Jump to content

Er batteriet ødelagt?

Sjøogvind

Recommended Posts

Hei.

Om du har tilgang på en batteritester får du kjapt svar. Selges på jla og biltema (. . . . . )Har du sjekket kontaktene?

Jeg ser at du stadig anbefaler denne testeren Bitteliten. Har du provisjon for dette stuntet? Litt villedende mener jeg nå at test med denne enheten fra BT er også. Det eneste den tester er å teste evnen et batteri har til å starte en motor. Og det er greit nok for startbatterier. Men en universaltester for feks. et forbruksbatteri, er den absolutt ikke. Om batteriet er dårlig eller bare mangler lading, sier testen ingenting om enten det er et start eller forbruksbatteri. Så før en i det hele tatt bruker en slik tester, må i hvert fall batteriet lades opp "etter alle kunstens regler". Dette ble litt negativt om din "batteritester" Bitteliten, men har sett meg litt lei på din ukritiske bruk av dette Biltema-produktet.

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Godt du fikk tømt deg Lars. Er glad jeg kunne bistå... :thumbsup: saklig er du i hvertfall ikke. Å hevde at jeg har provisjon :lol: Trodde i villfarelsen du var litt mer voksen enn slikt tull.

Hva er feil med en slik tester, bortsett fra at du ikke liker den? Ja, det forutsetter at batteriet faktisk er ladet :rolleyes: det ser du også med denne. For om batteriet viser 11,5 volt vet vel de med litt innsikt at det bør lades? Og det var et startbatteri trådstarter spurte om eller?

Redigert av Bitteliten (see edit history)
saklig er du i hvertfall ikke. Å hevde at jeg har provisjon

Jeg håper at jeg er saklig, men det med provisjon beklager jeg, greit?

Hva er feil med en slik tester
Det er ikke noe feil med en slik tester så lenge det presiseres at den kun er til for å teste et startbatteri sin evne til å starte en motor dersom det er ladet OK.
Og det var et startbatteri trådstarter spurte om eller?

Ja, men det virker som etter alle dine tidligere promoteringer av dette produktet at dette skulle være en enhet som kunne forklare alle mulige batteriproblemer!

Lars H.

NB!

Jeg glemte i farten din uttalelse: "Trodde i villfarelsen du var litt mer voksen enn slikt tull". Jeg håper andre ikke mener at jeg i min alderdom driver med tull. Men er det i så tilfellet, kan jeg godt holde munn og slutte med bidrag om det jeg fagmessig 100% står for.

Lars H.

Redigert av Lars H. (see edit history)

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Så vidt jeg vet er det en belastningstester som belaster batteriet. Etter mitt legmannsskjønn er det belastningstest som kan vise om batteriet er ok eller ikke. Forutsatt at det er fulladet.

Så vidt jeg kan erindre har jeg aldri påstått annet. Mulig du vet bedre hva jeg har påstått.

Etter det jeg har forstått er det av de store undrene hvorfor et fulladet batteri ikke holder på strømmen. Og dermed ikke klarer å starte en motor selvom det er oppmot 13 volt hvilespenning. Mastervolt hevder også at for å finne ut om mine gamle agm batterier som falt fra 13 v til 10,5 på ti minutter med 100Ah belastning i tre minutter måtte belastningstestes for å konkludere om de var ødelagte. Med hva slags utstyr de skulle teste dette vet jeg ikke,

Jeg imøteser ditt kunnskapsrike svar om hvorfor denne testeren ikke gir et godt svar. Du er vel den som har jobbet mest med batterier her inne. Særlig interessant er det å høre hvorfor den ikke kan brukes på forbruksbatterier. For stor belastning over kort tid?

Å hevde at jeg har provisjon :lol: Trodde i villfarelsen du var litt mer voksen enn slikt tull.

Jeg glemte i farten din uttalelse: "Trodde i villfarelsen du var litt mer voksen enn slikt tull". Jeg håper andre ikke mener at jeg i min alderdom driver med tull. Men er det i så tilfellet, kan jeg godt holde munn og slutte med bidrag om det jeg fagmessig 100% står for.

Lars H.

Hvordan du klarer å tolke mitt utsagn slik forstår jeg ikke. Men jeg henviser altså til tullet du selv har beklaget.

Hei Bitteliten

Som du selv sier er dette en belastningtester. Den måler hvor lav spenningen blir efter en kort belastning med STORT strømtrekk (som start av en bilmotor), og gir et svar som OK, fair, bad eller noe slikt. Og dette er viktig når batteriet skal brukes til start, ankervinsj eller baugpropell. Men testeren er beregnet for startbatterier, og da har jeg en mistanke om at Biltema kun tenker på bil og har glemt forbruk i en båt.

Om et batteri beregnet for forbruk (og ikke nødvendigvis skal tåle hundrevis av ampere i et kort øyeblikk) skulle feile i en slik test, er villedende. Et forbruksbatteri testes heller med en utlading på 20% av kapasiteten til en når en spesifikk lav spenning.

Når det gjelder din uttalelse om at jeg har "jobbet mest med batterier her inne", tar du nok feil. Jeg har hatt lite problemer med mine batterier, det være seg i båt eller bil og andre har nok mye mer om problemer/erfaringer om dette emnet.

Lars H.

Hvordan du klarer å tolke mitt utsagn slik forstår jeg ikke. Men jeg henviser altså til tullet du selv har beklaget.

Nå begynner jeg å bli en smule lei av dine tolkninger av hva jeg har skrevet der jeg etter beste evne har forsøkt å bidra positivt i denne tråden.

Jeg har ikke skrevet noe tull (og det står jeg for), og har derfor ikke noe tull å beklage!

Ha om mulig en god kveld

Lars H.

Takk det samme Lars. Du klarer ikke å ødelegge kvelden nei :smiley: Om jeg skal forsøke å være tydelig er det eneste tullet jeg mener du har kommet med er å hevde at jeg hadde provisjon på salget. Det har du også beklaget.

Til trådstarter. Bor du i nærheten har jeg både lader og tester som kan brukes :smiley: jeg har også et godt startbatteri stående om du vil prøve med et batteri som er i orden

Jeg har også et spørsmål ang. om et batteri er " ferdig " etter en dyp utladning. Kom til båten for 1 mnd siden, hadde ikke vært der siden nov. i fjor. Begge forbruk batt.

type biltema, uten mulighet til å åpne de, var helt flate. fikk beskjed av havnevakten at landstrøm med vedlikehold. lading var tatt av ved en feiltakelse for ca 1 mnd tidligere.

Jeg har nå begynt på hjemveien med båten, den går stortsett hver dag, i snart 1 mnd. og det lengste batt. har blitt benyttet uten lading, men med forbruk, kjøleskap, dieselvar.lys osv,

er ca 24 timer. Det greier de uten at jeg kan se at de går noe ned på voltmeter på hvilespenning, er de bare å vrake når jeg kommer hjem ??? eller ??? det er 2 * 120 amp

Utfordringen med å bare bruke voltmeter er at hvilespenningen fortsatt kan være så høy som den skal - men batteriet tapper seg raskt ved belastning. Det er det som kjennetegner at batteriet er svekket. Derfor er en belastningstester kjekt for å kunne se om batteriet er dødt eller ikke. Utfordringen med en belastningstester som jeg har anbefalt er at den belaster ganske mye på kort tid. Derfor er den best egnet til startbatteri. Det finnes også elektroniske belastningsmålere.

Ida Marie III - ut i fra hva du skriver virker batteriene dine OK.

.....Og dermed ikke klarer å starte en motor selvom det er oppmot 13 volt hvilespenning. Mastervolt hevder også at for å finne ut om mine gamle agm batterier som falt fra 13 v til 10,5 på ti minutter med 100Ah belastning i tre minutter måtte belastningstestes for å konkludere om de var ødelagte. Med hva slags utstyr de skulle teste dette vet jeg ikke,

Her er det noe tull! Trur du har misforstått Mastervolt i dette tilfellet. I beste fall!

Hvordan i huleste greier du å belaste batteriet med 100 Ah på 3 minutter?? :crazy: :crazy: :crazy:

Etter mitt skjønn må det bli ca 2000 (tusen!) Ampére.

Til den "berømmelige" batteritesteren...

Har du målt hvor mange ampére den belaster batteriet med i påkoblingsøyeblikket?

Alså motstandsverdien?

OG: Vet du hvor mange ampére batteriet ditt tåler som spissbelastning?

Tror det er HER Lars H. tenner på pluggene. Noe jeg kan forstå.

Fordi: Hvis du ukritisk promoterer denne testeren som alt saliggjørende for å finne feil på ethvert ladbart batteri av noe størrelse, vil jeg påstå at det er vranglære!!

Testeren kjøpes på ... RIKTIG: Biltema! Og nevnte bilrekvisitapusher tenker primært BIL. I BIL står det et blybatteri og DET TÅLER store strømmer i korte perioder.

Testeren er fin til å gi et hint om batteriets tilstand og lading, HVIS du kjenner til forutgående behandling hva gjelder lading / utladinger +++.

Bruker dette mye sjøl, men vil ikke anbefale det til hvermannsen for å gi batteridiagnose. Nix! :smash:

Kystskipper 1984. Marintek Tr.heim.

...Hvis du ukritisk promoterer denne testeren som alt saliggjørende for å finne feil på ethvert ladbart batteri av noe størrelse...

Hva som står i alle andre tråder skal jeg ikke ha sagt noe om, men Bitteliten har da på ingen måte påstått dette her i denne tråden? Her gjør du deg vel skyldig i en drøy insinuasjon....?

Marwin - microbølgeovn over invterter. Drar ganske godt med strøm. Batteribanken er på 675 Ah.Jeg leser av belastningen på et MICC panel og der er benevnelsen Ah. Mulig det er feil :smiley: Det står også 100Ah i 3 minutter - ikke på 3 minutter. Mulig det gir litt forskjell på regnestykket ditt.

For meg gir batteritesteren en rask indikasjon på om batteriet er helt dødt eller ikke. Og tester man et batteri man har fulladet og som slår rett i bånn på måleren har man i hvertfall en god indikasjon tenker jeg. Men det forutsetter naturligvis at man leser bruksanvisningen. :smiley: Det har spart meg fra å kjøpe et par batterier i hvertfall.

Er det andre her som har bedre forslag på hvordan batterier kan testes gleder jeg meg til å høre om det. Det finnes elektroniske testere - er de mye bedre?

Jula selger også en slik batteritester. http://www.jula.no/batteritester-6-12-v-604042 Og de selger mest til??? jul? :wink:

Ok. Men hva mener du/ dere 2 * 120 amp batt. bør ca kunne holde under godt forbruk, kjøleskap, dieselvar. lys osv ca antall døgn ??? , det vil jo gi med en indikasjon om de er ødelagt . Tenkte å teste de i havnen her noen dager uten lading og med forbruk på. Jeg ligger nå Bremerhafen, og det er billigere å bytte batteribanken ut her, en hjemme..

Det kommer an på hvor stort forbruket ditt er i ampere timer (Ah)

Du har ca 50% av batterikapasiteten tilgjengelig å bruke (batterien tåler ikke mer). Dvs at du har 120 Ah (ampere timer) tilgjengelig i forbruk. Så kan du begynne å regne på hvor mange watt hver lampe bruker, varmeren bruker og kjøleskapet bruker. Ah finner du ved å dele Watt på Volt - så 5W 12V lyspære drar 0,5A i timen. Og står den på i et døgn har du brukt 12Ah. (derfor bytter mange til LED)

litt mer om dette her

https://baatplassen.no/i/topic/9903-watt-i-amp-timer/

Akkurat - og der kommer en sånn batteritester inn som et kjekt hjelpemiddel tenker jeg :smiley:

Det er viktig at du ikke utlader batterinene dine under 12,3V - da er du omtrent på 50%

3 døgn høres vel helt greit ut tenker jeg. Vi har 675Ah batteribank, og når vi ligger ute på svai må vi lade omtrent en gang i døgnet. Men da er det ubegrenset bruk av strøm med 3 kjøleskap i gang, minst to PCer, trådløst nett, dusjing, ankerlanterne mm som drar.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...