Svart 7.Mai.2012 Er det mulig at propellen ikke har god galvanisk kontakt med sinkanoder? Sitér dette innlegget Link to post
Honduras Svart 7.Mai.2012 Link til dette innlegget Svart 7.Mai.2012 (redigert) Ligger båten i saltvann eller ferskvann/elv? Kanskje du burde prøve anoder i f.eks aluminium eller magnesium hvis du ligger i brakkvann/ferskvann. Sinkanoder fungerer ikke noe særlig i ferskvann, da får de ett eller annet oksydbelegg som reduserer effekten. Redigert 7.Mai.2012 av Honduras (see edit history) Sitér dette innlegget * Prosjekt Glen-L Squirt * Prosjekt Lagringsstativ påhengsmotor * Prosjekt 4 fot vugge Link to post
Targa 23.1 Svart 7.Mai.2012 Link til dette innlegget Svart 7.Mai.2012 Samme problem med propellene i saltvann. Har forstått det slik at propellene har liten eller ingen kontakt med zinkanodene på DPH drev. Dette kan sikkert drev/motorkyndige svare bedre på? Sitér dette innlegget Link to post
bono Svart 7.Mai.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 7.Mai.2012 Eg og er blitt fortalt det som Targa skriver, at zinken ikkje har noe kontakt m propellene. Spørsmålet er jo om desse bør skiftes elle om dei fortsatt kan brukes?? Og om det går an å reparere desse på noen måte, er jo hefti pris på 2 nye sett er eg redd for?. Sitér dette innlegget Link to post
olpi Svart 7.Mai.2012 Link til dette innlegget Svart 7.Mai.2012 Rart de ikke har konstruert det slik at en har en sinkanode direkte ved propellmutter. Selv om det er 2 kontraroterende propeller så har de vel innbyrdes galvanisk kontakt? Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.